Emne - Introduksjon til palliativ omsorg - VIU8402
VIU8402 - Introduksjon til palliativ omsorg
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Grunnlagstenkning
- Hospicefilosofien
- Internasjonal og nasjonal utvikling av fagfeltet "palliative care"
Kunnskaps- og kompetanseutvikling innen palliativ omsorg
- Vitenskapsteori
- Ulike kunnskaps- og læringssyn
- Kunnskapsbasert praksis
Organisering av palliativ omsorg i helsetjenesten, ressurser og rammeverk
- Utviklingstrekk i norsk helsetjeneste innen palliativ omsorg
- Dagens og fremtidige utfordringer innen feltet
Etiske utfordringer i det palliative feltet
- Generelle etiske utfordringer innen palliativ omsorg, og etikkarbeid i klinisk praksis
- Forhåndssamtale (Advance Care Planning)
- Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling
- Eutanasidebatten
Døden i et kulturhistorisk perspektiv
Læringsutbytte
Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten kunne:
Kunnskap
- ha avansert kunnskap om hospice-filosofiens grunnideer for lindrende omsorg, samt fagområdets historie og plass i samfunnet. Dette innebærer et syn på mennesket der fysiske, psykiske, sosiale og åndelige aspekter er integrert i en helhet.
- ha inngående kunnskap om nasjonal- og internasjonal utvikling av fagfeltet.
- ha inngående kunnskap om rammer for praksis innen palliativ omsorg som; organisering, lover og nasjonale retningslinjer.
- ha kjennskap til kunnskapsutvikling fra ulike tradisjoner som medfører ulike metoder for kunnskapstilegnelse og fagutvikling på avansert nivå.
- ha avansert kunnskap om sentrale etiske problemstillinger innen fagfeltet som begrensning av livsforlengende behandling, autonomi-/samvalgsutfordringer, forhåndssamtaler og eutanasispørsmålet.
Ferdigheter
- søke etter og vurdere vitenskapelig faglitteratur.
- benytte ulike kartleggingsverktøy innen det palliative området.
- gjennomføre forhåndssamtaler (Advanced Care Planning).
Generell kompetanse
- erkjenne nødvendigheten av tverrfaglig tilnærming i palliativ omsorg.
- ha en forståelse av læring som en kontinuerlig prosess hvor en må ta ulike ressurser i bruk for å tilegne seg personlig og faglig kompetanse.
- ha et bevisst forhold til etiske problemstillinger nær livets grense som behandlingsbegrensning, prioritering, beslutningsprosesser og eutanasispørsmålet.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har samlingsbasert undervisning. Aktuelle læringsformer og aktiviteter:
- Dialogbasert undervisning
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Refleksjon i grupper og individuelt
- Ikke-obligatoriske oppgaver
- Nettstøttet læring
- Egenstudier
- Enkelte forelesninger foregår på engelsk
Obligatoriske aktiviteter
- 4 skriftlige innleveringer, inkludert en gruppeinnlevering
- 80 % nærværsplikt på samlinger
Mer om vurdering
Vurderingsformen er en oppgave som strekker seg gjennom semesteret.
Obligatoriske aktiviteter:
- 4 skriftlige innleveringer, inkludert èn gruppeinnlevering
- oppmøte (nærværsplikt) på minimum 80% av samlingsdagene
Obligatoriske aktiviteter vurderes til godkjent/ikke godkjent og må være godkjent før kandidaten kan gå opp til eksamen i emnet.
Utfyllende om utsatt eksamen/kontinuasjon: Innlevering av forbedret oppgave i påfølgende semester.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Palliativ omsorg (VPALLIATIV)
Kursmateriell
Oppgis ved oppstart i emnet.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Helse- og sosialfag
- Palliasjon
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
25.11.2024Innlevering
03.12.2024
12:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"