course-details-portlet

UL6000 - Ultralydutdanning for jordmødre

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig skoleeksamen 100/100 6 timer E

Faglig innhold

Obstetrisk ultralyd er en kombinasjon av teori og klinisk virksomhet. Undervisningen vil gi studenten kunnskap og ferdigheter i obstetrisk ultralyd i svangerskapets første, andre og tredje trimester. Studenten skal utvikle teknisk og profesjonell dyktighet gjennom aktiv deltakelse i undervisning og klinisk arbeid. Studenten skal bruke sin faglige omsorgsrolle og kommunisere og formidle på en forståelig måte slik at den gravide kvinnen og hennes partner forstår hensikten med undersøkelsen, hva de ser på skjermen og forstår resultatene av undersøkelsen, inklusive eventuell videre oppfølging.

Tema det undervises i inkluderer ultralydfysikk, apparatlære, embryologi, fostersirkulasjon, sonografisk fremstilling av fosterets anatomi og utvikling, vekt og trivsel, målemetoder og biometri, risikosvangerskap, Doppler ultralyd fysikk, fargedoppler på fosterhjertet, kommunikasjon, etikk, prenatal diagnostikk, invasive prosedyrer, genetikk og ergonomi.

Læringsutbytte

Etter fullført MODUL I kan studenten:

Kunnskap

  • Beskrive og forklare hvordan ultralydapparatet virker, inklusive overføring og mottak av lyd, prosessering av lydsignal og presentasjon av bildet
  • Beskrive og forklare ultralydfysiske prinsipper bak apparatfunksjonene som benyttes i løpet av en ultralydundersøkelse
  • Redegjøre for standard bildeorientering ved transabdominal ultralyd
  • Redegjøre for de ulike snittplan, basale bevegelser med lydhodet og vise tredimensjonal romforståelse
  • Redegjøre for sikkerhetsaspekter ved bruk av obstetrisk ultralyd
  • Redegjøre for, og vurdere sonografisk fremstilling av normal fosteranatomi, placenta, navlesnor og fostervannsmengde
  • Redegjøre for, og vurdere måleparametrene ved biometri i henhold til gjeldende målemetode, og parametrenes betydning i andre og tredje trimester
  • Beskrive og forklare betydningen av å predikere termin og gestasjonsalder
  • Beskrive og forklare hvordan fosterets vekt og vekst beregnes
  • Evaluere og vurdere måleresultatene, og betydningen av funnene for å utøve god svangerskapsomsorg
  • Vise kunnskap om embryoets- og fosterets utvikling

Ferdigheter

  • Demonstrere korrekt bruk av lydhodet
  • Beherske probeføring ut ifra en tredimensjonal romforståelse
  • Aktivt anvende ulike apparatfunksjoner
  • Demonstrere vedlikehold av ultralydapparatet
  • Dokumentere ultralydfunn
  • Demonstrere hvordan sikkerheten ivaretas ved ultralydundersøkelsen
  • Informere den gravide kvinnen og hennes partner om innholdet i ultralydundersøkelsen
  • Innhente en adekvat anamnese
  • Gjenkjenne og fremstille normal fosteranatomi, placenta, navlesnor og fostervannsmengde
  • Gjenkjenne og fremstille hjerteundersøkelsens abdominalsnitt og 4-kammersnitt
  • Gjenkjenne og fremstille aktuelle måleparameter i andre og tredje trimester, og anvende gjeldende målemetode for å predikere termin, svangerskapslengde, vekt og vekst
  • Utføre en fullstendig ultralydundersøkelse innen en gitt tidsramme når fosterets leie er gunstig, og den gravide kvinnen avbilder bra
  • Utøve helhetlig omsorg for den gravide kvinnen og hennes partner ved ultralydundersøkelsen
  • Skape tillit og trygghet gjennom kommunikasjon med den gravide kvinnen og hennes partner

Generell kompetanse

  • Kjenne til og følge prosedyrer og henvisningsrutiner på eget arbeidssted
  • Kjenne sitt ansvarsområde, evaluere og dokumentere eget arbeid
  • Delta aktivt for å kunne videreutvikle sin kompetanse i samarbeid med veileder på eget arbeidssted

Etter fullført MODUL II kan studenten:

Kunnskap

  • Beskrive og forklare innholdet i de fem sonografiske snittene som utgjør en fullstendig fosterhjerteundersøkelse
  • Vise til en større helhetsforståelse for ultralydfaget som følge av selvstudium som inkluderer teoretisk kunnskap og utvikling av kompetanse

Ferdigheter

  • Vise en videreutvikling i forhold til bruk av apparatfunksjoner og bildeframstilling
  • Vise en utvikling i sine ultralydferdigheter gjennom flyt og systematikk i utførelsen av undersøkelsen
  • Vise en utvikling fra Modul I i presisjon ved biometriske målinger i andre og tredje trimester
  • Gjenkjenne og fremstille fosterhjerteundersøkelsens fem sonografiske snitt i andre og tredje trimester innen en gitt tidsramme når fosterets leie er gunstig, og den gravide kvinnen avbilder bra
  • Utføre selvstendige ultralydundersøkelser i andre og tredje trimester under forutsetning av tilgjengelig veileder på arbeidssted
  • Vise utvikling i kommunikasjonen med den gravide kvinnen og hennes partner og gi relevant informasjon i forbindelse med ultralydundersøkelsen
  • Bruke sin jordmorfaglige kompetanse i møte med den gravide kvinnen, hennes partner og deres behov i den videre oppfølgingen av svangerskapet
  • Formidle relevant informasjon om avvikende ultralydfunn til den gravide kvinnen og hennes partner
  • Vise refleksjon i forhold til egen ultralydpraksis og læringsprosess

Generell kompetanse

  • Vise progresjon i selvstendighet ved den praktiske utførelsen av ultralydundersøkelsen
  • Vise utvikling når det gjelder innsikt i faglige og yrkesetiske problemstillinger
  • Vise evne til å utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor ultralydfaget, og bidra til utvikling av god praksis

Etter fullført MODUL III kan studenten:

Kunnskaper

  • Beskrive svangerskapets og embryoets / fosterets normale utvikling
  • Redegjøre for, og vurdere sonografisk fremstilling av normal fosteranatomi, placenta, chorionisitet og amnionisitet ved flerlingesvangerskap, navlesnor og fostervannsmengde i første trimester
  • Redegjøre for, og vurdere måleparametrenes betydning ved biometri i første trimester
  • Vise kunnskap om bruk av transvaginal ultralyd som undersøkelsesmetode
  • Beskrive invasive prosedyrer for prenatal diagnose og terapi
  • Beskrive Non-invasiv prenatal test (NIPT) som metode for analyse av fosterets DNA i mors blod
  • Redegjøre for risikosvangerskap og hvilke tilstander som krever ekstra oppfølging i første, andre og tredje trimester
  • Beskrive og forklare bruk av fargedoppler ved fosterhjerteundersøkelsen
  • Vise forståelse for etiske problemstillinger innenfor fagfeltet

Ferdigheter

  • Gjenkjenne og fremstille aktuelle måleparameter i første trimester, og anvende gjeldende målemetode for å predikere svangerskapslengde
  • Fremstille og utføre korrekt måling av Nuchal Translucency (NT)
  • Informere gravide om Non-invasiv prenatal test (NIPT)
  • Gjenkjenne og fremstille normal fosteranatomi, placenta, navlesnor og fostervannsmengde i første (11+0 - 13+6 uker), andre og tredje trimester
  • Vurdere fosterets utvikling, vekt, vekst og trivsel med tanke på videre oppfølging
  • Anvende fargedoppler ved fosterhjerteundersøkelsen
  • Gjenkjenne risikosvangerskap og beskrive funn ved oppdagelse av utviklingsavvik, og henvise den gravide kvinnen til videre utredning
  • Gjenkjenne ultralydmarkører som kan gi mistanke om utviklingsavvik i første, andre og tredje trimester

Generell kompetanse

  • Vise evne til refleksjon og kritisk tenkning innenfor ultralydfaget
  • Videreformidle eget fag
  • Anvende ultralyd som verktøy i svangerskapsomsorgen som et bidrag til helsefremmende og forebyggende arbeide

Læringsformer og aktiviteter

Studiet er delt opp i tre moduler. Hver modul inneholder teoretisk og praktisk undervisning med innlevering av skriftlige arbeidskrav som viser studentenes progresjon i både teori og praksis gjennom hele studieåret.

Studiet vektlegger forskjellige arbeids- og undervisningsformer som fremmer integrering av teoretisk- og praktisk kunnskap. Forelesninger benyttes til å formidle nytt fagstoff, gi studenten oversikt og skape forståelse for sammenhenger innen fagfeltet. Teoretisk undervisning formidles både i klasserom og digitalt. Kunnskap tilegnes på ulike måter, slik som gruppearbeid, selvstudium, medstudentrespons, forelesninger og bruk av ulike læringsressurser.

Skriftlige arbeidskrav som arbeidsform benyttes for at studentene skal tilegne seg kunnskap og forståelse om sentrale tema innen fagfeltet, og utvikle evnen til kritisk refleksjon. Veiledning knyttet til skriftlige arbeidskrav vil foregå i responsgrupper, og med tilbud om individuell veiledning.

Skriftlige arbeidskrav:

  • Modul I: Ultralydfysikk; Fosteranatomi i andre trimester
  • Modul II: Biometri i andre og tredje trimester; Fosterhjertet
  • Modul III: Føtal vekt og vekst; Ultralydundersøkelse i uke 11+0- 13+6

Praktiske ferdigheter oppøves gradvis gjennom observasjon, «hands-on-training» og refleksjon over sentrale ferdigheter for yrkesutøvelsen. Ferdighetstrening og øvelser utføres på fantom, ultralydsimulator og ved ultralydundersøkelser på gravide kvinner. Kliniske ferdigheter opparbeides gradvis under veiledning fra faglærere og veileder på arbeidssted. Kompetanse utvikles gjennom kontinuerlig veksling mellom teoretisk fordypning og praktiske øvelser i form av mengdetrening i det kliniske feltet.

Evaluering i klinisk praksis:

  • Modul I: Godkjenning til å starte med selvstendige undersøkelser med veileder tilgjengelig
  • Modul II/III: Endelig evaluering av klinisk praksis

For å oppnå minimumskravet om 450 selvstendige ultralydundersøkelser (Modul II og III) og andre obligatoriske aktiviteter i løpet av studieåret er det nødvendig at studenten arbeider utelukkende med ultralyd hele studieåret, inklusive sommeren. Under praksis på arbeidssted anbefales fire praksisdager og én studiedag per uke allerede fra Modul I. Studenten må gjennom hele studieåret ha tilgjengelig veileder på arbeidssted. Det bør fortrinnsvis settes av 60 minutter per ultralydundersøkelse.

  • Modul III: Ferdigstilling av loggbok som viser et minimum av 450 selvstendige ultralydundersøkelser

Obligatoriske aktiviteter

  • Loggbok: 450 selvstendige ultralydundersøkelser
  • Evaluering i klinisk praksis
  • Skriftlige arbeidskrav

Mer om vurdering

Vurderingsformene ved ultralydstudiet innebærer å vise til teoretisk kunnskap og egenproduserte ultralydbilder i form av skriftlige arbeidskrav, evaluering i klinisk praksis og avsluttende skriftlig eksamen. Beskrivelsen av læringsutbytte vil være kriterier for vurdering av studentene, og vurderingsformene er egnet til å måle i hvor stor grad studenten har oppnådd læringsutbytte. Obligatoriske aktiviteter evalueres til godkjent/ikke godkjent.

Praksisevalueringen for Modul I vil foregå på arbeidssted sammen med veileder. Studenten vil motta en skriftlig evaluering av sine praktiske ferdigheter mot slutten av Modul I. Evalueringen vil inkludere tilegnelse av faget som helhet. Praksisevaluering i Modul I må være godkjent og arbeidskravet «Fosteranatomi i andre trimester» må være levert før studenten kan starte sin dokumentasjon av mer selvstendige ultralydundersøkelser i Modul II.

Har studenten behov for ytterligere mengdetrening før oppstart med selvstendige undersøkelser, kan praksisperioden sammen med veileder i Modul I forlenges med maksimalt seks uker. Godkjent praksisevaluering for Modul I må være oppnådd i løpet av de totale 14 ukene. I særskilte situasjoner kan en ytterligere forlengelse eventuelt vurderes. Studenter som mottar vurderingen «ikke godkjent» for første praksisevaluering i Modul I kan delta på hjerteundervisningen i Modul II.

Fortløpende praktisk evaluering vurderes til godkjent/ikke godkjent og inkluderer loggbok med minimum 450 selvstendige ultralydundersøkelser.

Alle obligatoriske aktiviteter, som inkluderer skriftlige arbeidskrav, evaluering i klinisk praksis og fullført loggbok, må være godkjent før studenten kan gjennomføre eksamen.

Avsluttende 6-timers digital skriftlig eksamen vurderes med karakteren bestått/ikke bestått og blir vurdert av både intern og ekstern sensor.

For å oppnå vurderingen «godkjent» og «bestått» kreves at studenten viser jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder, og viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

Som hovedregel skal studiet fullføres innen to år etter studiets oppstart. Hovedregelen praktiseres for å tilstrebe kontinuitet og progresjon i studieforløpet. Studietid som utsettes på grunn av sykdom må dokumenteres med legeerklæring.

Studentens rettigheter i forhold til å fremstille seg til utsatt eksamen er spesifisert i «Forskrift om studier ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)». Spesielt for Ultralydutdanning for jordmødre er at studentens rett til utsatt eksamen gjelder dersom kravet om 450 ultralydundersøkelser ikke er oppnådd med én av følgende begrunnelser: Gyldig fravær (se Forskrift om studier ved NTNU § 5-6 (5)) i praksisperioden for Modul II og/eller Modul III eller utsatt oppstart med selvstendige ultralydundersøkelser som følge av "ikke godkjent" praksisevaluering i Modul I. Dette gir et kortere tidsintervall til å oppnå kravet om 450 selvstendige undersøkelser.

Forkunnskapskrav

Offentlig godkjent jordmor + minimum ett års klinisk erfaring som jordmor.

Kursmateriell

Forslag til litteratur som dekker læringsmålene presenteres i studieplan og ved studieoppstart. Aktuelt kursmateriell, inklusive undervisningsnotat og artikler, gjøres tilgjengelig i Blackboard.

Flere sider om emnet
Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  60.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 2
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Medisinsk teknologi
  • Medisin
  • Obstetrikk

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 05.12.2024 09:00 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
SL415 Sluppenvegen 14 18
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU