Emne - Vitenskapelig metode - TDMA4003
TDMA4003 - Vitenskapelig metode
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Essay
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Essay | 100/100 |
Faglig innhold
Hensikten med dette emnet er å etablere et metodisk fundament for oppgavebesvarelser i masterstudiet og da spesielt i forhold til masteravhandlingen. Studentene vil få kunnskap om forskjellige kvalitative og kvantitative metoder som er relevant i forhold til studiet. Dette skal gjøre studentene i stand til å gjennomføre forskningsprosjekter på masternivå som er i henhold til etiske og profesjonelle standarder. Videre skal studentene kunne utarbeide vitenskapelige problemstillinger og forskningsdesign, samt formidle vitenskapelige resultater.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal følgende samlede læringsutbytter være oppnådd:
Kunnskaper
Studentene skal:
- Kunne anvende relevante forskningsmetoder.
- Kunne utforme og definere problemstillinger.
- Kunne benytte forskningsmetoder tilpasset ulike problemstilling.
- Kunne utarbeide et forskningsdesign for en gitt problemstilling.
Ferdigheter
Studentene skal:
- Kunne utforme klare og gode problemstillinger.
- Kunne gjennomføre datainnsamling av både kvalitative og kvantitative data.
- Kunne gjennomføre en analyseprosess for både kvalitative og kvantitative data.
- Kunne koble problemstilling, teori og relevant empiri sammen på en systematisk måte.
Generell kompetanse
Studentene skal:
- Kunne analysere et tema for en masteravhandling og velge en hensiktsmessige forskningsmetode som tilpasses prosjektet.
- Kunne planlegge og designe et forskningsprosjekt.
- Kunne formidle forskningsmessige resultater.
- Ha opparbeidet seg evne til kritisk metoderefleksjon.
- Kunne forholde seg til gjeldende etiske retningslinjer og profesjonelle standarder.
Læringsformer og aktiviteter
Det vil bli brukt varierte arbeidsformer og læringsaktiviteter med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner og essayskriving.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav - se emnebeskrivelse
Mer om vurdering
ARBEIDSKRAV: Deltakelse i minimum 75% av læringsaktivitetene. Aktivitetene kunngjøres ved kursstart. I særskilte tilfeller hvor 75% deltakelse ikke tilfredsstilles kan studenten inngå avtale med emneansvarlig om alternative læringsaktiviteter.
VURDERING: Essay som teller 100% av totalkarakteren. Alle hjelpemidler tillat.
Ved frivillig gjentak, stryk eller gyldig fravær, må hele emnet tas på nytt i semester med undervisning.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Digital transformasjon (ITMAIKTSA)
Anbefalte forkunnskaper
Det vil være en fordel med kjennskap til bruk av vitenskapelige metoder og skriving av fagtekster.
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav, og er forbeholdt studenter tatt opp til Master i Digital Transformasjon.
Kursmateriell
Pensumlitteratur fastsettes ved kursstart. Aktuelle lærebøker kan være: - Kvalitative forskningsmetoder i praksis, 2. utgave av Aksel Tjora, (2012). - Research Design, av John W. Creswell, (2014).
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Informasjonsteknologi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Essay
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Essay
100/100
Innlevering
27.11.2024
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"