course-details-portlet

TDMA5002 - Forretningsmodeller

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig skoleeksamen 100/100 4 timer E

Faglig innhold

For å kunne bidra til forretningsutvikling i en organisasjon eller bedrift er det helt avgjørende at man har kunnskap og forståelse innen marked og forretningsmodeller. For å hente ut full effekt av en bedrifts innføring og satsning på digitalisering og digital transformasjon vil man ha stor fordel av kunnskap om forretningsmodeller og elementene som inngår i en forretningsmodell. Dette emnet vil gjøre studenten bedre i stand til å se de ulike elementene som må være på plass for at bedriften skal lykkes med å utvikle nye og innovative forretningsmodeller. Studenten vil gjennom emnet lære Business Model Canvas, ulike mønster for forretningsmodeller, designteknikker for å utvikle forretningsmodeller, samt strategier for å for å utvikle nye og innovative forretningsmodeller. Studenten skal også etter å ha fullført emnet kunne ta del i utviklingen av nye forretningsmodeller.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet skal følgende samlede læringsutbytter være oppnådd:

Kunnskaper

Studentene skal:

  • Kunne forklare inngående hva en forretningsmodell er, samt kunne forklare hvorfor ulike bedrifter i ulike bransjer har behov for ulike forretningsmodeller.
  • Kunne beskrive Osterwalders Canvas modell
  • Kunne beskrive ulike patterns og strategier for å utvikle forretningsmodeller.
  • Kunne gjøre rede for viktigheten av fokus på markedet og markedsforståelse i utviklingen av en forretningsmodell.
  • Kunne forstå mulighetene digitalisering og digital transformasjon gir i forhold til nye og innovative forretningsmodeller.
  • Kunne gjøre rede for samspillet mellom en forretningsmodell og omgivelsene.

Ferdigheter

Studentene skal:

  • Kunne benytte relevant teori og kunnskap innen digitalisering og digital transformasjon i arbeidet med å skape nye og innovative forretningsmodeller.
  • Kunne identifisere de viktigste elementene i en forretningsmodell.
  • Kunne benytte ulike designteknikker for å lage nye og innovative forretningsmodeller.

Generell kompetanse

Studentene skal:

  • Kunne identifisere og dokumentere styrker og svakheter med eksisterende forretningsmodeller.
  • Kunne bidra til kontinuerlig vedlikehold av forretningsmodeller.

Læringsformer og aktiviteter

Det vil bli brukt varierte arbeidsformer og læringsaktiviteter med en kombinasjon av forelesninger, prosjektarbeid og studentpresentasjon.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav - se emnebeskrivelse

Mer om vurdering

ARBEIDSKRAV (obligatorisk aktivitet): Deltakelse i minimum 75% av læringsaktivitetene. Aktivitetene kunngjøres ved kursstart. I særskilte tilfeller hvor 75% deltakelse ikke tilfredsstilles kan studenten inngå avtale med emneansvarlig om alternative læringsaktiviteter. Tre obligatoriske oppgaver som utføres i grupper på inntil 4 personer. Disse må være godkjent for å framstille seg til vurdering.

VURDERING: Individuell skriftlig eksamen med fire timers varighet. Ingen hjelpemidler tillatt.

Utsatt eksamen: mars, utsatt eksamen kan bli endret til muntlig eksamen

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Digital transformasjon (ITMAIKTSA)

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav, og er forbeholdt studenter tatt opp til Master i Digital Transformasjon.

Kursmateriell

Pensumlitteratur fastsettes ved kursstart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Informasjonsteknologi
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for datateknologi og informatikk

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU