Emne - Visuell formidling - TPD4116
TPD4116 - Visuell formidling
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet gir en innføring og praktisk trening i ulike former for visuell formidling. Undervisningen rettes mot ulike måter å formidle informasjon og kunnskap på, ved bruk av presentasjoner, postere og videoer. Emnet gir studenten grunnleggende kunnskap om visuell kommunikasjon gjennom teori og idéer fra grafisk design og kommunikasjonsstudier. Kombinert med relevante designverktøy og innsikt i hvordan estetikk kan være med å underbygge et budskap, vil studenten få et godt grunnlag for å styrke den visuelle formidlingen i arbeidet sitt.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- Har innsikt i hvordan menneskelig oppmerksomhet fungerer og hvorfor visuelle verktøy fungerer i formidlingsarbeid
- Har oversikt over ulike visuelle designteorier og -teknikker, samt verktøy man kan bruke for å formidle fagkunnskap
- Har innsikt i opphavsrett og bruk av andres bildemateriale i presentasjoner, plakater, video mv.
- Har grunnleggende kunnskap om prinsipper for universell utforming av visuell kommunikasjon
- Har en solid grunnleggende forståelse av hvordan man bruker grafisk programvare og verktøy for å lage og produsere hensiktsmessige visuelle framstillinger
- Forstår hva en målgruppe er og hvordan studenten kan innrette sin formidling og kommunikasjon av sitt studieområde mot den målgruppen
Ferdigheter
Studenten
- Kan på selvstendig grunnlag utforme og produsere en visuell presentasjon av sin faglige kunnskap, som både holder høy kvalitet, er leservennlig og som bygger på prinsipper for universell utforming.
- Kan på en hensiktsmessig måte utforme leservennlige presentasjoner, plakater og videoer.
- Kan utforme leservennlige figurer, tabeller, illustrasjoner og datavisualiseringer til bruk på en hensiktsmessig måte i powerpoints, tekster, plakater og videoer.
- Kan forbedre illustrasjoner til presentasjoner, plakater og tekster ved bruk av ulike grafiske programvarer og verktøy.
- Kan formulere et budskap til en målgruppe, og deretter produsere visuell kommunikasjon spesifikt rettet mot denne målgruppen.
Generell kompetanse
Studenten
- Har generell kompetanse innen layout, estetikk og typografi
- Har kunnskap om ulike formidlingssituasjoner, alt fra muntlige presentasjoner (undervisning, framlegg, konferanser) til publikasjoner (artikler, oppgaver, avhandlinger etc.).
Læringsformer og aktiviteter
Emnet blir undervist gjennom videoforelesninger, tilbakemeldingsøkter (ansikt-til-ansikt og/eller digitalt), og praktiske øvelser. Strukturen disse praktiske øvelsene følger gir studenten mulighet til å bygge kompetansen steg for steg. Studenten får mulighet til å jobbe med sine prosjekter for mappa gjennom hele kurset og underveis motta tilbakemelding for forbedring.
Mer om vurdering
Portfolioen består av tre innleveringer: en infografisk plakat/poster, en videopresentasjon og en kortfattet refleksjon. Plakaten som skal produseres vil være basert på ideen om å formidle et instruksjonsbudskap, nærmere bestemt en «how to»-plakat til et bredere publikum. Videoen vil fokusere på studentens eget studieområde, og gi dem erfaring med å dele sin egen tause kunnskap med et bredere publikum. I refleksjonsnotatet argumenterer studenten for sine valg og beslutninger rundt egne visuelle utforminger. Semesterets prosess og studentens progresjon inngår ikke i vurderingen. Grovutkast til de tre innleveringene vil bli levert til bestemte tider gjennom semesteret, for å gi studenten mulighet til å få tilbakemelding og veiledning fra foreleser, undervisningsassistenter og/eller hverandre. Etter tilbakemelding og veiledning vil de tre innleveringene leveres på slutten av semesteret. Frist for avsluttende eksamen vil bli lagt ut på Blackboard ved semesterstart. Alle innleveringer vil være individuelle innleveringer og vil være grunnlag for karaktersetting. 45 % av karakteren vil være plakaten, 45 % vil være videoen og 10 % vil være refleksjonen. For å ta eksamen på nytt, må alle deler av mappen sendes inn på nytt. Utsatt eksamen kan gjøres i påfølgende semester.
Anbefalte forkunnskaper
Dette emnet er egnet for studenter på bachelor-nivå.
Kursmateriell
Litteratur og emneressurser vil bli publisert på emnets Blackboard-side.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
TPD4114 | 5.0 | HØST 2023 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Designmetodikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Mappe/sammensatt vurdering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"