Emne - Psykologi og pedagogikk - VET1002
VET1002 - Psykologi og pedagogikk
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 6 timer | E |
Faglig innhold
Emnet omhandler sentrale teorier og forståelser om utviklingen og opplæringen til barn og unge med typisk og atypisk utvikling. I emnet vektlegges utviklingspsykologiske teorier, læringsteorier, kognitiv og sosial utvikling, sårbarhetsfaktorer i ulike utviklingsstadier og kontekster, samt institusjoner i utdanningsløpet og pedagogiske vurderinger som er relevant for vernepleierfaglig praksis. Med utgangspunkt i kunnskap om typisk utvikling vil emnet belyse utfordringer og muligheter blant mennesker med ulike funksjonsnedsettelser.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha fullført og bestått VET1002 skal studenten
- ha bred kunnskap om sentrale utviklingspsykologiske teorier og læringsteorier
- ha kunnskap om kognitiv og sosial utvikling, samt sårbarhetsfaktorer i ulike utviklingsstadier og kontekster
- ha kjennskap til institusjoner i utdanningsløpet
- ha kunnskap om tilpasset opplæring, spesialpedagogisk hjelp, spesialundervisning og inkluderende opplæring
Ferdigheter
Etter å ha fullført og bestått VET1002 skal studenten kunne
- reflektere over sårbarhet i utviklingsforløpet
- anvende faglig kunnskap basert på utviklingspsykologiske teorier og læringsteorier
- anvende faglig kunnskap om pedagogisk tilrettelegging med utgangspunkt i prinsippene om tilpasset og inkluderende opplæring
Generell kompetanse
Etter å ha fullført og bestått VET1002 skal studenten
- ha innsikt i typisk og atypisk utvikling hos barn og unge
- kunne formidle utviklings- og læringsteorier i en vernepleierfaglig kontekst
- ha innsikt i problemstillinger knyttet til organisering av og støtte i opplæringen til barn, unge og voksne med funksjonsnedsettelser
Læringsformer og aktiviteter
Læringsaktiviteten vil bestå av variert undervisning, derav forelesninger, diskusjoner og oppgaveløsning i timene og i grupper. Bruk av flipped classroom-teknikk. Videre gjennomføres det skrivekurs som innebærer responsvurdering (gi og motta respons på skriftlig arbeid) av tekst, gruppevis. Studentene må påregne selvstudier for å tilegne seg pensum.
Obligatoriske aktiviteter
- Akademisk tekst
Mer om vurdering
Skriftlig eksamen 6 timer med bokstavkarakterer A-F. Resultatet «F» er ikke bestått.
Obligatorisk aktivitet: Innlevering av en individuell akademisk tekst.
Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å få gå opp til eksamen.
Godkjenningen for obligatorisk aktivitet gjelder også påfølgende semestre.
Det arrangeres utsatt eksamen for kandidater med gyldig fravær eller resultatet «F».
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Vernepleie (HSGVEB)
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav, det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i vernepleie ved NTNU i Trondheim (HSGVEB).
Kursmateriell
Pensum oppgis i e-læringsplattformen Blackboard ved emnestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
HVER1007 | 15.0 | HØST 2020 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helse- og sosialfag
- Vernepleie
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 29.11.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL111 grønn sone Sluppenvegen 14 50 SL111 brun sone Sluppenvegen 14 48 SL120 Sluppenvegen 14 7 SL122 Sluppenvegen 14 1 SL420 Sluppenvegen 14 7 SL271 Sluppenvegen 14 2 - Vår UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"