Emne - Samhandlingsmetoder - TDMA4005
TDMA4005 - Samhandlingsmetoder
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Effektiv og god samhandling er ofte avgjørende for å oppnå suksess i dagens samfunns- og arbeidsliv. Arbeidslivsorganisasjonene benytter gjerne forskjellige samhandlingsmetoder avhengig av oppgavene som skal utføres og utfordringene de står overfor. I dette emnet får studentene en dyp forståelse for flere dagsaktuelle samhandlingsmetoder som er utbredt i arbeidslivet og som er spesielt egnet for gitte problemsituasjoner. Studentene vil få praktisk problemløsningserfaring med bruk av utvalgte samhandlingsmetoder. Aktuelle metode kan være Concurrent Design, Design Thinking, ulike smidige prosjektmetoder (Scrum, Kanban, ...) og Virtuelle Prosjektteam.
Emnet bygger blant annet på innsikt fra forskningsfeltet Computer Supported Cooperative Work (CSCW). Studentene blir dermed godt kjent med problemstillinger og begreper som tradisjonelt har vært diskutert i forbindelse med utvikling av digitale løsninger som støtter opp om samhandlingsprosesser. Videre bygger emnet på teoretisk innsikt fra de konkrete samhandlingsmetodene som studentene får praktisk erfaring med i løpet av emnet.
Studentene skal bygge en forståelse for at samhandling er kontekstavhengig og at forskjellige samhandlingsmetoder innehar egenskaper som gjør at de kan være godt egnet for noen problemløsningsprosesser og mindre egnet i andre sammenhenger.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal følgende samlede læringsutbytter være oppnådd:
Kunnskaper
Studentene skal:
- Være i stand til å forklare de ulike samhandlingsmetodene som inngår i emnet.
- Kunne forklare hva tverrfaglig samhandling er og hvilke fordeler man kan oppnå ved å samhandle tverrfaglig.
- Kunne gjøre rede for viktige elementer for å lykkes med tverrfaglig samhandling i ulike prosjekter.
- Kunne gjøre rede for de ulike prinsippene innen Concurrent Design.
- Kunne forklare hvordan utvalgte samhandlingsmetoder kan anvendes i en konkret problemløsningsprosess.
Ferdigheter
Studentene skal:
- Kunne delta i planlegging for bruk av utvalgte samhandlingsmetoder.
- Kunne gjennomføre problemløsning med bruk av utvalgte samhandlingsmetoder.
- Kunne gi kvalifiserte råd og anbefalinger i forhold til organisasjoners bruk av forskjellige samhandlingsmetoder.
Generell kompetanse
Studentene skal:
- Kunne bidra til økt effektivitet og forbedret resultatoppnåelse ved å legge til rette for god tverrfaglig og integrert samhandling.
- Være i stand til å tilpasse aktuell samhandlingsmetode til forskjellige prosjekter og problemområder.
- Ha forståelse for at tverrfaglige behov må tilfredsstilles dersom helheten skal bli så god som mulig.
Læringsformer og aktiviteter
Det vil bli brukt varierte arbeidsformer og læringsaktiviteter. Dette innebærer en kombinasjon av forelesninger, gruppebasert arbeid mellom forelesningene, deltakelse i tverrfaglige arbeidssesjoner i samhandlingsrom, samt arbeid i forkant og etterkant av sesjonene.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav - se emnebeskrivelse
Mer om vurdering
ARBEIDSKRAV (Obligatorisk aktivitet):
Deltakelse i minimum 75% av læringsaktivitetene. Aktivitetene kunngjøres ved kursstart. I særskilte tilfeller hvor 75% deltakelse ikke tilfredsstilles kan studenten inngå avtale med emneansvarlig om alternative læringsaktiviteter.
VURDERING:
I dette emnet er det mappevurdering som løses av grupper på inntil 3 studenter. Mappen består av følgende 2 oppgaver:
- Oppgave 1 - Dokumentasjon/leveranser fra prosjektarbeid hvor utvalgte samhandlingsmetoder er benyttet. Teller 40% av karakteren.
- Oppgave 2 - Rapport (essay) som teller 60% av karakteren.
Detaljert oppgavebeskrivelse formidles til studentene i løpet av emnets gjennomføring. Alle oppgavene som inngår i mappen leveres samlet på slutten av semesteret.
Det gis gruppevis karakter med skala A-F. Differensiert karakter kan bli aktuelt dersom arbeidsinnsatsen internt i gruppen har vært skjevt fordelt. Alle hjelpemidler tillat.
Ved frivillig gjentak, stryk eller gyldig fravær, må hele emnet tas på nytt i semester med undervisning.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Digital transformasjon (ITMAIKTSA)
Anbefalte forkunnskaper
TDMA4003, TDMA4004 og TDMA4009.
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav, og er forbeholdt studenter tatt opp til Master i Digital Transformasjon.
Kursmateriell
Pensumlitteratur fastsettes ved kursstart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Informasjonsteknologi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"