course-details-portlet

TS501823 - Endringsledelse og Teknologiske Utfordringer

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100

Faglig innhold

Samfunnet utvikler seg kontinuerlig og i takt med utviklingen av ny teknologi, og evnen til å navigere gjennom endringsprosesser er avgjørende. Kunstig Intelligens (KI) tar større plass og forretningsmodeller må endres i takt med utviklingen.

Dette emnet går i dybden ved å utforske hvordan effektiv endringsledelse ofte involverer bruk av alle aspekter av lederskapet. Mange ledere påpeker at det er i møte med betydelige endringsprosesser at de virkelig forstår essensen av lederrollen.

- En introduksjon til perspektiver på organisasjon, organisasjonsforståelse og ledelse

- Endringsledelse

  • Ulike tenkemåter i utvikling av individer, grupper og organisasjoner
  • Planlegging, organisering og styring av endringsprosesser
  • Kundedrevet endring og kontinuerlig utvikling gjennom kundeorientering
  • Involvering og eierforhold til endringsprosessene
  • Ulike faser i arbeidet med endringsprosesser
  • Fallgruver og suksessfaktorer ved endring
  • Strategier for å overkomme motstand mot endring
  • Lederen som endringsagent, medarbeideren som ressursperson
  • Medarbeideren som ressursperson i endringsarbeidet
  • Coaching som virkemiddel for å skape vellykket endring
  • Bruk av eksterne konsulenter

- Kompetansedrevet endring

- Kunstig Intelligens (KI)

- En innføring i hva KI er, hva det kan brukes til, hvilke betydning det kan ha for en organisasjon og hvordan det kan benyttes i en organisasjon.

- KI og beslutningsstøtte i en operativ sammenheng

- Endring, ny teknologi og driftsformer

- Immaterielle rettigheter - juridisk innføring

Læringsutbytte

Kunnskapsmål

Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper i ledelse, kommunikasjon og mellommenneskelige forhold. De skal kjenne og være fortrolig med aktuelle begreper, problemstillinger, teorier knyttet til ledelse av aktuelt endringsarbeid. Fokuset er særskilt rettet mot mellomleders utfordringer når det gjelder endringer og ivaretagelse av et godt arbeidsmiljø og den enkelte medarbeiders behov for jobbmestring og kompetanseutvikling. Perspektivet skal være fremtidsrettet, markedsorientert og løsningsorientert ved at tradisjonelle regelorienterte og byråkratiske holdninger og atferdsmønstre i den enkelte organisasjon blir utfordret.

Ferdighetsmål

Studentene skal ha tilegnet seg kompetanse til selv å jobbe målrettet og systematisk i lederrollen med aktuelt endringsarbeid som en organisasjon står overfor. Det legges vekt på at studentene utvikler sin egen personlige motiverende lederstil med fokus på at medarbeideren er organisasjonens viktigste ressurs slik at disse trekkes aktivt med i endringsarbeidet teambasert. Det legges spesiell vekt på å kunne håndtere spenninger og konflikter knyttet til endringer på en god måte. Etter avsluttet utdanning forventes det at studentene effektivt skal kunne planlegge, gjennomføre og følge opp aktuelle endringer relatert til egen arbeidsplass med bruk av relevante metoder og verktøy. Det legges spesiell vekt på at man skal kunne forholde seg til fenomenet «motstand mot endringer» på en hensiktsmessig måte.

Holdningsmål

Til grunn for studiet legges et positivt menneskesyn forankret i etiske verdier. Studentene skal oppøves i en kritisk og reflekterende holdning omkring etablerte systemer og rutiner med bevisstgjøring på kontinuerlig forbedring og såkalt «beste praksis». At medarbeideren er organisasjonens viktigste ressurs forplikter studentene, som fremtidige ledere, til alltid å utvikle holdninger preget av muligheter og løsninger knyttet til hva som konkret kan gjøres for at medarbeiderne skal kunne lykkes i jobben sin.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav

Mer om vurdering

Vurdering: individuell prosjektrapport (min. 10-15 sider).

Rapporten leveres digitalt i INSPERA som en pdf-fil.

Obligatoriske arbeidskrav: Studenten må ha 80 % oppmøte i kurset for å kunne avlegge eksamen. Spesielle tilfeller vurderes individuelt ved å sende søknad til Studieprogramleder.

Obligatorisk virksomhet fra forrige semester kan godkjennes av instituttet.

Ny- og utsatt eksamen arrangeres påfølgende semester.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Operativ maritim ledelse (830MDO)
Operativ maritim ledelse (MLAKMO)

Kursmateriell

Bok: Bolman, Lee G. og Terrence E. Deal. 2014. Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse: strukturer, sosiale relasjoner, politikk og symboler. 5. utg. Gyldendal akademisk

Bok: Einarsen, Martinsen Organisasjonspsykologi og ledelse

Bok: Einarsen, Ståle og Harald Pedersen. 2017. Håndtering av konflikter og trakassering i arbeidslivet. Gyldendal akademisk. Kapittel 1 og 2.

Bok: Glasø, Lars og Geir Thompson, red. 2013. Transformasjonsledelse. Gyldendal akademisk Kapittel 1

Bok: Jacobsen, Dag Ingvar. 2012. Organisasjonsendringer og endringsledelse. 2. utg. Fagbokforlaget

Bok: Lai, Linda. 2013. Strategisk kompetanseledelse. 3. utg. Fagbokforlaget. Kapittel 1

Bok: Vestergaard, Bo

Bok: Martinsen, Øyvind L., red. 2015. Perspektiver på ledelse. 3. utg. Gyldendal akademisk. Yukl

Bok: Bolman, Lee G. og Terrence E. Deal. 2014. Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse: strukturer, sosiale relasjoner, politikk og symboler. 5. utg. Gyldendal akademisk

Bok: Brochs-Haukedal, William. 2010. Arbeids- og lederpsykologi. 8. utg. Cappelen akademisk

Bok: Einarsen, Ståle og Harald Pedersen. 2017. Håndtering av konflikter og trakassering i arbeidslivet. Gyldendal akademisk

Bok: Gjerde, Susann. 2010. Coaching: hva - hvorfor - hvordan. 2. utg. Fagbokforlaget

Bok: Glasø, Lars og Geir Thompson, red. 2013. Transformasjonsledelse. Gyldendal akademisk

Bok: Jacobsen, Dag Ingvar. 2012. Organisasjonsendringer og endringsledelse. 2. utg. Fagbokforlaget

Bok: Lai, Linda. 2013. Strategisk kompetanseledelse. 3. utg. Fagbokforlaget

Bok: Martinsen, Øyvind L., red. 2015. Perspektiver på ledelse. 3. utg. Gyldendal akademisk

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Ålesund

Fagområde(r)
  • Organisasjon og ledelse
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU