course-details-portlet

UL6003 - Doppler ultralyd i obstetrikk

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100

Faglig innhold

Emnet tar for seg Doppler ultralyd i obstetrikk. Dette inkluderer Doppler ultralyd på maternelle og føtale blodkar, inklusive fosterhjertet.

Fag det undervises i er: ultralydfysikk, inkl. Doppler ultralyd, apparatlære, undersøkelsesteknikk, føto-maternell sirkulasjon og fysiologi, klinisk bruk av Doppler ultralyd i oppfølging av risikosvangerskap, fosterhjertets embryologi og anatomi, fosterhjerteundersøkelsen, inkl. Doppler ultralyd, prenatal oppdagelse av medfødte hjertefeil, pre- og postnatal oppfølging ved medfødte hjertefeil.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Etter fullført studium har studenten bred kunnskap om:

  • hva Doppler ultralyd er, og viser forståelse for metodens bruksområder innen obstetrisk ultralyd
  • de forskjellige dopplermetodene, som kontinuerlig Doppler, pulset Doppler, fargedoppler, powerdoppler, High Definition flow (HD-flow)
  • de fysiske prinsippene bak apparatfunksjonene ved bruk av Doppler ultralyd
  • feilkilder ved bruk av Doppler ultralyd
  • sikkerhetsaspekter ved bruk av Doppler ultralyd
  • normal og patologisk fysiologi ved den føto-maternelle sirkulasjonen
  • å identifisere risikogrupper ut fra anamnese og dopplerfunn og evaluere betydningen av resultatene for videre oppfølging
  • hvilken klinisk betydning Doppler ultralyd har i forbindelse med risikosvangerskap

Maternelle og føtale blodkar

Etter fullført studium har studenten bred kunnskap til å:

  • beskrive og forklare normale og patologiske funn ved bruk av Doppler ultralyd på arteria uterina, arteria cerebri media, arteria umbilicalis, vena umbilicalis og ductus venosus
  • vurdere føtal vekt/vekst og evaluere behov for oppfølging med Doppler ultralyd

Fosterhjertet

Etter fullført studium har studenten bred kunnskap til å:

  • beskrive fosterhjertets anatomi og fysiologi
  • beskrive de fem sonografiske snittene som utgjør en fullstendig hjerteundersøkelse, samt innholdet i en utvidet fosterhjerteundersøkelse
  • beskrive og forklare normale og patologiske funn ved bruk av Doppler ultralyd under fosterhjerteundersøkelsen
  • beskrive og forklare de vanligste alvorlige medfødte hjertefeil

Ferdigheter

Etter fullført studium kan studenten:

  • benytte ultralydapparatets funksjoner for å oppnå optimale dopplersignaler
  • utføre nødvendige tiltak for å unngå feilkilder ved bruk av Doppler ultralyd
  • anvende modalitetene pulset Doppler, fargedoppler, powerdoppler, HD-flow
  • demonstrere ut fra ALARA-prinsippet hvordan sikkerheten ivaretas
  • vurdere ut fra en adekvat anamnese hvilke dopplermålinger som bør utføres på mor eller foster
  • gi helhetlig omsorg til den gravide kvinnen og hennes partner i forbindelse med ultralydundersøkelsen

Maternelle og føtale blodkar

Etter fullført studium kan studenten:

  • Vurdere behov for bruk av Doppler ultralyd ut fra den gravide kvinnens tilstand og fosterets vekt/vekst
  • Bruke fargedoppler og framstille optimale spektralkurver på arteria uterina, arteria cerebri media, arteria umbilicalis, vena umbilicalis og ductus venosus
  • Gjenkjenne ut fra måleresultater den kliniske betydningen ved normale og patologiske funn ved bruk av Doppler ultralyd på arteria uterina, arteria cerebri media, arteria umbilicalis, vena umbilicalis og ductus venosus

Fosterhjertet

Etter fullført studium kan studenten:

  • framstille de fem sonografiske snittene som utgjør en fullstendig fosterhjerteundersøkelse
  • demonstrere bruk av Doppler ultralyd ved en utvidet fosterhjerteundersøkelse
  • gjenkjenne ut fra måleresultater den kliniske betydningen av normale og patologiske funn ved bruk av Doppler ultralyd under fosterhjerteundersøkelsen

Generell kompetanse

Etter fullført studium kan studenten:

  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter med Doppler ultralyd på nye områder innen obstetrikk
  • analysere nye problemstillinger med bruk av Doppler ultralyd ved patologiske svangerskap i samsvar med egen kompetanse og ansvarsområde
  • evaluere og dokumentere eget arbeid
  • kommunisere om faglige problemstillinger med den gravide/paret og spesialister

Læringsformer og aktiviteter

Det er tre samlinger i løpet av studietiden. Hver samling inneholder både teoretisk og praktisk undervisning etterfulgt av skriftlige arbeidskrav som viser studentens progresjon i både teori og praksis. Samlingene foregår ved NTNU.

Imellom samlingene praktiserer studenten på hjemstedet samtidig som det arbeides med obligatoriske skriftlige arbeidskrav.

Undervisningen består av forskjellige arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, felles praktisk demonstrasjon, observasjon, praktisk undervisning i grupper og bruk av ScanTrainer (simulator for ferdighetstrening i ultralyd).

Skriftlige arbeidskrav som arbeidsform benyttes for at studenten skal tilegne seg kunnskap og forståelse om sentrale tema innen fagfeltet, og utvikle evnen til kritisk refleksjon. Det gis mulighet for individuell veiledning knyttet til skriftlige arbeidskrav.

Skriftlige arbeidskrav:

  • Arbeid 1: Sirkulasjonsfysiologi
  • Arbeid 2: Fosterhjertet

For å oppnå forståelse og praktiske ferdigheter i utøvelsen av Doppler ultralyd, er det nødvendig at det settes av ekstra tid til ultralydundersøkelsene og at det gis rom for studiedager på hjemplassen.

Obligatoriske aktiviteter

  • To skriftlige arbeider

Mer om vurdering

Vurderingsformene ved UL6003 innebærer å vurdere teoretisk kunnskap og egenproduserte ultralydbilder i form av skriftlige arbeidskrav og avsluttende skriftlig eksamen. Beskrivelsen av læringsutbytte vil være kriterier for vurdering av studenten, og vurderingsformene er egnet til å måle i hvor stor grad studenten har oppnådd læringsutbytte.

De to obligatoriske skriftlige arbeidskravene vurderer både teoretiske og praktiske ferdigheter. Obligatoriske aktiviteter evalueres til godkjent/ikke godkjent. Begge arbeidskravene må være godkjente før studenten kan gjennomføre avsluttende eksamen.

Den avsluttende skriftlige eksamen utgjør en kasuistikk som gjenspeiler studentens innsats, prosess, progresjon og refleksjon innenfor fagområdet. Eksamen vurderes til karakteren bestått/Ikke bestått.

Som hovedregel skal studiet fullføres innen to år etter studiets oppstart. Hovedregelen praktiseres for å tilstrebe kontinuitet og progresjon i studieforløpet. Studietid som utsettes på grunn av sykdom må dokumenteres med legeerklæring.

Forkunnskapskrav

Emnet UL6003 Doppler ultralyd i obstetrikk, tilbys

  • jordmødre som har fullført Ultralydutdanning for jordmødre (UL6000, UL6001 eller UL6010) ved NTNU
  • leger under spesialisering/spesialister i obstetrikk og gynekologi som har fullført ultralydkurs og som arbeider regelmessig med ultralydundersøkelser av gravide kvinner.

Kursmateriell

Forslag til litteratur som dekker læringsmålene presenteres i studieplan og ved studieoppstart. Aktuelt kursmateriell, inklusive undervisningsnotat og artikler, gjøres tilgjengelig i Blackboard.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
UL6002 7.5 HØST 2016
Flere sider om emnet
Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 2
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Klinisk medisin
  • Obstetrikk
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100

Innlevering
29.11.2024


14:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Høst UTS Oppgave 100/100


14:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU