Emne - Design og entrepenørskap - TPD4260
TPD4260 - Design og entrepenørskap
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
Nye måter å produsere, distribuere og skape for produkter og tjenester gjør det aktuelt å studere og revurdere modeller for innovasjon, innen design og entreprenørskap. Dette kurset tar sikte på å gi designstudenter kunnskap om ledelse, økonomisk og strategisk tenkning, samt designferdigheter og motivasjon for entreprenørskap. Videre lærer designstudenter å tenke som en entreprenør ved å bruke modellene, verktøyene og rammene for å videreutvikle sin virksomhet eller ideer. Hovedmotivasjonen for å introdusere dette emnet er å øke studentenes bevissthet om selvstendig sysselsetting som et karrieremulighet og utvikle holdninger, atferd og kapasitet på individnivå for å etablere vekstorienterte satsinger. Kurset benytter seg av en eksperimentell tilnærming til å utvikle nye mønstre for produksjon, distribusjon, samt skape forretningsideer som er i stand til å blande innovasjonsdesign, forretningsdesign, produksjon og ny produksjon. Gjesteforelesninger vil ta en sentral rolle i dette kurset, ikke bare med hensyn til kunnskapsoverføring, men også som en plattform for å tilrettelegge for mentorskap for å oppmuntre unge kandidater til å forfølge sitt kreative potensial og bygge kritiske bånd med forskjellige aktører. Temaer som vil bli diskutert i dette kurset er:
- Ulike modeller for entreprenørskap
- Hvordan utvikle og presentere innovative produkter, tjenester, grensesnitt, etc.
- Hvordan skape bevissthet om de økonomiske og økonomiske implikasjonene, som fører til en entreprenørskap
- Hvilke forretnings- og designmetoder og verktøy er egnet til å bli brukt i enterprenørskapstenkning
- Hvordan formidler man forskjellige former for verdiskaping med hensyn til å utvikle nettverk og partnerskap for å oppnå en målrettet verdi ved å fokusere på langsiktige fordeler for samfunnet og økonomisk vekst?
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten
- Forstår hvordan ulike former for entreprenørskap kan relateres til typiske forretningsstrategier og innovasjonsteorier
- Forstå hvordan designmetoder og verktøy bidrar til entreprenørskapstankegang og atferd
Ferdigheter:
Studenten
- Kan (re)designe deres produkt, tjeneste eller grensesnitt for markedsførbarhet
- Kan utvikle en overbevisende plan for markedsføring, distribusjon og produksjon
- Kan strategisk utvikle samarbeid med forskjellige aktører for å markedsføre og produsere deres tilbud
Generelle kompetanser:
Studenten
- Kan gjenkjenne og utnytte forretningsmuligheter som presenteres av deres tidligere design eller designintensjoner
- Kan håndtere usikkerhet tilknyttet til utfordringer om selvstendig sysselsetting som en karriere mulighet
Læringsformer og aktiviteter
Kurset er hovedsakelig prosjektbasert. Den består av en serie forelesninger, supplert med veiledningsøkter. Forelesningene tar sikte på å gi en generell oversikt over de forskjellige strategiene, prosessene og metodene for entreprenørskap, mens veiledningstimer gir mulighet for studentene til å utvikle prosjektet sitt med læreren, fageksperter og aktuelle aktører .
Mer om vurdering
I dette prosjektbaserte kurset skal studentene evalueres ut fra følgende kriterier:
- Foreslått prosjektmål og plan
- Kvaliteten på "Hva har blitt designet og utviklet": Produkt, service, grensesnitt, etc.
- Overordnet forretningsstrategi, distribusjonsplan, produksjonsplan og markedsføringsplan.
Utsatt eksamen holdes i neste semester.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Industrial Design (MSDESIG)
Industriell design (MTDESIG)
Interaction Design (MIXD)
Anbefalte forkunnskaper
Emnet er forbeholdt studenter i 4. årskurs ved studieprogrammet Industriell design (MTDESIG), 2-årig masterprogram Industrial design (MSDESIG) og 2-årig masterprogram Interaksjonsdesign (MIXD).
Forkunnskapskrav
TPD4144 Fremtider, eller tilsvarende
Kursmateriell
Anbefalt litteratur:
- Aaboen, L., Landström, H., & Sørheim, R. (2020). How do you become entrepreneurial in one week?. In How to Become an Entrepreneur in a Week. Edward Elgar Publishing.
- Drucker, P. (2014). Innovation and entrepreneurship. Routledge.
- Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
- Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G., & Smith, A. (2014). Value proposition design: How to create products and services customers want. John Wiley & Sons.
- Timmons, J. A., Spinelli, S., & Tan, Y. (2004). New venture creation: Entrepreneurship for the 21st century (Vol. 6). New York: McGraw-Hill/Irwin.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Ingen
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Design
- Entreprenørskap
Ansvarlig enhet
Institutt for design
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"