Emne - Prototyping av fysiske brukeropplevelser - TPD4126
TPD4126 - Prototyping av fysiske brukeropplevelser
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Arbeider
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Arbeider | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet gir en innføring i hvordan skape interaktive produkter og brukeropplevelser ved hjelp av teknologi, mikroprosessorer, sensorer og elektroniske utgangsenheter. Emnet har følgende faglige innhold:
- Grunnleggende begreper om software og hardware
- Åpen kildekode og åpent innhold
- Sykluser av prototyping og evaluering
- Metoder for å sette sammen hardwarekomponenter som mikroprosessorer, sensorer og elektroniske utgangsenheter
- Programmering av interaktiv atferd
- Grunnleggende evalueringsprosedyrer basert på både estetisk og teknisk kvalitet
- Grunnleggende programmering av Arduino
- Interaktive brukeropplevelser
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- Har innsikt i hvordan produkter kan gjøres interaktive med hardwarekomponenter som sensorer, digitale utgangsenheter og kode
- Har innsikt i hvordan lage fysiske interaktive brukeropplevelser
Ferdigheter:
Kandidaten
- Kan programmere Arduino
- Kan sette sammen hardwarekomponenter som mikroprosessorer, sensorer og digitale utgangsenheter
- Kan hente ut data fra sensorer og digitale utgangsenheter
- Kan lage interaktive produkter ved hjelp av mikroprosessorer, sensorer, digitale utgangsenheter og kode
- Kan bruke åpen kildekode og åpent innhold
Generell kompetanse:
Kandidaten
- Kan samarbeide om å lage god kode
- Kan lage stadig bedre interaktive produkter med en iterativ designprosess med prototyping og brukertesting
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har en kombinasjon av forelesninger og prosjektarbeid. Studentene må gjennomføre individuelle øvinger og et gruppebasert prosjekt. De individuelle oppgavene er obligatoriske og består av gjennomføring og presentasjon av et oppdrag gitt av faglæreren. Det gruppebaserte prosjektet vil være en relativt åpen oppgave der studentene skal benytte en klassisk iterativ designprosess med følgende faser:
- Brukerinnsikt
- Ide- og konseptutvikling
- Prototyping
- Brukertesting
- Implementering
Obligatoriske aktiviteter
- Gjennomføre og presentere et oppdrag
Mer om vurdering
Vurderingen baseres på et endelig gruppeprosjekt. Prosjektets leveranser er en interaktiv prototype, kontinuerlig refleksjon rundt designprosessen gjennom en blogg, en utstilling med demonstrasjon av prototypen og en kort video av sluttresultatet.
Arbeidsmengden for gruppeprosjektet vil være 70% av hele arbeidsbelastningen. Studentene vil bli oppfordret til å sende inn sine gruppeprosjekter til lokale, nasjonale og internasjonale kunst-, design- og teknologikonkurranser. De individuelle oppgavene må bestås. Det vil bli gitt karakter på gruppebaserte prosjektet. Det vil telle 100% av karakteren.
Ved gjentak må hele emnet gjentas. Utsatt eksamen kan gis i neste eksamensperiode.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Industriell design (MTDESIG)
Forkunnskapskrav
TDT4110 - Informasjonsteknologi, grunnkurs
Kursmateriell
Alt nødvendig kursmateriell vil gjøres tilgjengelig på NTNUs læringsplattform. All nødvendig programvare vil være tilgjengelig for studentene under kurset.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Datateknikk
- Design- og håndverkfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Arbeider
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Arbeider 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Arbeider 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"