Emne - Samfunnssikkerhet og risikohåndtering - TIØ4201
TIØ4201 - Samfunnssikkerhet og risikohåndtering
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 40/100 | |||
Skriftlig skoleeksamen | 60/100 | 4 timer |
Faglig innhold
Et sikkert og bærekraftig samfunn er avhengig av velfungerende kritiske infrastrukturer og opprettholdelse av kritiske samfunnsfunksjoner. Dette krever god organisering og ledelse av risikoanalyser og beredskap. Emnet integrerer derfor faglitteratur om teknologi, organisasjon og ledelse i spørsmålet om hvordan risiko kan håndteres. Faget har et hovedfokus på samfunnssikkerhet. Dette inkluderer forhold knyttet til klimaendring og klimatilpasning, pålitelige infrastrukturer, digital sårbarhet og måten samfunnsmessige institusjoner kan bidra til et trygt og sikkert samfunn med lav sosial ulikhet. Kompetansen fra kurset vil derfor ha høy relevans for å kunne nå FNs bærekraftsmål. Faget inkluderer også metoder og forståelse som er relevant for å håndtere risikoen for store industrielle ulykker og ulike former for digital sårberhet.
Studentene inviteres til å anvende risikofaglige perspektiver fra kurset til å vurdere risikoområder fra sine respektive fagfelt. Undervisningen i faget benytter i stor grad praktiske eksempler fra ulykker og hendelser som har truet samfunnssikkerheten. Et hovedtema er hvordan risiko kan håndteres på ulike samfunnsmessige nivå. Dette innebærer blant annet evnen til å kartlegge og forstå risiko, risikokommunikasjon og beslutningsdilemmaer. Et annet tema er måten reguleringsregimer og rammebetingelser påvirker risikohåndtering.
Læringsutbytte
Emnets posisjon og funksjon i studiet: Emnet er valgbart og anbefalt emne for masterprogrammene MIHMS og MHMS. Det er ellers et K-emne for studenter innenfor samfunnsvitenskap og ulike teknologistudier.
Kunnskap: Målsettingen med faget er å gi studenter innenfor alle fag innsikt i grunnleggende begreper og en overordnet forståelse for utfordringer og muligheter knyttet til samfunnssikkerhet. Etter endt kurs skal studentene kunne:
- stille kritiske spørsmål knyttet til risiko og sårbarhet,
- forklare ulike tiltak og tilnærminger for samfunnets evne til å vedlikeholde kritiske samfunnsfunksjoner,
- beskytte borgeres liv og helse og møte borgeres basisbehov I ulike situasjoner.
- relatere samfunnssikkerhetstilnærminger på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå,
- forklare læringsmekanismer etter hendelser,
- forklare prinsipper for organisering av samfunnssikkerhet og beredskap,
- beskrive og argumentere for styrker og svakheter ved organisering av samfunnssikkerhet
Ferdigheter: Etter endt kurs skal studentene kunne
- forstå ulike typer kriser, risiko og sårbarheter,
- klassifisere og gi eksempler på ulike typer trusler og farer mot kritiske samfunnsfunksjoner og infrastrukturer,
- forstå rammeverk for risikohåndtering,
- forklare risikopersepsjon og sosiale mekanismer relatert til risikohåndtering,
- evaluere risikotoleranse ved å kombinere faktakunnskap og verdier,
- analysere og planlegge beredskap,
- kjenne igjen prinsipper i massemedias dekning av hendelser og risikoforhold
Kompetanse: Etter endt kurs skal studenten inneha grunnleggende kompetanse og forståelse av grunnbegreper som gjør dem i stand til å delta i analyser og problemløsning knyttet til risikohåndtering. Dette inkluderer evnen til å
- skille og diskutere ulike definisjoner og perspektiver på risiko,
- diskutere risikoforhold relatert til flere fagdisipliner, inkludert etikk
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningsformen vil dels være tradisjonelle forelesninger, dels innledninger som inviterer til spørsmål, kommentarer og diskusjon rundt konkrete eksempler og dagsaktuelle hendelser. Det vektlegges bruk av faktiske risikoutfordringer og hendelser. Forelesningene benyttes først og fremst for å gi en teoretisk innføring i risikohåndtering, men ledere med erfaring fra risikohåndtering og beredskap kan bli invitert for å holde mer praksisbaserte forelesninger.
Mer om vurdering
I karaktervurderingen inngår semesteroppgave som teller 40% og skriftlig eksamen som teller 60% av sluttkarakteren. Den obligatoriske semesteroppgaven blir tilpasset studentenes spesifikke studietilhørighet. Ved gjentak av eksamen må alle vurderinger i emnet tas på nytt.
Anbefalte forkunnskaper
Bachelornivå i teknologifag eller samfunnsvitenskap.
Kursmateriell
Samling av artikler og rapporter som annonseres ved semesterstart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Organisasjon og ledelse
- Helse, miljø og sikkerhet
- Industriell økonomi og teknologiledelse
- Sikkerhetsteknikk
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Sosiologi
- Statsvitenskap
- Teknologiske fag
Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 60/100 12.12.2024 15:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL238 Sluppenvegen 14 2 SL520 Sluppenvegen 14 5 SL410 orange sone Sluppenvegen 14 50 -
Høst
ORD
Oppgave
40/100
Utlevering
01.11.2024Innlevering
15.11.2024
09:00
23:59 -
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 60/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"