course-details-portlet

TDMA4000 - Digitalisering: Fenomen og teoretiske tilnærminger

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Essay
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Essay 100/100

Faglig innhold

Digitalisering er et begrep som brukes i mange sammenhenger, men ofte med ulik betydning og konnotasjon. Et gjennomgangstema er allikevel at digitalisering henger sammen med endring, enten det er for enkeltpersoner, virksomheter, bransjer eller på samfunnsnivå. Dette kurset gir en innføring i digitalisering som fenomen og forskningstema knyttet til informasjonssystemer (IS) i virksomheter og bransjer. Det tar for seg relevante teoretiske begrep og modeller for digitalisering som fenomen, forstått som anvendelse av digitale teknologier i virksomheter.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet skal følgende samlede læringsutbytter være oppnådd:

Kunnskaper

Studentene skal:

  • Ha dybdekunnskap om konsepter og modeller knyttet til digitalisering.
  • Ha oversikt over sentrale tema knyttet til digitalisering innen informasjonssystemforskning.
  • Ha forståelse for digitalisering som historisk betinget fenomen.

Ferdigheter

Studentene skal:

  • Kunne analysere og evaluere hvordan digitalisering påvirker ulike interessenter slik som enkeltpersoner, virksomheter, næringer og samfunnet som helhet.
  • Kunne anvende teoretiske kunnskap om digitalisering.
  • Kunne identifisere ulike perspektiver på informasjonssystemer som fenomen.

Generell kompetanse

Studentene skal:

  • Være i stand til å kritisk reflektere over anvendelse av digitale teknologier i virksomheter.
  • Ha forsknings-baserte ferdigheter knyttet til å finne, lese, tolke og referere til akademiske artikler om digitalisering.
  • Forstå rollen til digitale teknologier for bærekraft og 'twin transition' (digitalt-grønt)
  • Både skriftlig og muntlig formidle forskningsresultater knyttet til digitalisering

Læringsformer og aktiviteter

Kurset vil bli avholdt som en serie med seminarer. Hvert seminar omhandler et teoretisk emne fra pensum. I hvert seminar gir studentene gruppevis presenentasjon av en vitenskapelig artikkel. Artikkelpresentasjonen følges av fasilitetert plenumsdiskusjon.

Obligatoriske aktiviteter

  • Øvinger

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter: Deltakelse i minimum 75% av læringsaktivitetene. Aktivitetene kunngjøres ved kursstart. I særskilte tilfeller hvor 75% deltakelse ikke tilfredsstilles kan studenten inngå avtale med emneansvarlig om alternative læringsaktiviteter.

Tildelte gruppebaserte presentasjoner må godkjennes før kandidaten får tilgang til sluttvurdering.

Utsatt vurdering: Neste gang emnet gjennomføres.

Spesielle vilkår

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav, og er forbeholdt studenter tatt opp til Master i Digital Transformasjon, eller Master i Arkiv og Dokumentasjonsforvaltning.

Kursmateriell

Pensumlitteratur fastsettes ved kursstart. Aktuelle forskningsartikler og bøker kan være:

  • Bailey, D. E., & Leonardi, P. M. (2015). Technology choices: Why occupations differ in their embrace of new technology. MIT press.
  • Faraj, S., & Leonardi, P. M. (2022). Strategic organization in the digital age: Rethinking the concept of technology. Strategic Organization, 20(4), 771-785.
  • Hirschheim, R., & Klein, H. K. (1989). Four paradigms of information systems development. Communications of the ACM, 32(10), 1199-1216.
  • Orlikowski, W. J., & Baroudi, J. J. (1991). Studying information technology in organizations: Research approaches and assumptions. Information systems research, 2(1), 1-28.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • IKT
  • Informasjonsteknologi
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for datateknologi og informatikk

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Essay

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Essay 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU