Emne - Ledelse - TS501015
TS501015 - Ledelse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Prosjekt
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Prosjekt | 100/100 |
Faglig innhold
Ledelse vs. «administrasjon» (Management). Trekk, egenskaper, ferdigheter, stil og situasjonsmessig tilnærming til ledelse. Transformasjonsledelse, teamledelse, planlegging. Planlegging for å optimalisere miljøavtrykk. Nyere forskning.
Læringsutbytte
- Det forventes at studenten har utviklet seg innen ledelsesfeltet og fått spesialisert innsikt i situasjonsteori. Har fått grundig kunnskap om de vitenskapelige teoriene og metodene innen ledelse. Kan anvende kunnskap til nye områder innen det faglige ledelsesfeltet.
- Kan analysere faglige problemer ut fra historien, tradisjonene, egenart og plass i samfunnet til det faglige ledelsesfeltet.
- Kan analysere og håndtere kritisk ulike informasjonskilder og bruke dem til å strukturere og formulere vitenskapelige argumenter innen ledelse.
- Kan analysere eksisterende teorier, metoder og tolkninger innen ledelse og arbeide uavhengig av praktiske og teoretiske problemer.
- Kan bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid i en selvstendig sak. Kan gjennomføre et uavhengig, begrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i samsvar med gjeldende normer for forskningsetikk.
- Kan analysere relevante faglige, profesjonelle og forskningsetiske problemer.
- Kan bruke sin kunnskap og ferdigheter på nye områder for å utføre avanserte oppgaver og prosjekter. Kan formidle omfattende uavhengig arbeid og terminologi for det faglige ledelsesfeltet.
- Kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen ledelsesfeltet, både med spesialister og allmennheten.
- Kan bidra til nye tanker og innovasjons prosesser innen ledelse.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, individuelle og gruppeøvelser.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk arbeidskrav
Mer om vurdering
Vurdering: individuell prosjektrapport (min. 10-15 sider).
Rapporten leveres digitalt i INSPERA som en pdf-fil.
Obligatoriske arbeidskrav: Studenten må ha 80 % oppmøte i kurset for å kunne avlegge eksamen. Spesielle tilfeller vurderes individuelt ved å sende søknad til Studieprogramleder.
Obligatorisk virksomhet fra forrige semester kan godkjennes av instituttet.
Ny- og utsatt eksamen arrangeres påfølgende semester.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Operativ maritim ledelse (830MDO)
Operativ maritim ledelse (MLAKMO)
Kursmateriell
Leadership. Theory and Practice, P.G. Northouse (Sage). Leadership. In Search of Effective Influence Strategies, G. Thompson & J.Z Li (Gyldendal). Ledelse på sjøen, L.K. Johannessen (terp.no) (Electronic textbook)
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Ålesund
- Organisasjon og ledelse
Ansvarlig enhet
Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Prosjekt
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Prosjekt
100/100
Innlevering
02.12.2024
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Prosjekt 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"