course-details-portlet

TDMA4007 - Digitalisering og forretningsprosesser

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100 I

Faglig innhold

Virksomheter og andre organisasjoner er i dag avhengige av gode tekniske informasjonssystemer, deriblant kommunikasjonsløsninger, samhandlingssystemer, prosjektstyringsverktøy, mm. I dette emnet skal studentene lære å forholde seg til denne kompleksiteten gjennom opplæring i prosesser relatert til implementasjon og innføring av informasjonssystemer. Studentene vil også få kunnskap om prosess- og virksomhetsmodellering. Emnet skal gjøre studentene i stand til å tilrettelegge og tilpasse implementasjonsprosesser i forhold til organisasjoners behov.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet skal følgende samlede læringsutbytter være oppnådd:

Kunnskaper

Studentene skal:

  • Kunne gi eksempler på hvordan informasjonssystemer kan implementeres og tilpasses spesifikke behov.
  • Kunne gjøre rede for hvilke typer behov i en organisasjon som typisk kan påvirke hvordan informasjonssystemer skal konfigureres og tilpasses.
  • Kunne forklare hvilke behov og føringer som er avgjørende for valg av forskjellige informasjonssystemer.

Ferdigheter

Studentene skal:

  • Demonstrere grunnleggende oppsett og tilhørende muligheter i aktuelle verktøy for prosess- og virksomhetsmodellering.
  • Kunne utnytte kjernefunksjonaliteten i utvalgte modelleringsverktøy og bidra med opplæringssystemer i forhold til dette.
  • Kunne implementere aktuelle informasjonssystemer med utgangspunkt i spesifikke behov.
  • Kunne identifisere utfordringer i forhold til implementasjon og innføring av informasjonssystemer og bidra med hensiktsmessige løsninger i forhold til disse utfordringene.

Generell kompetanse

Studentene skal:

  • Kunne bidra til nytenkning og ny anvendelse av informasjonssystemer i en organisatorisk kontekst.
  • Kunne bidra til at verktøyene fungerer i samspill med brukerne slik at de bidrar til gode arbeidsprosesser.
  • Kunne sørge for god tilrettelegging av teknologiske løsninger slik at løsningene faktisk kan bli utnyttet.
  • Kunne bidra til en brukeropplæring som gjør at man unngår negative konsekvenser for samhandlingen.

Læringsformer og aktiviteter

Det vil bli brukt varierte arbeidsformer og læringsaktiviteter med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner og essayskriving.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav - se emnebeskrivelse

Mer om vurdering

ARBEIDSKRAV (Obligatorisk aktivitet): Deltakelse i minimum 75% av læringsaktivitetene. Aktivitetene kunngjøres ved kursstart. I særskilte tilfeller hvor 75% deltakelse ikke tilfredsstilles kan studenten inngå avtale med emneansvarlig om alternative læringsaktiviteter.

VURDERING: Essay som skrives i grupper på inntil 3 personer. Differensiert karakter kan bli aktuelt dersom arbeidsinnsatsen internt i gruppen har vært skjevt fordelt. Alle hjelpemidler tillat.

Ved frivillig gjentak, stryk eller gyldig fravær, må essayet tas på nytt i semester med undervisning.

Spesielle vilkår

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav, og er forbeholdt studenter tatt opp til Master i Digital Transformasjon eller Master i Arkiv og dokumentasjonsforvaltning.

Kursmateriell

Pensumlitteratur fastsettes ved kursstart.

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Informasjonsteknologi
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Oppgave 100/100 I INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU