course-details-portlet

TMM4245

Fuzzy Front End

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Arbeider
Spesielle frister for å melde seg opp til undervisning
Vår: 01.12.2024

Om

Om emnet

Faglig innhold

Radikale innovasjoner og ny løsningstilnærminger i produktutvikling; The Fuzzy Front End - prosjekteringsfasen frem til definisjon av kravspesifikasjonen; Håndtering av usikkerhet; Iterasjoner i løsningsrommet; Prototyping; Høyhastighetslæring; Interessent-identifikasjon; Dybdeanalyse av brukerforankring; Behovsanalyser basert på antropologisk grunnlag og på sensor og dataanalyser; Menneske-sentrert produktutvikling; Scrum prinsipper; Lean, TRIZ; aksiomatisk design; Simulering.

Læringsutbytte

Kunnskaper: Kandidaten skal ha kunnskap om:

  • Fuzzy Front End-utfordringer.
  • Teknikker for å generere, utvikle og teste pre-krav konsepter
  • Bygge, teste og iterere prototyper med læring som målsetning
  • Evne til å bedømme og diskutere fordeler og ulemper med et deterministisk optimaliseringrom kontra et abduktivt generativt løsningsrom.

Ferdigheter: Kandidaten kan:

  • Identifisere, generere og teste problem- og løsningskomponenter i komplekse og ustrukturerte omgivelser.
  • Iterativ overgang fra utforskning av problemrommet til skapelse av et løsningsrom som leder til en kravspesifikasjon.
  • Finne opp og utvikle nye og konkrete verktøy, sensorer og metoder for å kunne angripe hittil ukjente problemdimensjoner.
  • Samarbeide og lære tverrfaglig for å oppnå det som er nevnt ovenfor.
  • Ha verkstedferdigheter esp. med laser cutter, mechatronic systems (Arduino), 3D printer, CAD, verktøy...

Generell kompetanse: Kandidaten kan: Anvende Fuzzy Front End produktutviklingskompetanse på ulike ustrukturerte problemer og situasjoner.

Læringsformer og aktiviteter

Dette kurset er fokusert rundt forståelsen og en vellykket håndtering av de spesifikke forholdene i tidlig fase av et radikalt utviklingprosjekt - Fuzzy Front End. Basert på en kombinasjon av interaktive forelesninger, små teammøter med veiledere og prosjektarbeid, vil vi lære, teste, men også utvikle ulike generative konseptutviklingsteknikker og prototyp-tilnærminger. Team på tre vil bli dannet, og de vil bli utfordret med et intrikat designproblem. I løpet av semesteret vil ulike konseptuelle prototypingsteknikker og testscenarier bli utviklet. Kandidater vil delta i tidlig fase høy risiko prosjektgrupper for å generere radikale løsningskonsepter og vil arbeide med overføring av innsikter i den klassiske utviklingsprosessen. Øvingene har hovedfokus i dette kurset. På grunn av dette kursets praktiske karakter og den begrensede plass/maskinparken (HMS) er dette kurset begrenset til 27 studenter.

Obligatoriske aktiviteter

  • Øvinger

Mer om vurdering

Karakteren i dette emnet er basert på prosjektresultat, prosjektarbeid (5 sider) og aktiviteter og små tester i kurset. Siden karakteren delvis er basert på gruppe og individuelt arbeid gjennom hele semesteret, anbefaler vi at hele kurset tas på nytt ved gjentak. I spesielle tilfeller kan en lang rapport/publikasjon erstatte gjentak. Innhold og struktur etc. skal godkjennes av faglærer.

Spesielle vilkår

Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Opptak+til+adgangsbegrensede+emner

Kursmateriell

Oppgis fortløpende gjennom semesteret via Blackboard.

Fagområder

  • Designstrategier
  • Designmetodikk
  • Entreprenørskap
  • Teknologiske fag

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for maskinteknikk og produksjon