course-details-portlet

TPK4852 - Eksperter i team - Hydrogen i transport for en sikker og bærekraftig framtid

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig prosessrapport (gruppevis) 50/100
Skriftlig prosjektrapport (gruppevis) 50/100

Faglig innhold

Eksperter i team er et emne der studenter anvender sin akademiske kompetanse i tverrfaglig prosjektarbeid for å lære samarbeidsferdigheter de seinere vil ha bruk for i en arbeidssituasjon. Aktuelle saker fra teknologi og samfunn er basis for prosjektarbeidet.

Studentgruppene kan jobbe sammen med eksterne partnere. Studentgruppene må tilpasse prosjektet de har valgt, slik at det passer med den samlede kompetansen i gruppa og med landsbyens tema. Denne landsbyen fokusere på teknologiske og samfunnsmessige saker av bruk av hydrogen som drivstoff i transport. Hovedformålet med landsbyen er å identifisere nåværende begrensninger og foreslå relaterte løsninger.

Hva er teknologiene basert på hydrogen for transport? Er de effektive, sikre, energisk og økonomisk bærekraftige? Hva er de sosiale og miljømessige konsekvensene av disse nye teknologiene? Tverrfaglige allianser må skapes for å utnytte dyp kompetanse på mange områder og levere omfattende svar på disse spørsmålene. For mer informasjon om Eksperter i Team, se www.ntnu.no/eit og www.ntnu.no/eit/emnebeskrivelse

Læringsutbytte

Kunnskap:

Kandidaten skal

  • kommunisere og samarbeide slik at det bidrar til omfattende, tverrfaglige løsninger;
  • kjenne læring og arbeidsforhold under tverrfaglige prosjekt slik at de kan utnytte dette seinere i karrieren;
  • ha innsikt i hvordan egen adferd og holdninger influerer gruppearbeid.

Ferdigheter:

Kandidaten skal kunne

  • evaluere sitt eget samarbeid og, følgelig, forstå hvordan å kommunisere, planlegge, beslutte, løse problemer, håndtere uenighet og forholde seg til profesjonelle og personlige forskjeller;
  • kunne opprettholde og forsterke initiativ som stimulerer samarbeid eller endrer adferd hvis nødvendig.

Generell kompetanse:

Kandidaten skal

  • utvikle et konseptuelt rammeverk og være istand til å utnytte grunnleggende gruppeteori for å beskrive spesifikke samarbeidssituasjoner;
  • utvikle nye perspektiver på sin akademiske kompetanse ved å formidle og anvende den
  • kunne samarbeide med folk med annen fagkompetanse i et tverrfaglig prosjekt.

Læringsformer og aktiviteter

Aktiviteter passer til både engelsk og norsk.

Emnet undervises intensivt over hele dager i uke 2-4, og det er obligatorisk oppmøte.

Obligatoriske aktiviteter

  • Oppmøte hver landsbydag
  • Muntlig presentasjon
  • Utarbeide samarbeidsavtale

Forkunnskapskrav

Tilsvarende fjerde år av MSc utdanning.

Kursmateriell

Vil bli opplyst ved kursstart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Engelsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Samfunnsfag
  • Teknologiske fag
  • Økonomi
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for maskinteknikk og produksjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Samlet karakter

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Skriftlig prosessrapport (gruppevis) 50/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Skriftlig prosjektrapport (gruppevis) 50/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU