Emne - Bedriftstilpasset e-læring - TDMA4006
TDMA4006 - Bedriftstilpasset e-læring
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Dagens organisasjoner har et økende behov for ansatte med relevant og oppdatert kompetanse. Bedriftstilpasset e-læring kan betraktes som en fellesbetegnelse for opplæringsprogrammer som er tilpasset organisasjonens spesifikke opplæringsbehov og som tilbys ved hjelp av digital teknologi. Studentene vil få kunnskaper om varierende opplæringsbehov som dagens organisasjoner har og hvordan disse behovene kan tilfredsstilles kostnadseffektivt med forskjellige former for bedriftstilpasset e-læring (blended learning, synkron og asynkron kommunikasjon, fast og fri fremdrift etc.). Emnet fokuserer på design av multimediale løsninger for e-læring og det gir studentene en innføring i metoder, standarder og verktøy for intern og ekstern design, utvikling og leveranse av e-læring tilpasset bedriftskunder.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal følgende samlede læringsutbytter være oppnådd:
Kunnskaper
Studentene skal:
- Ha kunnskap om hva bedriftstilpasset e-læring er, samt kunne gjøre rede for forskjellige former for bedriftstilpasset e-læring som kan benyttes i forskjellige sammenhenger.
- Kunne beskrive teoretiske modeller og prosesser som benyttes ved design av multimediale løsninger for e-læring.
- Kunne gjøre rede for relevante standarder og IKT-verktøy som typisk kan benyttes ved design, utvikling og leveranse av e-læring til bedrifter.
Ferdigheter
Studentene skal:
- Kunne gjennomføre en prosess hvor bedriftstilpasset e-læring blir designet.
- Kunne utarbeide design-dokumenter for bedriftstilpassede e-læringsløsninger.
- Kunne demonstrere forskjellige tilnærminger til design av e-læringsløsninger samt gjøre rede for styrker og svakheter som karakteriserer disse.
- Kunne benytte utvalgte IKT-verktøy til design, utvikling og leveranse av e-læringsløsninger.
Generell kompetanse
Studentene skal:
- Kunne planlegge og organisere kostnadseffektive og relevante bedriftstilpassede e-læringsløsninger.
- Kunne utnytte bedriftstilpasset e-læring til å tilfredsstille noe av organisasjonenes behov for opplæring.
- Kunne vurdere e-læringsløsninger i et bærekraftperspektiv.
Læringsformer og aktiviteter
Det vil bli brukt varierte arbeidsformer og læringsaktiviteter med en kombinasjon av fysiske og virtuelle forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid og studentpresentasjoner.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav - se emnebeskrivelse
Mer om vurdering
ARBEIDSKRAV: Deltakelse i minimum 75% av læringsaktivitetene i emnet. Aktivitetene kunngjøres ved kursstart. I særskilte tilfeller hvor 75% deltakelse ikke tilfredsstilles kan studenten inngå avtale med emneansvarlig.
VURDERING: I dette emnet er det mappevurdering som løses av grupper på inntil 3 studenter. Mappen består av følgende 3 oppgaver:
- Oppgave 1 - En analyse av e-læringstilbydere og deres e-læringskurs.
- Oppgave 2 - Et designdokument for en e-læringsmodul.
- Oppgave 3 - Implementasjon av e-læringsmodulen i henhold til designdokumentet og et refleksjonsnotat vedrørende egen arbeidsinnsats (hva gikk bra, hva kunne vært gjort annerledes).
Resultatet fra hver oppgave skal presenteres utover i semesteret. Det vil bli gitt muntlige kommentarer på utført arbeid under presentasjonen av hver av de tre oppgavene. Studentene kan endre på sine oppgaver frem til disse skal leveres samlet på slutten av semesteret. Mappen vurderes med bokstavkarakter A-F og alle deloppgaver må vurderes til bestått. Alle hjelpemidler tillatt.
Utsatt vurdering: mars. Ved utsatt vurdering defineres ny mappe/oppgave.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Digital transformasjon (ITMAIKTSA)
Anbefalte forkunnskaper
TDMA4008 Samhandlingsteknologi and TDMA4009 Prosjektledelse
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav, og er forbeholdt studenter tatt opp til Master i Digital Samhandling.
Kursmateriell
Pensumlitteratur er en blanding av lærebøker, artikler og nettressurser som fastsettes ved kursstart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Informasjonsteknologi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Mappe/sammensatt vurdering
100/100
Innlevering
13.12.2024
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"