Emne - Digital strategi og forretningsmodeller - TIØ4282
TIØ4282 - Digital strategi og forretningsmodeller
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 60/100 | |||
Muntlig eksamen | 40/100 | 3 dager | A |
Faglig innhold
Dette kurset utvikler studentenes forståelse av den digitale økonomien, og endringene i konkurransekraft som følger av dette. Studentene skal lære hvorfor forretningsmodellinnovasjon er avgjørende for bedrifter. Å forstå dette vil hjelpe studentene å lære hvordan man bruker organisasjonsdesign for å støtte den pågående digitale transformasjonsprosessen. Kurset utvikler studentenes evne til å tenke strategisk i den digital era både på organisasjons- og nettverksnivå, forstå fordeler og ulemper med digitalisering og ansvarlig innovasjon.
Tema: - Digital Transformation - Digitale forretningsmodeller - Digitale plattformer (herunder: nettverkeffekter, lansering, monetisering, governanse og strategi)- Forretningsmodellinnovasjon - Innovasjon i organisasjoner - Ansvarlig innovasjon - Overvåkningsøkonomien - Digital modenhet.
Gjennomføring av kurset gjør det mulig for vellykkede studenter å delta i organisasjonens diskusjoner om sin digitale strategi
Læringsutbytte
Gjennomføring av kurset vil gjøre det mulig for deltakerene å:
- Forstå nøkkelkonseptene knyttet til å analysere og utforme digital strategi, og benytte disse konseptene til å løse problemer i den virkelige verden.
- Identifisere og evaluere muligheter og utfordringer som digitale teknologier innebærer for bedrifter, bransjer og samfunnet.
- Utvikle ideer til konsepter som kan implementeres.
- Delta i organisasjoners diskusjoner om digital strategi.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet inneholder forelesninger, casediskusjoner, gruppepresentasjoner og obligatoriske øvingsopplegg. Deler av undervisningen vil foregå i seminarform eller workshops. Kurset gjør bruk av case-basert undervisning og krever derfor deltakelse og engasjement fra studentene. Undervisning på engelsk, og krever engelskferdigheter som tilsvarer en TOEFL-iBT score på 102 eller IELTS score på 7.5 eller bedre.
Mer om vurdering
Karakter settes på grunnlag av to deler:
- Muntlig deltakelse (40%): Studentene forventes å delta på forelesninger. Studentene vil få karakterer basert på klassebidrag, som vurderes på forståelse, forslag, argumenter og spørsmål i casediskusjonen og gruppepresentasjonen. Det vil være 2 casediskusjoner i klassen (20%) og en gruppepresentasjon (20%).
- Skriftlige oppgaver (60%): Det vil være tre gruppeoppgaver i grupper på 4-5 studenter hver som til sammen utgjør 30% av totalkarakteren, og en individuell emneoppgave som vil telle 30% av totalkarakteren.
Ved forbedring av karakter må hele emnet tas på nytt.
Anbefalte forkunnskaper
Vi anbefaler at kurset tas i forbindelse med TIØ4180.
Forkunnskapskrav
Dette kurset forutsetter grunnleggende kjennskap til organisasjonsteori og atferd. Kurset er forbeholdt studenter ved studieprogrammet MTIØT, men andre studenter kan søke opptak ved å sende søknad direkte til faglærer. Legg ved karakterutskrift.
Kursmateriell
Oppgis senere.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Industriell økonomi og teknologiledelse
- Teknologiske fag
- Økonomi og administrasjon
Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
60/100
Innlevering
05.12.2024
10:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Høst ORD Muntlig eksamen 40/100 A 13.11.2024 09:00
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"