course-details-portlet

TKP4130 - Polymerkjemi

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Grupperapport polymerdesign
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Grupperapport polymerdesign 100/100

Faglig innhold

Emnet gir en innføring i polymerkjemi. Syntesemekanismer og resulterende polymerarkitekturer er beskrevet for kjede- og trinn-polymerisasjon. Opplæring gis i avanserte syntesemetoder som reversibel deaktiveringspolymerisasjon (RDP), levende polymerisering, og koordinasjonspolymerisasjon. Grundig opplæring gis i polymerisasjonskinetikk samt nettverksdannelse og gel dannelse. Industrielle polymeriseringsprosesser betraktes med hensyn til produksjonsrater samt formen, dispersjonstilstanden, og egenskapene til reaksjonsmassen og sluttproduktet. Kjedekonformasjoner, morfologier, og overganger fra flytende (smelte) til faste (polymerkrystall eller glass) former betraktes fra termodynamiske-, kinetiske-, og fritt volum-prinsipper. Polymerløselighet, blandbarhet og fasediagrammer er bestemt fra Flory Huggins teori. Opplæring gis i metoder for molekylvektbestemmelse, inkludert osmotisk trykk, viskosimetri og eksklusjonskromatografi. En kort innføring gis i mekaniske og reologiske egenskaper til polymerer. Et gjennomgående tema i emnet er polymerdesign i henhold til FNs bærekraftsmål.

Læringsutbytte

Etter endt emne skal studentene kunne:

- Gjøre rede for (1) trinn- og kjede-polymerisasjon, med hensyn til syntesemekanismer og kinetisk teori, (2) krystallinsk smeltetemperatur og glasstransisjonstemperatur, samt effekten av termisk historie og kinetikk på disse, og (3) flyteegenskaper til polymersmelter og polymerløsninger, med hensyn til temperatur og molekylvekt.

- Utlede og definere betingelser for gel dannelse i trinnpolymerisasjon med multifunksjonelle monomerer.

- Skille mellom entalpiske og entropiske bidrag i polymerkrystallisering, og fortolke rollen til faktorer som polymerstruktur, molekylvekt, og fortynningsgrad på polymerkrystalliseringsprosesser.

- Fortolke eksperimentelle data og bestemme parametere som polymeriseringsrater, reaktivitetsratioer, og kopolymersammensetning, samt forutsi endring i produktsammensetning og produktegenskapene til en gitt kopolymerisasjonsprosess over tid, basert på disse parameterne.

- Beregne polymer løselighet i fortynningsmidler samt den gjensidige blandbarheten av polymerpar.

- Analyser instrumentelle data for molekylvektbestemmelse fra viskosimetri, osmotisk trykk og eksklusjonskromatografi.

- Kritisk gjennomgå polymerforskningsrapporter og vurdere den tekniske nytteverdien samt implikasjonene av de dokumenterte resultatene, også med tanke på miljøhensyn og bærekraft.

- Anerkjenne at polymerrelaterte problemstillinger kan være komplekse og ufullstendig definerte og kan inneholde motstridende forhold, spesielt med tanke på mekaniske og reologiske egenskaper.

- Vise evne til å tilegne seg kunnskap innenfor nye polymerrelaterte bruksområder i forbindelse med innovasjon, entreprenørskap, og utvikling av polymermaterialer og relaterte prosesser, også med tanke på bærekraft.

- Muntlig og skriftlig kommunisere polymerrelaterte problemstillinger, analyser, og konklusjoner, også med tanke på FNs bærekraftsmål.

- Design en polymer i henhold til definerte ytelsesspesifikasjoner.

Læringsformer og aktiviteter

Læringsaktiviteter

  • Forelesninger (klasseromsaktivitet)
  • Gruppesamtaler med påfølgende oppsummering i plenum (klasseromsaktivitet)
  • Digitale quizzer (klasseromsaktivitet)
  • Gruppebasert studentaktiv problemløsning (klasseromsaktivitet)
  • Gruppepresentasjoner (klasseromsaktivitet)
  • Selvstudium
  • Gruppebasert litteraturgjennomgang
  • Gruppeprosjektarbeid

Polymerdesigngruppeprosjekt (3 eller 4 studenter per gruppe)

  • I begynnelsen av emnet lager og presenterer hver gruppe en digital plakat for en gitt type polymer (klasseromsaktivitet)
  • På slutten av emnet gir hver gruppe en 2-minutters "group elevator pitch" som beskriver gruppens utformede polymer (klasseromsaktivitet)
  • Hver gruppe skriver en 70 sider polymerdesigngrupperapport

Forventet arbeidsmengde

  • 4 timer klasseromsaktiviteter per uke
  • 4 timer selvstudium per uke
  • 4 timer gruppearbeid per uke

Mer om vurdering

Vurdering (100/100) består av en 70 sider polymerdesigngrupperapport (3 eller 4 studenter per gruppe).

Kursmateriell

P. C. Painter and M. M. Coleman: Fundamentals of Polymer Science, 2. ed.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SIK2043 7.5
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Engelsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Teknologiske fag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for kjemisk prosessteknologi

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Grupperapport polymerdesign

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Grupperapport polymerdesign 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU