Emne - Kliniske vurderinger i sykepleie ved sykdom og behandling - helsefremming og rehabilitering - SYG2102
SYG2102 - Kliniske vurderinger i sykepleie ved sykdom og behandling - helsefremming og rehabilitering
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 100/100 | A |
Faglig innhold
Emnet gir kunnskap om helsefremmende, forebyggende, behandlende og rehabiliterende sykepleie i møte med mennesker med kroniske og sammensatte sykdommer. Emnet tar utgangspunkt i de vanligste psykiske og somatiske helseutfordringer og sykdommer i et livsløpsperspektiv, herunder kunnskap om barn og unge og deres pårørende. Sykepleierens ansvar for undervisning og veiledning vil bli vektlagt. Emnet gir kunnskap om sykepleierens utøvelse av kultursensitiv og ikke-diskriminerende helsehjelp til urfolk og minoritetsgrupper. Videre gir emnet kunnskap om hvordan sykepleier kan identifisere og handle når mennesker opplever ulike sosiale og helsemessige utfordringer som vold og overgrep. Gjennomgående temaer som etikk, kommunikasjon og samhandling inngår i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten:
- har bred kunnskap om helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende funksjon, inkludert kunnskap om palliasjon
- har bred kunnskap om aktuelle psykiske og somatiske sykdommer i et livsløpsperspektiv, herunder sykdommer hos barn, unge og deres pårørende
- har bred kunnskap om hvordan langvarige og sammensatte sykdommer påvirker menneskets grunnleggende behov
- har kunnskap om relevante undervisnings- og veiledningsmetoder
- har kunnskap om aktuelle legemiddelgrupper, med spesielt fokus på langvarig behandling med legemidler
- har kunnskap om sykepleiers funksjons- og ansvarsområde ved behandling med legemidler hos mennesker med kroniske og sammensatte sykdommer
- kjenner til relevante pasientforløp og sykepleiers koordinerende funksjon
- har kunnskap om samers status og rettigheter som urfolk, innenfor helse- og sosialfeltet
- har kunnskap om kulturforståelse og kultursensitivitet i møte med mennesker med urfolks- og minoritetsbakgrunn
- har kunnskap om barn og unges normale utvikling og særegne behov, inkludert kunnskap om medvirkning og rettigheter
- har kunnskap om lovverk og myndighetskrav knyttet til tematikk i emnet
- har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
Ferdigheter:
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap om helse, kronisk og sammensatt sykdom for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak, samt evaluere effekten av disse og justere ved behov
- kan anvende kunnskap om helsefremmende, forebyggende og rehabiliterende tiltak i planlegging av sykepleie
- kan anvende kunnskap om barn og unges behov for behandling og/eller tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
- kan anvende kunnskap om lærings- mestrings- og endringsprosesser i planlegging av veiledning og undervisning til pasienter og pårørende, studenter og relevant personell
- kan anvende relasjons-, kommunikasjons - og veiledningskompetanse i møte med brukere, pasienter og pårørende
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i teoretiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre sykepleie til kronisk syke og mennesker med sammensatte behov i primær- og spesialisthelsetjenesten.
- kan planlegge sykepleie til mennesker i palliativ fase
- kan planlegge tiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten
- har innsikt i sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer, og ha kunnskap til å kunne identifisere mennesker med slike utfordringer, samt kunne foreslå nødvendige nødvendig tiltak/behandling
- har innsikt i prinsipper for samtaler med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
- har innsikt i planlegging og gjennomføring av sykepleie til barn med akutt, kritisk og kronisk sykdom, samt barn og unge med sammensatte/komplekse behov i primær- og spesialisthelsetjenesten
- har innsikt i planlegging og gjennomføring av sykepleie til mennesker med urfolks- og minoritetsbakgrunn
- kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger. Temadager/seminarer. Gruppearbeid. Ferdighetstrening/simulering.
Obligatoriske aktiviteter
- Ferdighetstrening/Simulering og Temadager/seminardager
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter
For å kunne gå opp til eksamen i emnet må 7 obligatoriske aktiviteter være godkjent.
- Obligatorisk oppmøte (nærværsplikt) på temadag Helsefremming og rehabilitering i kommunene
- Obligatorisk oppmøte (nærværsplikt) på temadag Helsefremming og rehabilitering ved hjerte- og karsykdom
- Obligatorisk oppmøte (nærværsplikt) på temadag om Vold og overgrep mot barn
- Obligatorisk oppmøte (nærværsplikt) på temadag om Kreft og palliasjon
- Simulering/ferdighetstrening i tema vold i nære relasjoner
- Simulering/ferdighetstrening i sykepleie til pasienter med psykiske lidelser
- Simulering/ferdighetstrening i kommunikasjon og samhandling med barn
De obligatoriske aktivitetene er gyldige i det året de er godkjent og ved gjentak av eksamen. Detaljert informasjon om obligatorisk aktivitet blir kunngjort ved emnestart.
Eksamen
Eksamensformen er mappevurdering og vurderes med bokstavkarakter A-F. Eksamensspråk er norsk (skandinavisk). Mappen består av fire obligatoriske arbeider som samlet danner vurderingsgrunnlaget for karaktersetting:
1. Skriftlig oppgave med medstudentvurdering i tema sykepleie til pasienter med langvarige somatiske sykdommer, 2000 ord +/- 10%.
2. Skriftlig oppgave i tema sykepleie til pasienter med langvarige psykiske lidelser, 2000 ord +/- 10%
3. Skriftlig oppgave i sykepleie til barn og unge, 2000 ord +/- 10%
4. Poster om sykepleie ved kreftsykdom
Studentene arbeider i grupper på 5 med alle arbeidene i mappen, og alle arbeidene leveres i gruppe. Tilbakemeldinger og veiledning fra medstudenter og faglærere gis underveis, for eksempel i seminarer. Studentene har mulighet til å forbedre de enkelte oppgavene helt frem til innleveringsfrist for mappen.
Det er studentene selv som har ansvaret for å oppbevare arbeidene sine inntil mappen i sin helhet leveres til sensur.
Det gis ikke karakter på de enkelte arbeidene underveis. Arbeidene i mappen gis en samlet karakter, og sensor(ene) fastsetter sluttkarakteren.
Utsatt eksamen/kontinuasjon: Arrangeres i påfølgende semester. Mappens arbeider danner samlet vurderingsgrunnlaget for karaktersetting. Dersom mappen ble vurdert til sluttkarakter F, kan en omarbeidet mappe med vesentlige endringer leveres inn.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Sykepleie (BSPL)
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til Bachelor i sykepleie (BSPL) ved NTNU.
For å framstille seg til eksamen i emnet må følgende emner være bestått: SYG1000, SYG1001, SYG1002, SYG1003KOM, EXPH0400.
Kursmateriell
Kursmateriell publiseres på læringsplattformen ved oppstart av emnet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SYA2102 | 15.0 | HØST 2020 | |
SYT2102 | 15.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Helse- og sosialfag
- Sykepleie og jordmor
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Mappe/sammensatt vurdering 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"