Emne - Design 3 - Menneskesentrert design & innovasjon - TPD4121
TPD4121 - Design 3 - Menneskesentrert design & innovasjon
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Dette emnet introdusere grunnleggende kunnskap i kompleks problemløsning i design ved hjelp av menneskesentrert designprosesser. Det fokuseres på impact-basert design og innovasjon av nye produkter og tjenester. Emnet er knyttet til FNS bærekraftsmål 3 og 9, ved fokus på forbedring av helse og velvære, og bærekraftig utvikling av tjenester for å bygge stabil infrastruktur, promotere inkluderende og bærekraftig industri og oppfordre til innovasjon. Emnet innebærer grunnleggende designmetoder som fokuserer på kritisk tenking og kompleks problemsløsning. Menneskesentrerte designprosesser inkluderer kontestuell problemstilling, brukerintervjuer, affinity mapping, persona og scenario, idéformasjon, konseptutvikling, prototyping og testing. Emnet kombinerer teoretisk læring med prosjektarbeid. Prosjektene er gjennomført i grupper og får veiledning jevnlig. Dette antyder at studentene anvender lærings direkte i ekte problemer og skaper impact-basert design, og lærer å være designinnovatører og changemakers.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenter lærer
- Kunnskap om å anvende menneskesentrert design/design thinking-prosesser for å løse komplekse problemer og finne opp nye løsninger
- Å være i stand til å oppdage nye løsninger ved å se utfordringer og situasjoner med et brukersentrert perspektiv og formulere det "riktige" problemet som må løses
- Kunnskap om å knytte brukeren med andre aktører i feltet for å identifisere problemer og samskape løsninger
- Å omfavne en eksperimentell holdning til å oppgave iterativt og teste tidlig hva som er meningsfylt, mulig og gjennomførbart
- Kunnskap om nøkkeldesignmetoder for analyse av hvilken kontekst man skal bruke, inkludert etnografisk analyse, problemstilling, affinity mapping, konseptutvikling, prototyputvikling og testing
- Kunnskap om arbeid i team og kritisere og lære av hverandre,
Ferdigheter:
- Teknikker for kritisk tenking rundt komplekse problemer og brukersentrert design, som inkluderer feltarbeid, analyse av brukere, brukerproblem-aktiviteter, brukskontekst, idéskapningsprototyping og brukertesting
- Overføre kunnskap om mennesker for å designe et produkt, en aktivitet og brukeropplevelse
Generell kompetanse:
- Kandidate har praktisk erfaring med menneskesentrert produktdesign, kritisk tenking og kompleks problemløsing og innovasjon
Læringsformer og aktiviteter
Pedagogikken for dette emnet er høyst interaktivt, med personlig veiledning, oppfordring til studentaktiv læring, gruppearbeid og hands-on erfaring med arbeid innen compleks problemløsning i den virkelige verden.
1. Et hovedprosjekt gir studentene erfaring med hovedtemaene som knyttes til helse og velferd (FN bærekraftsmål nr. 3):
- Menneske-sentrert design for kompleks problemløsning
- Innovative nye løsninger
- Forelesninger som presenterer teori og metoder som kan brukes i prosjektet
2. Forelesninger er obligatoriske. Emnets litteratur blir diskutert i studentdrevne litteraturseminar.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte
Mer om vurdering
Emnet vurderes ved et prosjektarbeid. For å kunne levere eksamen må du ha minst 80% oppmøte i emnet. Fravær skal avklares med emneansvarlig.
Emnet er høyst interaktivt og studenter forventes å delta aktivt i gruppeprosjektet og undervisningen.
Utsatt eksamen blir holdt i neste ordinære eksamensperiode.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Industriell design (MTDESIG)
Anbefalte forkunnskaper
TPD4100 Design 1 - Introduksjon og TPD4102 Design 2 - Komposisjon.
Forkunnskapskrav
Emnet er forbeholdt studenter ved studieprogrammet Industriell design.
Kursmateriell
"The Design of Everyday Things (Revised and expanded edition)", D. Norman, 2013. Basic Books "Universal Methods of Design" B. Marting & B Hanington, 2012, Rockport. Annen litteratur blir annonsert ved starten av semesteret.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Produktdesign - menneske/maskin
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Innlevering
30.11.2024
INSPERA
23:59 -
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"