course-details-portlet

TØL4025 - Eksperter i team - Aksjon for bærekraftig utvikling

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig prosessrapport (gruppevis 50/100
Skriftlig prosjektrapport (gruppevis) 50/100

Faglig innhold

I Eksperter i team utvikler studentene samarbeidskompetanse ved å reflektere over og lære av konkrete samarbeidssituasjoner i gjennomføringen av et prosjekt. Studentene arbeider i tverrfaglige grupper med deltakere fra ulike studieprogram. Det tverrfaglige gruppearbeidet benyttes til å utvikle studentenes samarbeidskompetanse. Hensikten er å gjøre prosjektarbeidet bedre. Aktuelle problemområder fra samfunns- og arbeidsliv danner utgangspunkt for gruppearbeidet. Det legges til rette for at resultatene av studentgruppenes arbeid kan tas i bruk av gruppenes samarbeidspartnere.

https://www.ntnu.no/eit/emnebeskrivelse

Læringsutbytte

Forventet læringsutbytte

Kunnskaper

  • Studenten har kunnskap om gruppeprosesser, og kjenner sentrale begreper og forutsetninger for godt gruppearbeid.
  • Studenten kan ut fra erfaringer fra gruppa gjøre rede for forutsetninger for godt tverrfaglig gruppearbeid.
  • Studenten har innsikt i hvordan egne og andres handlingsmønstre og væremåter påvirker samarbeid.

Ferdigheter

  • Studenten kan anvende sin fagkompetanse i samarbeid med personer fra andre fagområder, og i fellesskap definere problemstillinger og å finne løsninger på dem.
  • Studenten kan anvende grunnleggende gruppeteori og begreper for å beskrive egne konkrete samarbeidssituasjoner
  • Studenten kan reflektere over sitt samarbeid, og analysere hvordan gruppa kommuniserer, planlegger, beslutter, løser oppgaver, håndterer uenigheter og forholder seg til faglige, sosiale og personlige utfordringer.
  • Studenten kan gi konstruktive tilbakemeldinger til det enkelte gruppemedlem og til gruppa som helhet, og kan reflektere over tilbakemeldinger fra gruppa.
  • Studenten kan iverksette tiltak (aksjoner) som stimulerer samarbeid, og kan bidra til endring av samhandlingsmønstre for å skape et mer produktivt, konstruktivt og sosialt gruppesamarbeid.

Generell kompetanse

  • Studenten har utvidet sitt perspektiv på egen fagkunnskap, i møte med kompetanse fra andre fagområder, og kan bedre formidle og anvende sin fagkompetanse i samarbeid med studenter fra andre fagområder.
  • Studenten kan samarbeide med personer fra andre fagområder, og kan bidra til å utnytte deres felles tverrfaglige kompetanse.

For mer informasjon om Eksperter i Team, se www.ntnu.no/eit og www.ntnu.no/eit/emnebeskrivelse Om denne landsbyen: https://www.ntnu.no/eit/tol4025

Læringsformer og aktiviteter

Læringsformen i EiT er erfaringsbasert. Sentralt i læringen er situasjonene som oppstår underveis i det tverrfaglige prosjektsamarbeidet. Studentene utvikler samarbeidskompetanse ved å reflektere over disse situasjonene gjennom hele forløpet, og trene på endring for å forbedre samarbeidet om prosjektet. Refleksjonsarbeidet gjøres sammen i gruppa, og stimuleres av fasilitering og ulike oppgaver som refleksjonsskriving, samspillsøvelser og tilbakemeldinger. Fagseksjon for Eksperter i team gir landsbyledere og læringsassistenter en faglig forankret opplæring og veiledning i fasilitering.

Læringsaktiviteter

Undervisningen består av både lærer- og studentstyrte aktiviteter. Innledningsvis legges det opp til aktiviteter som gjør at studentene blir kjent med hverandre. Studentene blir presentert for landsbytemaet og utarbeider en samarbeidsavtale i gruppa. Studentgruppa utarbeider forslag til sitt prosjekt ut fra landsbytemaet og den enkelte students kompetanse og interesse. Etter godkjenning fra landsbyleder arbeider studentgruppa med prosjektet gjennom hele undervisningsperioden. Studentgruppa har ansvar for å følge opp samarbeidsavtalen og eventuelt revidere denne. Studentgruppa blir fasilitert mens de arbeider. Fasiliteringen innebærer å bli observert og at observasjonene deles med gruppa. Fasiliteringen har til hensikt å fremme studentenes refleksjon over samarbeidet i gruppa. Studentene skriver både personlig refleksjon og grupperefleksjon. Refleksjoner initiert av fasilitering og refleksjonsskriving legger grunnlaget for forståelse av vilkårene for godt samarbeid, og hvordan den enkeltes handlinger påvirker samarbeidet i gruppa.

For mer informasjon om Eksperter i Team, se www.ntnu.no/eit og www.ntnu.no/eit/emnebeskrivelse Om denne landsbyen: https://www.ntnu.no/eit/tol4025

Obligatoriske aktiviteter

  • Oppmøte hver landsbydag
  • Muntlig presentasjon
  • Utarbeide samarbeidsavtale

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter

  • Det er obligatorisk oppmøte.
  • Studentgruppene skal utarbeide en samarbeidsavtale mellom medlemmene i studentgruppa i løpet av de to første landsbydagene.
  • Studentgruppene skal gi en muntlig presentasjon av prosjektet og delta i en samtale om samarbeidet i studentgruppa ved undervisningsslutt.

De obligatoriske aktivitetene må være godkjent av landsbyleder før sluttarbeidet leveres til sensur. Det er en forutsetning at hele studentgruppa deltar i de obligatoriske aktivitetene.

Sluttarbeid

Studentenes sluttarbeid er en prosjektrapport og en prosessrapport. Prosjektrapporten skal beskrive studentgruppas problemstilling og resultatet av prosjektarbeidet. Prosessrapporten skal beskrive samarbeidet i gruppa og hva den enkelte har erfart og lært gjennom felles refleksjon over relevante situasjoner fra samarbeidet om prosjektet. Forventningene til studentgruppas arbeid og kriterier for vurderingen er beskrevet i dokumentet «Veiledning for studenter i Eksperter i team».

Vurderingsform

Studentgruppas sluttarbeid (prosjektrapporten og prosessrapporten) blir vurdert i henhold til karakterskalaen A-F. Gruppa får én felles karakter. Prosjektrapporten teller 50 %, og prosessrapporten teller 50 % av den endelige karakteren. Ved karakteren «ikke bestått» eller gjentak av bestått eksamen må hele emnet tas om igjen.

Oppmøte

EiT undervises i vårsemesteret:

  • Langsgående landsbyer: Oppmøte hver onsdag i perioden januar-april, kl. 08.00-16.00.
  • Virtuelle landsbyer: Oppmøtetider kan tilpasses studentgruppa, med en kjernetid på onsdager, og totalt omfang på 8 timer per uke.

Studenter kan ikke selv velge digitalt oppmøte i stedet for fysisk tilstedeværelse i landsbyen.

Studieprogrammenes studieplaner gir opplysning om når i studieløpet EiT skal gjennomføres, og om emnet kan gjennomføres intensivt eller langsgående.

Forkunnskapskrav

EiT er normalt obligatorisk i alle program på høyere grads nivå ved NTNU. Andre studenter kan søke opptak til EiT, men må være kvalifisert for opptak til et masterstudium for å kunne delta.

Kursmateriell

Følgende materiell gjøres tilgjengelig digitalt ved studiestart:

  • Veiledning for studenter i Eksperter i team
  • Nettkurs for studenter i Eksperter i team
  • Anbefalt litteratur
  • Refleksjonsbok for studenter i Eksperter i team

Flere sider om emnet
Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Gjøvik

Fagområde(r)
  • Tekniske fag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for vareproduksjon og byggteknikk

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Samlet karakter

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Skriftlig prosessrapport (gruppevis 50/100

Utlevering
23.04.2025

Innlevering
30.04.2025


13:00


13:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Skriftlig prosjektrapport (gruppevis) 50/100

Utlevering
23.04.2024

Innlevering
30.04.2024


13:00


13:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU