course-details-portlet

TLOG1015 - Innføring i bedriftsøkonomi og data-analyse

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig skoleeksamen 100/100 4 timer

Faglig innhold

Emnet er obligatorisk i 1. årskurs i studieprogrammet INGLOG (Programemne 1 identitetsemne). Det skal bidra til å gi en god forståelse for grunnleggende bedriftsøkonomi og data-analyse. Emnet består av en modul i grunnleggende bedriftsøkonomi (50%), og en modul i grunnleggende data-analyse (50%). Det faglige innholdet (se seksjonen for læringsutbytte) er tilpasset logistikkingeniørers behov for kunnskap og ferdigheter innen bedriftsøkonomi og data-analyse. Flere emner senerei studieprogrammet bygger videre på dette emnet.

Læringsutbytte

Emnet skal formidler følgende kunnskaper til kandidaten

  • Generell kunnskap om økonomi og bedriftsøkonomi
  • Generell kunnskap om finansregnskap.
  • Spesifikk kunnskap om kostnadsforløp og kostnadskalkyler, regnskapsanalyse, investeringsanalyse og transportøkonomi
  • Spesifikk kunnskap om ytelsesmåling i verdikjeder og logistikk
  • Generell kunnskap om datatyper og datainnhentingsmetoder både kvantitativ og kvalitativ
  • Spesifikk kunnskap om business-modellering, break-even-analyse, følsomhetsanalyse, regressjon og trendanalyse, random data, datavisualisering og tolkning.
  • Anvendelser i logistikk: lagerstyring (ABC analysis), innkjøp (EOQ modellen), transport network (Fra-til analyse), kvalitetsstyring (Pareto analyse, prosesskontroll), etterspørselsanalyse.

Ferdigheter: Kandidaten skal kunne:

  • Anvende tilegnede kunnskaper i analyser og diskusjoner av grunnleggende bedriftsøkonomiske problemstillinger
  • Foreta skriftlige bedriftsøkonomiske analyser ved å benytte relevante beregningsmetoder og teori (gjennomføring av regnskapsanalyse, investeringsanalyse, kostnadskalkyler)
  • Vurdere valg mellom ulike kvalitative og kvantitative data-analyse-metoder og anvende dem
  • Bygge enkle modeller i Microsoft Excel, og bruke teknikker for å analysere og visualisere data
  • Gjennomføre break-even-analyse, Pareto-analyse, trend-analyse i en logistikksammenheng
  • Løse andre reelle problemstillinger innen logistikk med eksempler fra lagerstyring (EOQ) og planlegging

Andre viktige læringsmål: Kandidaten skal kunne

  • Forstå rollen til logistikk i et helhetlig bedriftsøkonomisk perspektiv
  • Kunne anvende dataanalyse i logistikk og verdikjedestyring generelt og spesiell med tanke på fortsatt utvikling i digitalisering
  • Forstå rollen til digitalisering, bærekraft og etikk i næringsvirksomhet

Læringsformer og aktiviteter

Læringsform består av undervisning og øvinger

Obligatoriske aktiviteter

  • Øving

Mer om vurdering

Skriftlig, digital skoleeksamen.

6 øvinger. Minst 5 må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.

Kontinuasjonseksamen kan bli gjort om til muntlig.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Logistikk - Ingeniørfag (FTHINGLOG)

Forkunnskapskrav

Ingen

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Ingeniør
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU