course-details-portlet

TIØ4282 - Digital strategi og forretningsmodeller

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 60/100
Muntlig eksamen 40/100 3 dager A

Faglig innhold

Dette kurset utvikler studentenes forståelse av den digitale økonomien, og endringene i konkurransekraft som følger av dette. Studentene skal lære hvorfor forretningsmodellinnovasjon er avgjørende for bedrifter. Å forstå dette vil hjelpe studentene å lære hvordan man bruker organisasjonsdesign for å støtte den pågående digitale transformasjonsprosessen. Kurset utvikler studentenes evne til å tenke strategisk i den digital era både på organisasjons- og nettverksnivå, forstå fordeler og ulemper med digitalisering og ansvarlig innovasjon.

Tema: - Digital Transformation - Digitale forretningsmodeller - Digitale plattformer (herunder: nettverkeffekter, lansering, monetisering, governanse og strategi)- Forretningsmodellinnovasjon - Innovasjon i organisasjoner - Ansvarlig innovasjon - Overvåkningsøkonomien - Digital modenhet.

Gjennomføring av kurset gjør det mulig for vellykkede studenter å delta i organisasjonens diskusjoner om sin digitale strategi

Læringsutbytte

Gjennomføring av kurset vil gjøre det mulig for deltakerene å:

- Forstå nøkkelkonseptene knyttet til å analysere og utforme digital strategi, og benytte disse konseptene til å løse problemer i den virkelige verden.

- Identifisere og evaluere muligheter og utfordringer som digitale teknologier innebærer for bedrifter, bransjer og samfunnet.

- Utvikle ideer til konsepter som kan implementeres.

- Delta i organisasjoners diskusjoner om digital strategi.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet inneholder forelesninger, casediskusjoner, gruppepresentasjoner og obligatoriske øvingsopplegg. Deler av undervisningen vil foregå i seminarform eller workshops. Kurset gjør bruk av case-basert undervisning og krever derfor deltakelse og engasjement fra studentene. Undervisning på engelsk, og krever engelskferdigheter som tilsvarer en TOEFL-iBT score på 102 eller IELTS score på 7.5 eller bedre.

Mer om vurdering

Karakter settes på grunnlag av to deler:

- Muntlig deltakelse (40%): Studentene forventes å delta på forelesninger. Studentene vil få karakterer basert på klassebidrag, som vurderes på forståelse, forslag, argumenter og spørsmål i casediskusjonen og gruppepresentasjonen. Det vil være 2 casediskusjoner i klassen (20%) og en gruppepresentasjon (20%).

- Skriftlige oppgaver (60%): Det vil være tre gruppeoppgaver i grupper på 4-5 studenter hver som til sammen utgjør 30% av totalkarakteren, og en individuell emneoppgave som vil telle 30% av totalkarakteren.

Ved forbedring av karakter må hele emnet tas på nytt.

Forkunnskapskrav

Dette kurset forutsetter grunnleggende kjennskap til organisasjonsteori og atferd. Kurset er forbeholdt studenter ved studieprogrammet MTIØT, men andre studenter kan søke opptak ved å sende søknad direkte til faglærer. Legg ved karakterutskrift.

Kursmateriell

Oppgis senere.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Engelsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Industriell økonomi og teknologiledelse
  • Teknologiske fag
  • Økonomi og administrasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Samlet karakter

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 60/100
Rom Bygning Antall kandidater
Høst ORD Muntlig eksamen 40/100 A
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU