Emne - Entreprenørielle muligheter og markedsundersøkelser - TIØ4331
Entreprenørielle muligheter og markedsundersøkelser
Om
Om emnet
Faglig innhold
Gjennom å delta i kurset får studentene teoretisk og praktisk trening i hva entreprenørielle muligheter er, hvor og hvordan man kan utvikle entreprenørielle muligheter, samt hvilke verktøy som kan tas i bruk for å analysere levedyktigheten til mulighetene i markedet. Studenten får en innføring i markedsundersøkelser og emnet gir en innføring i hvordan en på et tidlig tidspunkt kan vurdere kommersialiseringspotensialet i teknologibaserte ideer.
Læringsutbytte
Studentene skal etter endt emne ha fått: Kunnskap om teoretiske perspektiver som kan anvendes til å se, skape og utvikle muligheter. Kunnskap om hvordan oppdage og utvikle entreprenørielle muligheter Kunnskap om hvordan initiere og gjennomføre en prosess som utvikler disse mulighetene. Kunnskap om sentrale utfordringer i mulighetsprosessen og hvordan overkomme utfordringene i prosessen. Kunnskap om hvordan gjennomføre økonomiske analyser på et tidlig stadium, knyttet til mulighetene. Kunnskap om hvordan benytte ulike typer verktøy i prosessen for å kunne gjennomføre en evaluering av en mulighet levedyktighet. Ferdigheter Studentene skal etter endt emne: Kunne oppdage og utvikle entreprenørielle muligheter, alene og sammen med andre, gjennom å analysere drivkrefter for endring. Anvende teoretiske perspektiver for å forstå og gjennomføre komplekse entreprenørielle analyser. Kunne diagnostisere behov for endring og fornyelse gjennom et entreprenørielt tankesett, samt identifisere muligheter og potensielle utfordringer i prosessen. Kunne finne og bruke relevante verktøy i de ulike prosessene for mulighetssøk og mulighetsutvikling. Kunne analysere økonomisk potensiale ved å utvikle en mulighet og gjennomføre en endring. Ha utviklet en evne til å håndtere situasjoner med usikkerhet og vite hvordan å omforme disse usikkerhetene til risiko med påfølgende handling.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og øvinger i form av å evaluere teknologibaserte ideer sett i lys av entreprenørskapsteori.
Obligatoriske aktiviteter
- Oblig
Mer om vurdering
Mappen inneholder 5 mulighetsstudier og 1 refleksjonsoppgave.
Emnet har også 3 obligatoriske skriftlige øvinger som må være godkjent.
- De skriftlige øvingene gjennomføres i grupper i løpet av fagukene.
- Det er obligatorisk å gjennomføre 5 mulighetsstudier, men det er mulig å gjennomføre en ekstra på slutten av semesteret. Mulighetsstudiene (ofte omtalt som syretester) teller 60% på endelig sluttkarakter. Mulighetsstudiene gjennomføres i grupper.
- Refleksjonsoppgaven skrives individuelt og teller 40% på endelig sluttkarakter.
Studentens progresjon måles mellom hver øving hvor vurderingskriteriene i emnet legger til grunn studentens evne til å vise utvikling basert på tilbakemeldinger på foregående leveranser.
Veiledning gis underveis.
All informasjon om øvinger og oppgaver publiseres ved kursstart.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Entrepreneurship (MSENTRE)
Entreprenørskap (MENTRE)
NTNUs Entreprenørskole (MIENTRE)
Anbefalte forkunnskaper
Emnet er obligatorisk og begrenset til studenter som er tatt opp til masterstudiet i entreprenørskap, NTNUs Entreprenørskole
Forkunnskapskrav
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Entreprenørskap (MSENTRE)
Kursmateriell
Oversikt over pensumlitteratur gis ved oppstart.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| TIØ4330 | 7,5 sp | Høst 2022 |
| TIØ4370 | 7,5 sp | Høst 2022 |
Fagområder
- Entreprenørskap