course-details-portlet

TDT4160 - Datamaskiner

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig skoleeksamen 100/100 4 timer D

Faglig innhold

Emnet vil inneholde terminologi, prinsipper og begrep for konstruksjon og virkemåte for ulike typer moderne datamaskiner og annet datateknisk utstyr. Grunnleggende digitale sekvensielle kretser inkludert metoder for analyse og konstruksjon av tilstandsmaskiner. Videre hvordan datamaskiner (og andre digitale maskiner) er bygget opp av kombinatoriske og sekvensielle byggeblokker. Kort historisk oversikt over datateknikkens utvikling. Oppbygging (organisering), virkemåte og realisering av datamaskiner og datamaskinsystemer. Datamaskinkonstruksjon på forskjellige nivå, instruksjonsformat, adresseringsmodi, prosessorarkitekturer og -typer. Grensesnitt mellom maskinvare og programvare, sammenkobling av komponenter, avbrudd, busser, lagerhierarki og hurtigbuffer (Eng. cache). Gjennomgang av sentrale datatekniske utstyrsenheter (periferi-enheter). Kort introduksjon til distribuerte systemer, innvevde ("embedded") systemer, parallelle datamaskiner, nye teknologier og nye anvendelser (applikasjoner).

Læringsutbytte

Kunnskaper:

  • Studenten skal kjenne til datamaskiners konstruksjon og virkemåte.
  • Studenten skal kjenne til de grunnleggende prinsippene for konstruksjon og analyse av sekvensielle digitale kretser og tilstandsmaskiner.
  • Studenten skal forstå hvordan en enkel prosessor fungerer.
  • Studenten skal forstå grensesnittet mellom programvare og maskinvare.
  • Studenten skal kjenne til sentrale periferienheter.
  • Studenten skal forstå hvordan abstraksjon og struktur benyttes for å håndtere kompleksitet i datamaskinsystemer.

Ferdigheter:

  • Studenten skal være i stand til å formulere enkle programmer i assemblykode.
  • Studenten skal være i stand til å konstruere grunnleggende digitale sekvensielle kretser og tilstandsmaskiner ved hjelp av digitale komponenter som for eksempel porter og vipper.
  • Studenten skal være i stand til å lese skjemategninger og blokkdiagrammer.
  • Studenten skal kunne relatere blokkdiagrammer og skjemategninger på ulike abstraksjonsnivå til hverandre.

Generell kompetanse:

  • Studenten skal forstå den generelle virkemåten til en datamaskin og kunne anvende denne kunnskapen i prosjekter på alle abstraksjonsnivå.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og øvinger.

Obligatoriske aktiviteter

  • Øvinger

Mer om vurdering

Ved utsatt eksamen (kontinuasjonseksamen) kan skriftlig eksamen bli endret til muntlig eksamen.

Kursmateriell

Patterson and Hennessy, Computer Organization and Design RISC-V Edition: The Hardware Software Interface (2nd Edition), Morgan Kaufmann Publishers, 2020, Paperback ISBN: 9780128203316, eBook ISBN: 9780128245583

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SIF8026 7.5
IT2201 7.5 VÅR 2006
TFE4105 3.7 HØST 2010
Flere sider om emnet
Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Informatikk
  • Teknologiske fag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for datateknologi og informatikk

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 D INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 D INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU