course-details-portlet

TEK1310 - Designmetodikk og estetikk for produktdesign

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Mappe/sammensatt vurdering 100/100

Faglig innhold

Emnet skal gi studenten en innføring i grunnleggende kunnskap og ferdigheter for produktdesign, der estetiske virkemidler og brukerorienterte løsninger vektlegges. Kunnskap innen formteori skal danne grunnlag for analyse og utvikling av tredimensjonal form. Emnet skal gi studenten mulighet for å utforske ulike formuttrykk, for å kunne ta bevisste valg.

Emnet vil gi studentene innsikt i begrepene som benyttes for å beskrive og analysere form, og kunne utvikle en fagterminologi for å kunne verbalisere om de visuelle eksemplene.

Kunnskap om farge, fargesystemer og fargers harmoni og kontrastlære danner grunnlaget for ideer til produkter. Farge som fysisk, fysiologisk og kjemisk fenomen. Farge sett i sammenheng med produktsemantikk vektlegges. Fargeforsøk og utvikling av en valgt palett kunne overføres til produktforslag.

Grunnleggende designmetodikk er sentralt i emnet. Studentene skal kunne benytte metodene direkte i sine egne prosjekter. Brukerorientering og bevisstgjøring av produktets livssyklus vil innføres i designmetodikken.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Kandidaten:

  • har grunnleggende kunnskap om formteori; de geometriske grunnformene, kurver og kaviteter, retning, akser, proporsjoner, symmetri/ asymmetri og balanse. Strukturell oppbygging og forholdet mellom harmoni og kontrast.
  • har kunnskap om persepsjon, og persepsjonens rolle i produktdesign
  • kjenner til gestaltlovene og hvordan disse kan benyttes som grunnlag for komposisjon
  • har kunnskap om grunnleggende designteori; «Design thinking», og hvordan den skal omsettes til praktisk arbeid i produktdesign
  • har kunnskap om fargeteori, fargesystemer og farge som symbol og signal
  • kan observere og analysere sine egne og andres forslag ut fra teori om farge
  • har kjennskap til ergonomi og antropometri
  • har et reflektert og bevisst forhold til produkters livssyklus, og hvilke faktorer som spiller inn i produktets livsløp.

Ferdigheter:

  • kan utføre en designprosess med forankring i designmetodikk til utvikling av egne forslag og ideer.
  • kan utføre formalestetisk analyse av produkter, funksjonsanalyse, verbalisering og begrepsavklaring.
  • kan arbeide systematisk og analyserende med tredimensjonale former og fremstille fysiske skissemodeller.
  • kan utvikle en fargepalett for et produktforslag
  • kan overføre fargeteori og fargeeksempler til produktsemantikk
  • kan observere og analysere sine egne og andres fargeforslag ut fra teori
  • Kan anvende designteori for kartlegging og datainnhenting
  • kan definere bruker; benytte metodikk for å forstå brukersituasjonen
  • kan utvikle et scenario, og benytte personas for brukerorientert design
  • kunne benytte fagterminologi for å beskrive prosess og resultat

Generell kompetanse:

  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom tredimensjonale modeller i materialer og fargeforsøk på papir og digitalt
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis

Læringsformer og aktiviteter

Campusundervisning i klasserom og lab, forelesninger, gruppearbeid og studentaktive læringsformer, prosjektbasert læring, muntlig presentasjon og diskusjon, praktiske øvinger i lab, formforsøk og eksperimentering.

Formforsøk og eksperimentering i lab er obligatoriske arbeidskrav.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk arbeidskrav

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav leveres i Blackboard for formativ vurdering; godkjent/ikke godkjent. Hvis de obligatoriske arbeidskravene ikke er godkjent kan ikke kandidaten ta eksamen. Arbeidskravene leveres i Inspera for karakter ved semesterslutt.

Kontinuasjon: Hvis de obligatorisk arbeidskravene ikke er godkjent må emnet tas på nytt.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Produktdesign og teknologi (BTEKD)

Kursmateriell

Erik Lerdahl: «Nyskapning, arbeidsbok i kreative metoder», Gyldendal Norsk Forlag AS 2017

ISBN: 978 -82-05-50439-4

Anbefalt litteratur:

«The Aestetics of Industrial design, seeing, designing and making" Richard Herriott, 2022

ISBN 978-1-032-02419-6 (hbk)

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Gjøvik

Fagområde(r)
  • Designmetodikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for vareproduksjon og byggteknikk

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100

Utlevering
02.12.2024

Innlevering
09.12.2024


12:00


12:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU