Emne - Design 8 - Strategi - TPD4166
TPD4166 - Design 8 - Strategi
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Arbeider
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Arbeider | 100/100 | 1 semestre |
Faglig innhold
I dette emnet vil strategiske og industrielle desingprosesser og metoder bli diskutert innenfor rammen av bevisst og fremtidig ledelse og designpraksis. Temaer som vil bli dekket, er:
- Produktplanlegging og målsetting
- Produkt / tjeneste systemdesign
- Designprosess og metode
- Identitet, merkevarebygging og formgivning
- Kultur, kulturtilpasning og globalisering
- Involvering av interessenter og nettverksbygging
- Utvikling av verdiforslag, forretningsmodell og Placemaking rammer
- Forecasting & Back Casting
Disse temaene vil bli brukt i et prosjekt. Studentene skal arbeide i grupper, og hver gruppe vil arbeide med en ekstern aktør. Leveranser for prosjektet er grupperapporter som beskriver og kommuniserer en strukturert produktplanstrategi. I tillegg til rapportene skal studentene presentere sitt arbeid to ganger underveis, og ha en avsluttende presentasjon.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten kan
- se for seg globale sosiale, økonomiske og teknologiske trender
- utvikle fremtidige verdigrunnlag for en organisasjon, dens tilhørende virksomhets økosystem og samfunn gjennom en systematisk produktplanlegging og målsetting.
- reflektere kritisk over sosiale og miljømessige bærekraftsutfordringer med hensyn til dannelsen av kort-, mellom- og langsiktige strategiske designretninger
- utvikle en konkret bærekraftsstrategi basert på den typiske prosjekt kontekster mens de relevante UNSGD-målene vurderes
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- å bruke grunnleggende designstrategiverktøy, og i tillegg kunne analysere og utvikle design strategier og hvordan man kan utnytte og bruke design som et strategisk virkemiddel i organisasjoner.
- kommunisere og assimilere fremtidige verdigrunnlag og strategier i organisasjoner på en overbevisende måte.
Generelle kvalifikasjoner:
Kandidaten er
- mer bevisst på sin rolle som designer i strategiprosesser i organisasjoner.
- i stand til å håndtere strategiske designprosesser og dyrke visuelle tenkning, visualisering og kommunikasjonsevner blant aktører involvert i produktplanlegging.
Læringsformer og aktiviteter
Læringsaktivitetene i emnet består av en forelesningsserie om produktplanlegging og ledelse, veiledning og prosjektarbeid i gruppe. Formålet med forlesningene er å bygge et fundament og introdusere metoder og prosesser som kan anvendes i prosjektarbeidet. Det legges opp til ukentlige veiledningsmøter i prosjektarbeidet.
Mer om vurdering
Studentgruppene vil bli evaluert og vurdert på:
- Hvordan de dokumenterer prosesser, beslutningsaktiviteter, strategier og resultater fra strategisk tenkning i en profesjonell rapport.
- Hvordan de presenterer arbeidet sitt i en avsluttende presentasjon.
Ved gjentak må alle vurderinger i emnet gjentas. Utsatt eksamen kan gis i neste eksamensperiode.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Design (PHDESIG)
Entreprenørskap (MENTRE)
Industrial Design (MSDESIG)
Industriell design (MTDESIG)
NTNUs Entreprenørskole (MIENTRE)
Anbefalte forkunnskaper
Emne TPD4129 Design 7 - System eller TIØ4265 Strategisk ledelse eller tilsvarende kunnskaper.
Forkunnskapskrav
Studentene skal ha fullført minst 3 år av høyere utdanning på universitetsnivå eller tilsvarende innen et designrelatert felt.
Kursmateriell
Buijs, J.A. (2012) The Delft Innovation Method: A Design Thinker's Guide to Innovation. 1st edition Boom Lemma, ISBN: 978-94-90947-47-7
Calabretta, G., Gemser, G., & Karpen, I. (2016). Strategic Design: Eight essential practices every strategic designer must master. Bis publishers.
Cagan, J. & Vogel, C.M.; (2002). Creating Breakthrough Products: Innovation from Product Planning to Program Approval, Prentice Hall. ISBN 0-13-969694-6 (Selected chapters)
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model canvas. Self published. Last.
Whittington, R. (2003). What is Strategy- and does it matter? 2nd edition, Cengage Learning EMEA, UK. ISBN: 978-86152-377-8
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Designstrategier
- Designmetodikk
- Entreprenørskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Arbeider
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Arbeider 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Arbeider 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"