Emne - Livslang læring, politikk og styring - VL3010
VL3010 - Livslang læring, politikk og styring
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Hovedfokus i emnet er livslang læring som tema for nasjonal og internasjonal politikk og styring. Begreper og teorier om styring og makt, (byråkratiteori, new public management, governance og governmentality) som gir perspektiver på hvordan politikk rettet mot voksnes læring og livslang læring formes og omsettes i praksis. Historiske utviklingstrekk i det politiske rasjonale for voksnes læring og hvordan dette kommer til uttrykk i norske utdanningsreformer fra Voksenopplæringsloven (1976) og frem til i dag, gis en sentral plass. Blant annet problematiseres voksnes muligheter i utdanningssystemet gjennom Reform 94, Kompetansereformen (1997) og Kunnskapsløftet og den nye Kompetansereformen (2020). Politikk og styring av voksne og livslang læring skaper rammer som inneholder forventninger til utdannings- og læringsatferd i både utdanningssystem og arbeidsliv som dette emnet er ment å synliggjøre.
Læringsutbytte
Etter fullført emne forventes studenten
- å ha kunnskap om politiske prosesser og perspektiver på voksnes læring som utdanningspolitikk.
- å ha kunnskap om hvordan politikkområdet voksnes læring og livslang læring utformes gjennom norske utdanningsreformer og endringer i en internasjonal kontekst.
- å ha kunnskap om teorier og ulike former for styring, og hvordan dette kommer til uttrykk i praksis.
- å kunne anvende teoretiske perspektiver og begreper og drøfte aktuelle politiske tiltak.
- å ha generell forståelse for politiske styringsformer og makt og hvordan disse kommer til uttrykk i praksis.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen i emnet er samlingsbasert. Forelesninger og seminarer. Sjekk Blackboard i semesterstarten for nærmere opplysninger om obligatorisk aktivitet.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk deltakelse (80%)
Mer om vurdering
Skriftlig oppgave med et omfang på ca. 10 sider (A4, linjeavstand 1,5, Times New Roman 12 pkt.) og muntlig eksamen. Muntlig eksamen kan brukes til å justere karakteren med inntil ett trinn. Den muntlige eksamenen omfatter både oppgaven, det selvvalgte pensumet og fellespensum. Alle vurderinger må tas på nytt ved gjentak (dette gjelder både ved ny vurdering etter ikke bestått, og ved forbedring av karakter). Fullstendig godkjent obligatorisk aktivitet må ikke gjentas.
Anbefalte forkunnskaper
VL3000
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige eller humanistiske fag, eller tilsvarende.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
VILL3010 | 7.5 | HØST 2011 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Voksnes læring
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"