Emne - Prosedyre- og objektorientert programmering - TDT4102
TDT4102 - Prosedyre- og objektorientert programmering
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | G |
Faglig innhold
Grunnleggende og praksis-orientert programmering med programmeringsspråket C++. Emnet dekker det viktigste i programmeringsspråket samt utvalgte deler av standardbiblioteket. Gjennom øvingene får studentene omfattende erfaring i konstruksjon, feilfinning og testing av programvare.
Læringsutbytte
Kunnskap: Ved emnets slutt kan kandidaten - forklare sentrale konsepter og mekanismer i programmeringsspråket C++. - forklare praktisk bruk av variabeldeklarasjoner og datatyper, inn/ut datahåndtering, typekonvertering, kontrollstrukturer, funksjoner og operatorer, overlagring, klasser, arv, templates, og unntakshåndtering. - korrekt benytte statiske/dynamiske variabler og pekere, rekursjon, og velge egnete algoritmer og datastrukturer. - organisere prosedyral og objektorientert kode ved hjelp av moduler, kildekodefiler, standardbiblioteket (STL), kompilering og lenking. - bruke vanlige programmeringsteknikker og jobbe iterativt og effektivt ved utvikling av kode. - programmere validering av inndata og velegnet håndtering av ulike typer kjøretidsfeil.
Ferdigheter: Ved emnets slutt kan kandidaten - bruke moderne utviklingsverktøy, teknikker for feilfinning og enkel testing av egen kode for å utvikle et program fra problembeskrivelse til fungerende og feilfri løsning. - skrive objektorientert kode organisert i klasser. - konstruere enkle grafiske brukergrensesnitt. - skrive kode som er gjenbrukbar, lesbar og enkel å vedlikeholde. - lese kode og forklare hvordan koden oppfører seg i kjøretid.
Generell kompetanse: Ved emnets slutt kan kandidaten - kommunisere og diskutere kodeløsninger og forklare hvordan et program fungerer. - finne frem til og benytte verktøy og dokumentasjon for programmeringsspråket og standardbiblioteket. - gjenkjenne aspekter ved programmering som kan påvirke informasjonssikkerhet.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og øvinger.
Obligatoriske aktiviteter
- Øvinger
Mer om vurdering
Ved utsatt eksamen (kontinuasjonseksamen) kan skriftlig eksamen bli endret til muntlig eksamen.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet "Informasjonsteknologi, grunnkurs" (TDT4105, TDT4109 eller TDT4110) eller tilsvarende.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
IT1104 | 3.7 | HØST 2008 | |
MNFIT114 | 3.7 | HØST 2008 | |
MNFIT113 | 3.7 | HØST 2008 | |
MNFIT111 | 3.7 | HØST 2008 | |
TDT4100 | 3.7 | HØST 2008 | |
TDT4130 | 3.7 | HØST 2008 | |
INFT2503 | 5.0 | HØST 2022 | |
INFT1100 | 3.7 | HØST 2024 | |
TDT4114 | 3.7 | HØST 2024 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Datateknikk og informasjonsvitenskap
- Program/system-utvikling
- IKT
- Informatikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 G 02.06.2025 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL311 brun sone Sluppenvegen 14 82 SL311 lyseblå sone Sluppenvegen 14 67 SL310 turkis sone Sluppenvegen 14 59 SL310 blå sone Sluppenvegen 14 48 SL310 lilla sone Sluppenvegen 14 80 SL310 hvit sone Sluppenvegen 14 46 SL311 grønn sone Sluppenvegen 14 68 - Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 G INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"