Emne - Forretningsanalyse som strategisk verktøy - TDMA5000
TDMA5000 - Forretningsanalyse som strategisk verktøy
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Kurset bygger på konsepter og teknikker fra flere felt, inkludert forretningsdrift, ledelse, økonomi, sosiologi, informatikk og filosofi. Studentene skal kunne ha et bredt perspektiv på reelle problemer i arbeidslivet og se utfordringer som en helhet, ved å ta hensyn til ulike perspektiver, samt å se hvordan ulike deler passer sammen. Studentene skal bli i stand til å foreslå, designe og utvikle datadrevne løsninger som støtter opp om disse problemene. Gjennom hele emnet vil vi bruke avanserte dataanalyseplattformer som støtter datarensing, utforskning, visualisering og predikeringer (f.eks. Tableau, PowerBI, KNIME, DataRobot). Studentene vil lære om statistiske konsepter og dataanalyseteknikker, og hvordan dette kan muliggjøre bedre beslutninger. Studentene skal få utdypende kunnskap om gitte verktøy og hvordan de fungerer, ved å koble verktøybruken til spesifikke problem. Emnet har et fokus å finne nye og relevante problemer som skal løses, samtidig som man også får ideer til utforming av kreative løsninger på eksisterende problemer, ved bruk av eksisterende datasett. Emnet gir studentene et systematisk grunnlag for å adressere endring i en digital virksomhet, og det bidrar til å bygge bro mellom digital transformasjon og digital bærekraft slik at man oppnår felles nytte som påvirker samfunnet som helhet. I emnet vil vi diskutere økosystemer for analyse av store datamengder (big data analytics ecosystems) og strategier for digital transformasjon som medfører forretnings- og samfunnsmessige endring. Sistnevnte vil være knyttet til eksempler fra den virkelige verden, ved bruk av case-studier.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal følgende samlede læringsutbytter være oppnådd:
Kunnskaper
Studentene skal:
- Ha kunnskaper om grunnleggende prinsipper innen dataanalyse og oversikt over konsepter og prinsipper relatert til dette på høyt nivå.
- Ha kunnskaper om hvordan dataanalyse kan fremme vellykkede digitale transformasjoner.
- Ha kunnskap om grunnleggende dataanalyse- og maskinlæringskonsepter som er basert på motiverende casestudier fra arbeidslivet.
Ferdigheter
Studentene skal:
- Kunne analysere, visualisere og kommunisere rundt funn fra store datasett ved bruk av moderne plattformer og verktøy som bidrar til forbedrede prediksjoner.
- Kunne evaluere og vurdere forretningsmessige problemer, samt komme fram til og utvikle datadrevne forretningsmodeller, strategier og løsninger.
Generell kompetanse
Studentene skal:
- Kunne fremme dataanalytisk tenkning og forklare hvordan man kan hente ut kunnskap fra ulike typer data.
- Ha en overordnet forståelse for forskjellige datanalyseverktøy som vil bidra til mer effektiv kommunikasjon mellom ledelse, teknikere/utviklere og datavitenskapsteam.
- Kunne diskutere hvorfor og hvordan endringen i den digitale tidsalder og endringene i forhold til datatilgjengelighet kan transformere både arbeidslivet og samfunnet for øvrig.
Læringsformer og aktiviteter
Læringsaktivitetene er en blanding av forelesninger og studentaktiv læring med bruk av relevante IKT-verktøy. Videre legges det opp til gruppearbeid som inkluderer prosjektbaserte obligatoriske øvinger og presentasjoner.
Obligatoriske aktiviteter
- Øvinger
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:
Deltakelse i minimum 75% av læringsaktivitetene. Aktivitetene kunngjøres ved kursstart. I særskilte tilfeller hvor 75% deltakelse ikke tilfredsstilles kan studenten inngå avtale med emneansvarlig om alternative læringsaktiviteter. Gruppearbeid inkludert prosjektbaserte obligatoriske øvinger/presentasjoner som må godkjennes før kandidaten får tilgang til sluttvurdering.
Vurdering:
Prosjektrapport skrives i grupper på inntil 3 personer.
Differensiert karakter kan bli aktuelt dersom arbeidsinnsatsen internt i gruppen har vært skjevt fordelt.
Utsatt vurdering: Mars. Ved utsatt vurdering defineres en ny oppgave. Utsatt vurdering kan bli endret til muntlig eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Digital transformasjon (ITMAIKTSA)
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende kunnskap innen digitalisering og digital transformasjon.
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav, og er forbeholdt studenter tatt opp til Master i Digital Transformasjon.
Kursmateriell
Pensumlitteratur fastsettes ved kursstart. Aktuelle forskningsartikler og bøker kan være:
- Provost, F., & Fawcett, T. (2013). Data Science for Business: What you need to know about data mining and data-analytic thinking. " O'Reilly Media, Inc.". http://www.data-science-for-biz.com
- Kitchin, R. (2014). The Data Revolution: Big Data, Open Data, Data Infrastructures & their Consequences. Sage, 208
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- IKT
- Informasjonsteknologi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Innlevering
20.12.2024
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"