course-details-portlet

VET1003

Miljøterapeutisk arbeid, kommunikasjon og samhandling

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet består av to hoveddeler.

Hoveddelen kommunikasjon og samhandling gir innføring i grunnleggende kommunikasjon, samhandling og relasjonsarbeid, og hvordan kultur, deriblant samisk kultur, påvirker dette. Sentralt i emnet er anvendelse av prinsipper for god kommunikasjon og samhandling.

Den andre hoveddelen, miljøterapeutisk arbeid, vektlegger forståelsen av, og praktisering av relasjonelle tilnærminger i miljøarbeid for personer med kognitive funksjonsnedsettelser. Den sentrale konteksten i emnet er hjemmeliv og fritid, der deltakelse og mestring i hverdagen er viktig tema. Emnet gir en innføring i vernepleiefaglige arbeidsmodeller. Det legges vekt på betydning av kartlegging av ressurser og begrensninger i hverdagslivet til personer med funksjonsnedsettelser, herunder individuelle faktorer og omgivelsesfaktorer som har betydning for deltakelse og mestring.

Emnet går parallelt med VET1004.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha fullført og bestått VET1003 skal studenten

  • ha bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid
  • ha kunnskap om relasjonsarbeid
  • kjenne til hvordan språk og kultur påvirker kommunikasjons- og relasjonsarbeid
  • kjenne til alternativ og supplerende kommunikasjon, funksjonsstøttende og funksjonsutviklende kommunikasjon
  • ha kjennskap til begrepene miljøarbeid og miljøterapi, og hvordan skillet mellom dem har betydning for miljøterapeutisk arbeid
  • ha kjennskap til hva tilrettelegging av omgivelsesfaktorer har av betydning for deltakelse og mestring
  • ha kunnskap om sentrale arenaer for deltakelse og mestring i hverdagslivet
  • ha kunnskap om kartlegging og utredningsarbeid som del av vernepleiefaglige arbeidsmodeller
  • ha innsikt i vernepleierens ulike kjerneroller, med vekt på partnerrolle og relasjonell tilnærming i kommunikasjon og samhandling

Ferdigheter

Etter å ha fullført og bestått VET1003 skal studenten

  • kunne reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kunne anvende teorier om kommunikasjon for å belyse kommunikasjons- og samspillsprosesser
  • kunne anvende metoder for observasjons- og kartleggingsarbeid i vernepleiefaglig arbeid.

Generell kompetanse

Etter å ha fullført og bestått VET1003 skal studenten

  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer om samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre i lys av relasjons- og kommunikasjonsteorier
  • kunne formidle kommunikasjonens og samspillets betydning for ivaretakelse av selvbestemmelse og deltakelse
  • ha innsikt i faglige og etiske dilemmaer i miljøterapeutisk arbeid
  • ha kjennskap til individuell plan som verktøy for metode for helhetlige og koordinerte tjenester

Læringsformer og aktiviteter

Forelesning, veiledning, seminar og ferdighetstrening. Turnus mellom undervisning på campus og praksis på praksissted (VET1004).

Obligatoriske aktiviteter

  • 5 seminardager
  • Ferdighetstrening

Mer om vurdering

Hjemmeeksamen, 2 dager med bokstavkarakterer A-F. Resultatet «F» er ikke bestått.

Obligatorisk aktivitet 5 seminardager og ferdighetstrening må være godkjent for å få gå opp til eksamen. Godkjenningen for obligatorisk aktivitet gjelder også påfølgende semestre.

Det arrangeres utsatt eksamen for kandidater med gyldig fravær eller resultatet «F»

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Vernepleie (HSGVEB)

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav, det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i vernepleie ved NTNU i Trondheim (HSGVEB).

Kursmateriell

Pensum oppgis i e-læringsplattformen Blackboard ved emnestart.

Fagområder

  • Helse- og sosialfag
  • Vernepleie

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for psykisk helse