Emne - Utforming og analyse av læringsmiljø i arbeidsliv og samfunn - VL3012
VL3012 - Utforming og analyse av læringsmiljø i arbeidsliv og samfunn
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | A |
Faglig innhold
Emnet omhandler teoretiske og praktiske sider ved utforming og analyse av læringsmiljø i arbeidsliv og i utdanning der voksne deltar. Her inngår kunnskapsbidrag om læringsmiljø, didaktikk og undervisningsdesign, deltakerperspektiv («the adult learner») samt tilrettelegging for innovasjon, og ledelse av læring. Studentene introduseres til en vid forståelse av didaktikk, der organiseringsformer og ytre rammer inngår i didaktiske overveielser og valg. Det legges vekt på didaktikk som situert praksis ved å fremheve det som skjer i praksis og de kontekstuelle her- og-nå-sidene ved didaktikken. Med bakgrunn i kunnskap om kontinuerlige endringer og utviklingsbehov i arbeidsliv og i utdanning der voksne deltar, skal studentene anvende teoretisk og praktisk kunnskap for å diskutere og problematisere utforming og analyse av læringsmiljø.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studentene har innsikt i ulike kunnskapsbidrag som gir grunnlag for utforming og analyse av læringsmiljø.
Ferdigheter:
Studentene har ferdigheter i å utforme og analysere læringsmiljø på arbeidsplass og i utdanning med basis i interaksjonen mellom læringsteorier, særpreg i læringsmiljøet og samfunnets prioriteringer.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen i emnet er samlingsbasert og arbeidsformene er forelesninger og seminarer. Sjekk Blackboard i semesterstarten for nærmere opplysninger om obligatorisk aktivitet.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk deltakelse (80%)
Mer om vurdering
Skriftlig emneoppgave med et omfang på 8-10 sider (A4, linjeavstand 1.5, Times New Roman 12 pkt.). Studentene velger selv tema for oppgaven. Tema godkjennes av emneansvarlig.
Anbefalte forkunnskaper
VL3000
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige eller humanistiske fag, eller tilsvarende.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
VILL3012 | 7.5 | HØST 2011 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Samfunnsfag
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Voksnes læring
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
A
Utlevering
13.12.2024Innlevering
20.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"