Emne - Sanntidsprogrammering - TTK4145
TTK4145 - Sanntidsprogrammering
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 55/100 | 4 timer | D | |
Mappe/sammensatt vurdering | 45/100 |
Faglig innhold
Tema: Programmeringsformalismer for sanntid; POSIX, Ada, Java og Go. Tråder/prosesser, scheduling, synkronisering og kommunikasjon concurrency. Feilhåndtering, tilgjengelighet og konsistens. Programvare kvalitet og utviklingsmetodikk.
Et programeringsprosjekt gjort som gruppearbeide er en vesentlig del av faget.
Øvinger.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Inngående kjennskap til synkroniseringsmekanismer som semaforer og monitorer.
- Inngående kjennskap til meldingsbasert synkronisering.
- Inngående kjennskap til tråder, prosesser, scheduling og synkronisering i perspektiv av et sanntids operativsystem.
- Inngående kjennskap til vanlige fallgruber ved sanntidsprogrammering.
- Inngående kjennskap til feilhåndtering og feiltoleranse.
- Inngående kjennskap til høytilgjengelighet og konsistens i systemer med flere tråder/prosesser.
- Kjenskap til programmeringsspråkene C, C++, Java, Ada og Go.
- Kjenskap til CSP, Formelle metoder og bruk av analyseverktøy for sanntidssystemer.
Ferdighet:
- Gode ferdigheter i design og utvikling av sanntids programvare herunder både systemer basert på meldingssending og delt variabelsynkronisering.
- Evne til å planlegge og gjennomføre praktisk implementasjon av et programvaresystem av signifikant kompleksitet. (1-2 tusen linjer C-kode).
- Gode ferdigheter i et fritt valgt programmeringsspråk (sannsynligvis C, C++, Java eller ADA).
- Studenten skal kunne forholde seg konstruktivt i sitt design til feilhåndtering og konsistens i systemer med flere deltagere.
Generell kompetanse:
- Gruppesamarbeide.
- Programvareutvikling
- Informasjonsteknologi generelt.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, øvinger og prosjekt. Prosjektet er ganske stort og vil bli gjort i samarbeide med to andre studenter i hovedregelen.
Obligatoriske aktiviteter
- Øvinger
Mer om vurdering
Et antall ukentlige øvinger er obligatoriske aktiviteter, og både prosjekt (-mappe) og eksamen må bestås for å bestå faget.Prosjektmappen består av: En (gruppevis) fremdriftsrapport fra første halvpart av semesteret. Gruppens kode. Denne brukes til å sjekke hvor godt programmet virket, og som grunnlag for å vurdere kodekvaliteten. Gruppens vurderinger av et antall andre gruppers kode i tillegg til en post-mortem egen-vurdering. Modenheten av disse går inn i kodekvalitetsevalueringen. En gruppevis sluttrapport med design, erfaringer og refleksjoner. Ved utsatt eksamen (kontinuasjonseksamen) kan skriftlig eksamen bli endret til muntlig eksamen. Dersom studenten også etter utsatt eksamen har sluttkarakteren F/ikke-bestått, må studenten gjenta hele emnet neste studieår.
Anbefalte forkunnskaper
Studenten må ha god ferdighet i minst ett programmeringsspråk og en god forståelse av datamaskiner og operativsystemers virkemåte.
Kursmateriell
Pensumlitteratur og støttelitteratur oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SIE3050 | 7.5 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Program/system-utvikling
- Datamaskiner
- Datateknikk
- Teknologiske fag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 55/100 D INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Mappe/sammensatt vurdering 45/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 55/100 D INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"