Emne - Digitalisering og forretningsprosesser - TDMA4007
TDMA4007 - Digitalisering og forretningsprosesser
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | I |
Faglig innhold
Virksomheter og andre organisasjoner er i dag avhengige av gode tekniske informasjonssystemer, deriblant kommunikasjonsløsninger, samhandlingssystemer, prosjektstyringsverktøy, mm. I dette emnet skal studentene lære å forholde seg til denne kompleksiteten gjennom opplæring i prosesser relatert til implementasjon og innføring av informasjonssystemer. Studentene vil også få kunnskap om prosess- og virksomhetsmodellering. Emnet skal gjøre studentene i stand til å tilrettelegge og tilpasse implementasjonsprosesser i forhold til organisasjoners behov.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal følgende samlede læringsutbytter være oppnådd:
Kunnskaper
Studentene skal:
- Kunne gi eksempler på hvordan informasjonssystemer kan implementeres og tilpasses spesifikke behov.
- Kunne gjøre rede for hvilke typer behov i en organisasjon som typisk kan påvirke hvordan informasjonssystemer skal konfigureres og tilpasses.
- Kunne forklare hvilke behov og føringer som er avgjørende for valg av forskjellige informasjonssystemer.
Ferdigheter
Studentene skal:
- Demonstrere grunnleggende oppsett og tilhørende muligheter i aktuelle verktøy for prosess- og virksomhetsmodellering.
- Kunne utnytte kjernefunksjonaliteten i utvalgte modelleringsverktøy og bidra med opplæringssystemer i forhold til dette.
- Kunne implementere aktuelle informasjonssystemer med utgangspunkt i spesifikke behov.
- Kunne identifisere utfordringer i forhold til implementasjon og innføring av informasjonssystemer og bidra med hensiktsmessige løsninger i forhold til disse utfordringene.
Generell kompetanse
Studentene skal:
- Kunne bidra til nytenkning og ny anvendelse av informasjonssystemer i en organisatorisk kontekst.
- Kunne bidra til at verktøyene fungerer i samspill med brukerne slik at de bidrar til gode arbeidsprosesser.
- Kunne sørge for god tilrettelegging av teknologiske løsninger slik at løsningene faktisk kan bli utnyttet.
- Kunne bidra til en brukeropplæring som gjør at man unngår negative konsekvenser for samhandlingen.
Læringsformer og aktiviteter
Det vil bli brukt varierte arbeidsformer og læringsaktiviteter med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner og essayskriving.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav - se emnebeskrivelse
Mer om vurdering
ARBEIDSKRAV (Obligatorisk aktivitet): Deltakelse i minimum 75% av læringsaktivitetene. Aktivitetene kunngjøres ved kursstart. I særskilte tilfeller hvor 75% deltakelse ikke tilfredsstilles kan studenten inngå avtale med emneansvarlig om alternative læringsaktiviteter.
VURDERING: Essay som skrives i grupper på inntil 3 personer. Differensiert karakter kan bli aktuelt dersom arbeidsinnsatsen internt i gruppen har vært skjevt fordelt. Alle hjelpemidler tillat.
Ved frivillig gjentak, stryk eller gyldig fravær, må essayet tas på nytt i semester med undervisning.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Arkiv og dokumentasjonsforvaltning (MAD)
Digital transformasjon (ITMAIKTSA)
Anbefalte forkunnskaper
TDMA4003, TDMA4004, TDMA4008 og TDMA4009.
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav, og er forbeholdt studenter tatt opp til Master i Digital Transformasjon eller Master i Arkiv og dokumentasjonsforvaltning.
Kursmateriell
Pensumlitteratur fastsettes ved kursstart.
Versjon: A
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Informasjonsteknologi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Oppgave 100/100 I INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"