course-details-portlet

TVM4173 - Behandling av drikkevann

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: 2 lab rapporter og samtale om semsterprosjektet
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
2 lab rapporter og samtale om semsterprosjektet 100/100

Faglig innhold

Kurset adresserer dagens og framtidige utfordringene relatert til drikkevann, for eksempel klimaforandringer, økt urbanisering, utslipp av mange nye kjemikalier til miljøet, flom, befolkningsvekst og urbanisering, og evaluerer hvilke tradisjonelle og nye rensemetoder man kan bruke for å adressere de. Hovedfokus er på norske forhold, men eksempler og case studier fra hele Europa er også inkludert. Metodene presentert i kurset er dessuten veldig relevant til en bedre forståelse av andre vannsystemer, for eksempel relatert til overvann, avrenning fra veier, smeltevann fra snø, sigevann fra deponier, industrielt (avløps)vann, aquakultur etc.

Kurset introduserer konvensjonelle og nye, kommende behandlingsmetoder, og omfatter fysiske, kjemiske og biologiske prosesser: Sedimentering og flotasjon, dybdefiltrering, membranfiltrering, koagulering og flokkulering, oksidasjon og desinfisering, regulering av hardhet og pH, adsorpsjon og ionebytting, gassutveksling og biologisk behandling. Prosessenes roller og posisjon i en typisk renseprosess blir diskutert. Alle behandlingsmetodene vil bli beskrevet med hjelp av teori, modellering og retningslinjer for utforming.

Kurset setter søkelys på formidling av praktiske og myke ferdigheter, relevant for framtidens ingeniører i sin profesjonelle karriere. Dette inkluderer opplæring i laboratoriearbeid og prosjektarbeid.

Læringsutbytte

Etter endt semester skal studentene ha detaljert kunnskap om de mest relevante behandlingsprosessene for drikkevann. Studentene skal være i stand til å analysere de underliggende prinsippene, i tillegg til å utforme og optimalisere disse prosessene. Studentene skal være i stand til å velge ut en serie behandlingstrinn som er nødvendige for å oppnå et gitt mål ved en gitt råvannskvalitet. Studentene skal være i stand til å vurdere de behandlingsalternativene som kommer på tale, gjøre et valg og forsvare det.

Etter endt semester skal studentene ha viktige og relevante ingeniørferdigheter. Studentene skal være i stand til å presentere og forsvare arbeidene sine (både muntlig og skriftlig), evaluere arbeider fra andre og gi konstruktiv kritikk, analysere tekniske problemer som er kan være ufullstendig presentert, gjøre overslag og vurdere eventuelle verdier eller begrensninger, jobbe i grupper og fortolke og evaluere resultater fra eksperimentell virksomhet.

Etter endt semester skal studentene være i stand til å finne og bruke vitenskapelig litteratur, gjennomføre forsøk, analysere og visualisere resultatene fra forsøk, gjennomføre enkelte statistiske beregninger, og oppsummere funnene sine i rapporter. Enkle modellerings- og visualiseringsverktøy skal bli brukt, for eksempel ved hjelp av Excel, Python og Jupyter.

Læringsformer og aktiviteter

Læringsaktivitetene består av en blanding av forelesninger, interaktive øvinger, laboratorieforsøk, spørrekonkurranser og et semesterprosjekt.

Det gjennomføres to lab øvinger i løpet av semesteret, hvor studentene skal gjennomføre blant annet koaguleringsforsøk med jar tester, kjøre en hurtigsandfilter, rense vann som er kontaminert med mikroforurensninger ved hjelp av adsorpsjon med aktivt kull og avansert oksidasjon. Dette gjennomføres i grupper, og man skal skrive laboratorierapport.

I semesterprosjekt skal en gruppe studenter håndtere reelle problemstillinger fra virkeligheten, som er basert på reelle tilfeller og vannkvalitetsdata. Eksempler kan være design og dimensjonering av vannverk som behandler overflatevann eller grunnvann, basert på gitt vannkvalitet, og håndtering av utfordringer relatert til økt fargetall i vannkilden, befolkningsvekst, kontaminering med mikroforurensninger (PFAS for eksempel) eller mikroorganismer.

Studentene skal gi og få tilbakemeldinger i løpet av semesteret, fra medstudentene og faglæreren. Det vil være mulig å jobbe med rapportene og prosjektet innfor de vanlige undervisningstimene.

Python og Jupyter Notebooks er brukt som støtteverktøy i øvingene.

Kurset undervises på engelsk.

Mer om vurdering

Vurderingen i emnet er gjort i form av mappe/sammensatt vurdering. Mappen består av 2 laboratorierapporter og et semesterprosjekt.

Det skal leveres inn 2 laboratorierapporter løpet av semesteret, som er relatert til gjennomføring av forsøk i laboratoriet og data evaluering. Hver rapport teller 30% til sluttkarakteren. Rapportene er gruppearbeid.

Semesterprosjektet leveres inn ved slutten av semesteret, og er gjennomført i grupper. Evalueringen skjer i form av et individuelt intervju. Prosjektarbeidet teller 40% til sluttkarakteren.

For at emnet skal være bestått må hele mappa være bestått. I tilfellet av utsatt eksamen vil det være mulig å få godkjent deler som allerede ble bestått. Intervjuet om semesterprosjektet må gjennomføres igjen uansett.

Forkunnskapskrav

Ingen

Kursmateriell

MWH's Water Treatment: Principles and Design John C. Crittenden, R. Rhodes Trussell, David W. Hand, Kerry J. Howe, George Tchobanoglous 3rd Edition, 2012 ISBN: 978-0-470-40539-0

Guidelines and reports from Norwegian Water (Norsk Vann)

Compendium

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
TVM4145 5.3 HØST 2016
TVM4126 2.2 HØST 2016
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Engelsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Vannrenseteknikk
  • Mat og helse
  • Teknologiske fag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for bygg- og miljøteknikk

Eksamensinfo

Vurderingsordning: 2 lab rapporter og samtale om semsterprosjektet

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD 2 lab rapporter og samtale om semsterprosjektet 100/100

Innlevering
25.11.2024


10:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU