course-details-portlet

TFOR0113

Norsk

Velg studieår
Studiepoeng Emnet gir forkurspoeng
Nivå Forprøve/forkurs
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 2 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Skriftlig skoleeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Informasjonsinnhenting og samarbeid. Arbeid med skrevne tekster, sakprosa og skjønnlitteratur. Språk, argumentasjon og kommunikasjonsprosesser. Skriftlige og muntlige framstillinger. Prosjektarbeid.

Læringsutbytte

Kunnskap

- Kandidaten har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan kommunikasjon tilpasses situasjon, mål og mottaker.

- Kandidaten har kunnskap om grunnleggende prosjektteori.

- Kandidaten kjenner til betydningen av lesing for egen språkutvikling.

- Kandidaten kjenner til ulike sjangre innen sakprosa og skjønnlitteratur, og kjenner til hvordan litteratur kan lære oss noe om samfunnsutviklingen før og nå.

- Kandidaten kjenner til grunnleggende utviklingstrekk innen språkhistorien som kaster lys over dagens utfordringer innen språk og kommunikasjon.

- Kandidaten har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres viktigste særtrekk.

Ferdigheter

- Kandidaten kan definere kommunikasjonsmål og tilpasse nivå og form på det som skal formidles til mottaker i den aktuelle situasjonen.

- Kandidaten kan skrive klart og språklig korrekt.

- Kandidaten kan skrive og strukturere resonnerende tekster slik som drøftinger og utredninger.

- Kandidaten kan utforme klare, målrettede og brukervennlige funksjonelle tekster som blant annet rapporter, prosjektdokumenter, sammendrag, notater, brev, e-poster og møtedokumenter.

- Kandidaten kan analysere bruk av retoriske virkemidler i sakprosa og skjønnlitteratur, og kan selv benytte god argumentasjon.

- Kandidaten kan planlegge, strukturere og gjennomføre muntlige presentasjoner.

- Kandidaten kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.

Generell kompetanse

- Kandidaten forstår betydningen kommunikasjon og skriftlig kompetanse har for faglig og akademisk utvikling, og for arbeidet som ingeniør.

- Kandidaten kan uttrykke seg skriftlig og muntlig i aktuelle sammenhenger relevant for en ingeniør.

- Kandidaten kan arbeide med fagstoff på en kritisk, analytisk og systematisk måte.

- Kandidaten kan bruke egnede strategier for å lese, ta notater og utvikle begrepsforståelse.

- Kandidaten kan samarbeide effektivt i grupper.

- Kandidaten kan innhente informasjon fra ulike kilder og bruke dem kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesning, gruppearbeid, prosjektarbeid, egenaktivitet, medstudentvurdering, bruk av IKT. Muntlige og skriftlige læringsaktiviteter.

Obligatoriske aktiviteter

  • Øvinger

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav: 8 av 9 øvinger må være godkjent.

På eksamen får du tilgang til elektronisk ordbok. Du kan også ha med deg egne fysiske ordbøker som er godkjent av institusjonen.

Utsatt eksamen: august. Ved utsatt eksamen kan denne bli omgjort til muntlig eksamen.

Spesielle vilkår

Kursmateriell

Læreverk: Talmo, Tord, Astrid Stifoss-Hanssen og Anders Ulstein (2022) Norsk for ingeniører. 3. utg. Oslo: Universitetsforlaget.

Utlevert materiale.

Fagområder

  • Forkurs

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for matematiske fag