Emne - Doppler ultralyd i obstetrikk - UL6003
UL6003 - Doppler ultralyd i obstetrikk
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet tar for seg Doppler ultralyd i obstetrikk. Dette inkluderer Doppler ultralyd på maternelle og føtale blodkar, inklusive fosterhjertet.
Fag det undervises i er: ultralydfysikk, inkl. Doppler ultralyd, apparatlære, undersøkelsesteknikk, føto-maternell sirkulasjon og fysiologi, klinisk bruk av Doppler ultralyd i oppfølging av risikosvangerskap, fosterhjertets embryologi og anatomi, fosterhjerteundersøkelsen, inkl. Doppler ultralyd, prenatal oppdagelse av medfødte hjertefeil, pre- og postnatal oppfølging ved medfødte hjertefeil.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Etter fullført studium har studenten bred kunnskap om:
- hva Doppler ultralyd er, og viser forståelse for metodens bruksområder innen obstetrisk ultralyd
- de forskjellige dopplermetodene, som kontinuerlig Doppler, pulset Doppler, fargedoppler, powerdoppler, High Definition flow (HD-flow)
- de fysiske prinsippene bak apparatfunksjonene ved bruk av Doppler ultralyd
- feilkilder ved bruk av Doppler ultralyd
- sikkerhetsaspekter ved bruk av Doppler ultralyd
- normal og patologisk fysiologi ved den føto-maternelle sirkulasjonen
- å identifisere risikogrupper ut fra anamnese og dopplerfunn og evaluere betydningen av resultatene for videre oppfølging
- hvilken klinisk betydning Doppler ultralyd har i forbindelse med risikosvangerskap
Maternelle og føtale blodkar
Etter fullført studium har studenten bred kunnskap til å:
- beskrive og forklare normale og patologiske funn ved bruk av Doppler ultralyd på arteria uterina, arteria cerebri media, arteria umbilicalis, vena umbilicalis og ductus venosus
- vurdere føtal vekt/vekst og evaluere behov for oppfølging med Doppler ultralyd
Fosterhjertet
Etter fullført studium har studenten bred kunnskap til å:
- beskrive fosterhjertets anatomi og fysiologi
- beskrive de fem sonografiske snittene som utgjør en fullstendig hjerteundersøkelse, samt innholdet i en utvidet fosterhjerteundersøkelse
- beskrive og forklare normale og patologiske funn ved bruk av Doppler ultralyd under fosterhjerteundersøkelsen
- beskrive og forklare de vanligste alvorlige medfødte hjertefeil
Ferdigheter
Etter fullført studium kan studenten:
- benytte ultralydapparatets funksjoner for å oppnå optimale dopplersignaler
- utføre nødvendige tiltak for å unngå feilkilder ved bruk av Doppler ultralyd
- anvende modalitetene pulset Doppler, fargedoppler, powerdoppler, HD-flow
- demonstrere ut fra ALARA-prinsippet hvordan sikkerheten ivaretas
- vurdere ut fra en adekvat anamnese hvilke dopplermålinger som bør utføres på mor eller foster
- gi helhetlig omsorg til den gravide kvinnen og hennes partner i forbindelse med ultralydundersøkelsen
Maternelle og føtale blodkar
Etter fullført studium kan studenten:
- Vurdere behov for bruk av Doppler ultralyd ut fra den gravide kvinnens tilstand og fosterets vekt/vekst
- Bruke fargedoppler og framstille optimale spektralkurver på arteria uterina, arteria cerebri media, arteria umbilicalis, vena umbilicalis og ductus venosus
- Gjenkjenne ut fra måleresultater den kliniske betydningen ved normale og patologiske funn ved bruk av Doppler ultralyd på arteria uterina, arteria cerebri media, arteria umbilicalis, vena umbilicalis og ductus venosus
Fosterhjertet
Etter fullført studium kan studenten:
- framstille de fem sonografiske snittene som utgjør en fullstendig fosterhjerteundersøkelse
- demonstrere bruk av Doppler ultralyd ved en utvidet fosterhjerteundersøkelse
- gjenkjenne ut fra måleresultater den kliniske betydningen av normale og patologiske funn ved bruk av Doppler ultralyd under fosterhjerteundersøkelsen
Generell kompetanse
Etter fullført studium kan studenten:
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter med Doppler ultralyd på nye områder innen obstetrikk
- analysere nye problemstillinger med bruk av Doppler ultralyd ved patologiske svangerskap i samsvar med egen kompetanse og ansvarsområde
- evaluere og dokumentere eget arbeid
- kommunisere om faglige problemstillinger med den gravide/paret og spesialister
Læringsformer og aktiviteter
Det er tre samlinger i løpet av studietiden. Hver samling inneholder både teoretisk og praktisk undervisning etterfulgt av skriftlige arbeidskrav som viser studentens progresjon i både teori og praksis. Samlingene foregår ved NTNU.
Imellom samlingene praktiserer studenten på hjemstedet samtidig som det arbeides med obligatoriske skriftlige arbeidskrav.
Undervisningen består av forskjellige arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, felles praktisk demonstrasjon, observasjon, praktisk undervisning i grupper og bruk av ScanTrainer (simulator for ferdighetstrening i ultralyd).
Skriftlige arbeidskrav som arbeidsform benyttes for at studenten skal tilegne seg kunnskap og forståelse om sentrale tema innen fagfeltet, og utvikle evnen til kritisk refleksjon. Det gis mulighet for individuell veiledning knyttet til skriftlige arbeidskrav.
Skriftlige arbeidskrav:
- Arbeid 1: Sirkulasjonsfysiologi
- Arbeid 2: Fosterhjertet
For å oppnå forståelse og praktiske ferdigheter i utøvelsen av Doppler ultralyd, er det nødvendig at det settes av ekstra tid til ultralydundersøkelsene og at det gis rom for studiedager på hjemplassen.
Obligatoriske aktiviteter
- To skriftlige arbeider
Mer om vurdering
Vurderingsformene ved UL6003 innebærer å vurdere teoretisk kunnskap og egenproduserte ultralydbilder i form av skriftlige arbeidskrav og avsluttende skriftlig eksamen. Beskrivelsen av læringsutbytte vil være kriterier for vurdering av studenten, og vurderingsformene er egnet til å måle i hvor stor grad studenten har oppnådd læringsutbytte.
De to obligatoriske skriftlige arbeidskravene vurderer både teoretiske og praktiske ferdigheter. Obligatoriske aktiviteter evalueres til godkjent/ikke godkjent. Begge arbeidskravene må være godkjente før studenten kan gjennomføre avsluttende eksamen.
Den avsluttende skriftlige eksamen utgjør en kasuistikk som gjenspeiler studentens innsats, prosess, progresjon og refleksjon innenfor fagområdet. Eksamen vurderes til karakteren bestått/Ikke bestått.
Som hovedregel skal studiet fullføres innen to år etter studiets oppstart. Hovedregelen praktiseres for å tilstrebe kontinuitet og progresjon i studieforløpet. Studietid som utsettes på grunn av sykdom må dokumenteres med legeerklæring.
Anbefalte forkunnskaper
UL6003 gir ikke undervisning i basal obstetrisk ultralyd. Emnet er en påbygning for de som allerede behersker den basale ultralydteknikken. For å få utbytte av undervisningen forutsettes det derfor at en kan fremstille bilder med tilstrekkelig informasjon til å utføre en optimal fosterundersøkelse.
I tillegg er det en fordel med grundig kjennskap til anatomi og fysiologi og innsikt og forståelse i ultralydapparatenes innretning og tekniske oppbygning.
Forkunnskapskrav
Emnet UL6003 Doppler ultralyd i obstetrikk, tilbys
- jordmødre som har fullført Ultralydutdanning for jordmødre (UL6000, UL6001 eller UL6010) ved NTNU
- leger under spesialisering/spesialister i obstetrikk og gynekologi som har fullført ultralydkurs og som arbeider regelmessig med ultralydundersøkelser av gravide kvinner.
Kursmateriell
Forslag til litteratur som dekker læringsmålene presenteres i studieplan og ved studieoppstart. Aktuelt kursmateriell, inklusive undervisningsnotat og artikler, gjøres tilgjengelig i Blackboard.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
UL6002 | 7.5 | HØST 2016 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 2
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Klinisk medisin
- Obstetrikk
Ansvarlig enhet
Institutt for klinisk og molekylær medisin
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Innlevering
29.11.2024
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Høst
UTS
Oppgave
100/100
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"