Emne - Polymerkjemi - TKP4130
TKP4130 - Polymerkjemi
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Grupperapport polymerdesign
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Grupperapport polymerdesign | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet gir en innføring i polymerkjemi. Syntesemekanismer og resulterende polymerarkitekturer er beskrevet for kjede- og trinn-polymerisasjon. Opplæring gis i avanserte syntesemetoder som reversibel deaktiveringspolymerisasjon (RDP), levende polymerisering, og koordinasjonspolymerisasjon. Grundig opplæring gis i polymerisasjonskinetikk samt nettverksdannelse og gel dannelse. Industrielle polymeriseringsprosesser betraktes med hensyn til produksjonsrater samt formen, dispersjonstilstanden, og egenskapene til reaksjonsmassen og sluttproduktet. Kjedekonformasjoner, morfologier, og overganger fra flytende (smelte) til faste (polymerkrystall eller glass) former betraktes fra termodynamiske-, kinetiske-, og fritt volum-prinsipper. Polymerløselighet, blandbarhet og fasediagrammer er bestemt fra Flory Huggins teori. Opplæring gis i metoder for molekylvektbestemmelse, inkludert osmotisk trykk, viskosimetri og eksklusjonskromatografi. En kort innføring gis i mekaniske og reologiske egenskaper til polymerer. Et gjennomgående tema i emnet er polymerdesign i henhold til FNs bærekraftsmål.
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studentene kunne:
- Gjøre rede for (1) trinn- og kjede-polymerisasjon, med hensyn til syntesemekanismer og kinetisk teori, (2) krystallinsk smeltetemperatur og glasstransisjonstemperatur, samt effekten av termisk historie og kinetikk på disse, og (3) flyteegenskaper til polymersmelter og polymerløsninger, med hensyn til temperatur og molekylvekt.
- Utlede og definere betingelser for gel dannelse i trinnpolymerisasjon med multifunksjonelle monomerer.
- Skille mellom entalpiske og entropiske bidrag i polymerkrystallisering, og fortolke rollen til faktorer som polymerstruktur, molekylvekt, og fortynningsgrad på polymerkrystalliseringsprosesser.
- Fortolke eksperimentelle data og bestemme parametere som polymeriseringsrater, reaktivitetsratioer, og kopolymersammensetning, samt forutsi endring i produktsammensetning og produktegenskapene til en gitt kopolymerisasjonsprosess over tid, basert på disse parameterne.
- Beregne polymer løselighet i fortynningsmidler samt den gjensidige blandbarheten av polymerpar.
- Analyser instrumentelle data for molekylvektbestemmelse fra viskosimetri, osmotisk trykk og eksklusjonskromatografi.
- Kritisk gjennomgå polymerforskningsrapporter og vurdere den tekniske nytteverdien samt implikasjonene av de dokumenterte resultatene, også med tanke på miljøhensyn og bærekraft.
- Anerkjenne at polymerrelaterte problemstillinger kan være komplekse og ufullstendig definerte og kan inneholde motstridende forhold, spesielt med tanke på mekaniske og reologiske egenskaper.
- Vise evne til å tilegne seg kunnskap innenfor nye polymerrelaterte bruksområder i forbindelse med innovasjon, entreprenørskap, og utvikling av polymermaterialer og relaterte prosesser, også med tanke på bærekraft.
- Muntlig og skriftlig kommunisere polymerrelaterte problemstillinger, analyser, og konklusjoner, også med tanke på FNs bærekraftsmål.
- Design en polymer i henhold til definerte ytelsesspesifikasjoner.
Læringsformer og aktiviteter
Læringsaktiviteter
- Forelesninger (klasseromsaktivitet)
- Gruppesamtaler med påfølgende oppsummering i plenum (klasseromsaktivitet)
- Digitale quizzer (klasseromsaktivitet)
- Gruppebasert studentaktiv problemløsning (klasseromsaktivitet)
- Gruppepresentasjoner (klasseromsaktivitet)
- Selvstudium
- Gruppebasert litteraturgjennomgang
- Gruppeprosjektarbeid
Polymerdesigngruppeprosjekt (3 eller 4 studenter per gruppe)
- I begynnelsen av emnet lager og presenterer hver gruppe en digital plakat for en gitt type polymer (klasseromsaktivitet)
- På slutten av emnet gir hver gruppe en 2-minutters "group elevator pitch" som beskriver gruppens utformede polymer (klasseromsaktivitet)
- Hver gruppe skriver en 70 sider polymerdesigngrupperapport
Forventet arbeidsmengde
- 4 timer klasseromsaktiviteter per uke
- 4 timer selvstudium per uke
- 4 timer gruppearbeid per uke
Mer om vurdering
Vurdering (100/100) består av en 70 sider polymerdesigngrupperapport (3 eller 4 studenter per gruppe).
Anbefalte forkunnskaper
Generell kunnskap i kjemi og fysikk.
Kursmateriell
P. C. Painter and M. M. Coleman: Fundamentals of Polymer Science, 2. ed.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SIK2043 | 7.5 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Teknologiske fag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Grupperapport polymerdesign
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Grupperapport polymerdesign 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"