course-details-portlet

VET1004

Praksis - Hverdagsliv og samhandling

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 2 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Praksisvurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

I første praksisperiode skal studentene møte personer med kognitive funksjonsnedsettelser og sammensatte bistandsbehov som mottar helse- og omsorgstjenester i hverdagslivet. Dette emnet går parallelt med emnet VET1003 Miljøterapeutisk arbeid, kommunikasjon og samhandling. Studentene skal jobbe kunnskapsbasert i praksis, og emnet har som mål å knytte teori, praktiske ferdigheter og metode sammen gjennom refleksjoner og arbeid med oppgaver knyttet til observasjon og kartlegging. Vernepleierens som helsepersonell og profesjonell aktør med hverdagslivet som arena for yrkesutøvelsen er særlig vektlagt.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha fullført og bestått VET1004, skal studenten

  • ha kunnskap om vernepleierens profesjonsutøvelse og rolle i praksisfeltet
  • ha kunnskap om ulike kommunikasjonsformer og forutsetninger for god kommunikasjon i samhandling med personer med kognitiv funksjonsnedsettelse
  • ha kunnskap om hverdagslivets utfordringer for personer med kognitive funksjonsnedsettelser og sammensatte bistandsbehov

Ferdigheter

Etter å ha fullført og bestått VET1004, skal studenten

  • kunne planlegge og utføre kartlegging- og observasjonsmetodikk i vernepleierfaglig metodisk arbeid
  • kunne anvende relasjonskunnskap i kommunikasjon og samhandling med brukere og pårørende
  • kunne reflektere over egen rolle og justere denne under veiledning

Generell kompetanse

Etter å ha fullført og bestått VET1004, skal studenten

  • ha innsikt i elektronisk dokumentasjon som verktøy for formidling av faglig kunnskap
  • ha innsikt i metoder for observasjon og kartlegging i miljøterapeutisk arbeid
  • ha innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kunne identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
  • kunne planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons-, kommunikasjons-, kultur- og ledelseskompetanse

Læringsformer og aktiviteter

Arbeidsformer og læringsaktiviteter:

  • Obligatorisk tilstedeværelse og aktiv deltakelse i praksisstedets virksomhet
  • Veiledning med praksisveileder og ansatte på praksisstedet
  • Refleksjon gjennom samtaler med praksisveileder og andre ansatte ved praksisstedet, og gjennom samtaler med medstudenter og faglærere på undervisningsdagene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Oppstartsskjema med læringsplan og turnus
  • Deltakelse på vurderingssamtaler
  • Egenvurderingsdokument
  • Praksisoppgave(r)

Mer om vurdering

Praksis er en prosesseksamen. Faglige og formelle krav framkommer i praksisheftet generell del og spesifikk del. Obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at praksiseksamen skal kunne godkjennes som bestått.

Obligatoriske aktiviteter

  • Oppstartsskjema med læringsplan og turnus
  • Deltagelse på vurderingssamtaler
  • Egenvurderingsdokument
  • Praksisoppgave(r)

Obligatoriske aktiviteter er kun gyldig i semesteret godkjenningen gis.

Dersom studenten får karakteren ikke bestått på praksiseksamen, må hele praksisperioden gjennomføres på nytt i neste ordinære praksisperiode. Studenten har anledning til å fremstille seg for praksiseksamen to ganger.

Mer informasjon om gjennomføring og fraværsregler i praksis finnes i Retningslinjer for gjennomføring og vurdering av praksisstudier - MH, ved NTNU.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Vernepleie (HSGVEB)

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav, det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i vernepleie ved NTNU i Trondheim (HSGVEB).

Kursmateriell

Oppgis i e-læringsplattformen Blackboard ved emnestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
HVER103P 7,5 sp Høst 2020
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Helse- og sosialfag
  • Vernepleie

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for psykisk helse