course-details-portlet

TDMA4007

Digitalisering og forretningsprosesser

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Virksomheter og andre organisasjoner er i dag avhengige av gode tekniske informasjonssystemer, deriblant kommunikasjonsløsninger, samhandlingssystemer, prosjektstyringsverktøy, mm. I dette emnet skal studentene lære å forholde seg til denne kompleksiteten gjennom opplæring i prosesser relatert til implementasjon og innføring av informasjonssystemer. Studentene vil også få kunnskap om prosess- og virksomhetsmodellering. Emnet skal gjøre studentene i stand til å tilrettelegge og tilpasse implementasjonsprosesser i forhold til organisasjoners behov.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet skal følgende samlede læringsutbytter være oppnådd:

Kunnskaper

Studentene skal:

  • Kunne gi eksempler på hvordan informasjonssystemer kan implementeres og tilpasses spesifikke behov.
  • Kunne gjøre rede for hvilke typer behov i en organisasjon som typisk kan påvirke hvordan informasjonssystemer skal konfigureres og tilpasses.
  • Kunne forklare hvilke behov og føringer som er avgjørende for valg av forskjellige informasjonssystemer.

Ferdigheter

Studentene skal:

  • Demonstrere grunnleggende oppsett og tilhørende muligheter i aktuelle verktøy for prosess- og virksomhetsmodellering.
  • Kunne utnytte kjernefunksjonaliteten i utvalgte modelleringsverktøy og bidra med opplæringssystemer i forhold til dette.
  • Kunne implementere aktuelle informasjonssystemer med utgangspunkt i spesifikke behov.
  • Kunne identifisere utfordringer i forhold til implementasjon og innføring av informasjonssystemer og bidra med hensiktsmessige løsninger i forhold til disse utfordringene.

Generell kompetanse

Studentene skal:

  • Kunne bidra til nytenkning og ny anvendelse av informasjonssystemer i en organisatorisk kontekst.
  • Kunne bidra til at verktøyene fungerer i samspill med brukerne slik at de bidrar til gode arbeidsprosesser.
  • Kunne sørge for god tilrettelegging av teknologiske løsninger slik at løsningene faktisk kan bli utnyttet.
  • Kunne bidra til en brukeropplæring som gjør at man unngår negative konsekvenser for samhandlingen.

Læringsformer og aktiviteter

Det vil bli brukt varierte arbeidsformer og læringsaktiviteter med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner og essayskriving.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav - se emnebeskrivelse

Mer om vurdering

ARBEIDSKRAV (Obligatorisk aktivitet): Deltakelse i minimum 75% av læringsaktivitetene. Aktivitetene kunngjøres ved kursstart. I særskilte tilfeller hvor 75% deltakelse ikke tilfredsstilles kan studenten inngå avtale med emneansvarlig om alternative læringsaktiviteter.

VURDERING: Essay som skrives i grupper på inntil 3 personer. Differensiert karakter kan bli aktuelt dersom arbeidsinnsatsen internt i gruppen har vært skjevt fordelt. Alle hjelpemidler tillat.

Ved frivillig gjentak, stryk eller gyldig fravær, må essayet tas på nytt i semester med undervisning.

Spesielle vilkår

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav, og er forbeholdt studenter tatt opp til Master i Digital Transformasjon eller Master i Arkiv og dokumentasjonsforvaltning.

Kursmateriell

Pensumlitteratur fastsettes ved kursstart.

Fagområder

  • Informasjonsteknologi

Kontaktinformasjon