Emne - Fuzzy Front End - TMM4245
TMM4245 - Fuzzy Front End
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Arbeider
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Arbeider | 100/100 | A |
Faglig innhold
Radikale innovasjoner og ny løsningstilnærminger i produktutvikling; The Fuzzy Front End - prosjekteringsfasen frem til definisjon av kravspesifikasjonen; Håndtering av usikkerhet; Iterasjoner i løsningsrommet; Prototyping; Høyhastighetslæring; Interessent-identifikasjon; Dybdeanalyse av brukerforankring; Behovsanalyser basert på antropologisk grunnlag og på sensor og dataanalyser; Menneske-sentrert produktutvikling; Scrum prinsipper; Lean, TRIZ; aksiomatisk design; Simulering.
Læringsutbytte
Kunnskaper: Kandidaten skal ha kunnskap om:
- Fuzzy Front End-utfordringer.
- Teknikker for å generere, utvikle og teste pre-krav konsepter
- Bygge, teste og iterere prototyper med læring som målsetning
- Evne til å bedømme og diskutere fordeler og ulemper med et deterministisk optimaliseringrom kontra et abduktivt generativt løsningsrom.
Ferdigheter: Kandidaten kan:
- Identifisere, generere og teste problem- og løsningskomponenter i komplekse og ustrukturerte omgivelser.
- Iterativ overgang fra utforskning av problemrommet til skapelse av et løsningsrom som leder til en kravspesifikasjon.
- Finne opp og utvikle nye og konkrete verktøy, sensorer og metoder for å kunne angripe hittil ukjente problemdimensjoner.
- Samarbeide og lære tverrfaglig for å oppnå det som er nevnt ovenfor.
- Ha verkstedferdigheter esp. med laser cutter, mechatronic systems (Arduino), 3D printer, CAD, verktøy...
Generell kompetanse: Kandidaten kan: Anvende Fuzzy Front End produktutviklingskompetanse på ulike ustrukturerte problemer og situasjoner.
Læringsformer og aktiviteter
Dette kurset er fokusert rundt forståelsen og en vellykket håndtering av de spesifikke forholdene i tidlig fase av et radikalt utviklingprosjekt - Fuzzy Front End. Basert på en kombinasjon av interaktive forelesninger, små teammøter med veiledere og prosjektarbeid, vil vi lære, teste, men også utvikle ulike generative konseptutviklingsteknikker og prototyp-tilnærminger. Team på tre vil bli dannet, og de vil bli utfordret med et intrikat designproblem. I løpet av semesteret vil ulike konseptuelle prototypingsteknikker og testscenarier bli utviklet. Kandidater vil delta i tidlig fase høy risiko prosjektgrupper for å generere radikale løsningskonsepter og vil arbeide med overføring av innsikter i den klassiske utviklingsprosessen. Øvingene har hovedfokus i dette kurset. På grunn av dette kursets praktiske karakter og den begrensede plass/maskinparken (HMS) er dette kurset begrenset til 27 studenter.
Obligatoriske aktiviteter
- Øvinger
Mer om vurdering
Karakteren i dette emnet er basert på prosjektresultat, prosjektarbeid (5 sider) og aktiviteter og små tester i kurset. Siden karakteren delvis er basert på gruppe og individuelt arbeid gjennom hele semesteret, anbefaler vi at hele kurset tas på nytt ved gjentak. I spesielle tilfeller kan en lang rapport/publikasjon erstatte gjentak. Innhold og struktur etc. skal godkjennes av faglærer.
Spesielle vilkår
Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Opptak+til+adgangsbegrensede+emner
Anbefalte forkunnskaper
TMM4115 Produktmodellering eller tilsvarende. TMM4220 Innovasjon ved Design Thinking.
Kursmateriell
Oppgis fortløpende gjennom semesteret via Blackboard.
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Spesiell frist for melding til undervisning: 01.12.2024
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Designstrategier
- Designmetodikk
- Entreprenørskap
- Teknologiske fag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Arbeider
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Arbeider 100/100 A
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"