course-details-portlet

TPD4129 - Design 7 - System

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Arbeider 80/100
Muntlig presentasjon 20/100 30 minutter E

Faglig innhold

Design 7 er et kurs som kobler systemtenkning, bærekraft og design. Studentene vil i dette emnet få trening i å jobbe med komplekse problemstillinger på systemnivå gjennom å anvende design. Undervisningen omfatter gjennomgang av teori og perspektiver, men også praktisk øvelser i bruk av relevante metoder, verktøy og rammeverk. Studentene vil i dette emnet både jobbe individuelt og i grupper.

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • Kandidaten kan formulere og beskrive hvordan hen i rollen som designer kan jobbe med design på sytemnivå og bidra til systemendringer
  • Kandidaten kan redegjøre for grunnleggende begreper innen systemtenkning og systemdesign
  • Kandidaten kjenner igjen og forstår relasjoner og systemdynamikk, og kan argumentere for hvilke metoder kan brukes for å analysere systemdynamikk og realsjoner mellom elementer i et system
  • Kandidaten er kan redegjøre for designmetodikk og rammeverk som kan anvendes i utviklingen av bærekraftige løsninger i komplekse og umedgjørlige/ flokete problemstillinger

Ferdigheter:

  • Kandidaten kan gjennom visualisering demonstrere forståelse for sosio-tekniske systemer og analyse av disse. Kanditaten skal videre vise hvordan hen nyttiggjør seg ferdighetene i utvikling av designkonsept/ eller designintervensjon
  • Kandidaten skal utvikle praktiske ferdigheter for hvordan hen kan bidra til handlekraftige bærekraftige løsninger gjennom design

Generell kompetanse:

  • Kandidaten har benyttet og utvidet tidligere tilegnet designmetodikk i en kompleks situasjon, og har utviklet en forståelse av samspillet mellom elementer i et system, og hvordan ulike interessenter kan ha ulike behov og ønsker
  • Gjennom gruppearbeid skal kandidaten utvikle og vise mellommenneskelig kompetanse og ferdigheter i å jobbe praktisk med problemløsning

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, workshops, gjesteforelesninger, gruppearbeid og gruppeveiledning. Studentene skal i løpet av emnet gjennomføre obligatoriske praktiske oppgaver som inngår i en sluttleveranse. Muntlig presentasjon av arbeidet vil også være en viktig aktivitet.

Mer om vurdering

Studenten må vise forståelse for design på systemnivå, hvordan designe et system eller hvordan designe for endring i et system. Videre må studenten demonstrere kunnskapen i bruk gjennom de obligatoriske oppgavene i emnet.

Vurderingen blir gjort basert på sluttleveransen som består av obligatoriske praktiske oppgaver og muntlig presentasjon av denne.

Ved gjentak kan deler av vurderingen i emnet gjentas. Utsatt eksamen kan tas i neste semester

Spesielle vilkår

Forkunnskapskrav

Emnet er forbeholdt studenter ved femårig master i industriell design, toårig master i industriell design og toårig master i interaksjonsdesign

Kursmateriell

Oppgis ved kursstart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Gjøvik , Trondheim

Fagområde(r)
  • Design
  • Teknologiske fag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for design

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Samlet karakter

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Arbeider 80/100

Innlevering
26.11.2024


23:59

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Høst ORD Muntlig presentasjon 20/100 E 05.12.2024 09:00
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Arbeider 80/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Muntlig presentasjon 20/100 E 12.05.2025 09:00
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU