course-details-portlet

SYG2102 - Kliniske vurderinger i sykepleie ved sykdom og behandling - helsefremming og rehabilitering

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Mappe/sammensatt vurdering 100/100 A

Faglig innhold

Emnet gir kunnskap om helsefremmende, forebyggende, behandlende og rehabiliterende sykepleie i møte med mennesker med kroniske og sammensatte sykdommer. Emnet tar utgangspunkt i de vanligste psykiske og somatiske helseutfordringer og sykdommer i et livsløpsperspektiv, herunder kunnskap om barn og unge og deres pårørende. Sykepleierens ansvar for undervisning og veiledning vil bli vektlagt. Emnet gir kunnskap om sykepleierens utøvelse av kultursensitiv og ikke-diskriminerende helsehjelp til urfolk og minoritetsgrupper. Videre gir emnet kunnskap om hvordan sykepleier kan identifisere og handle når mennesker opplever ulike sosiale og helsemessige utfordringer som vold og overgrep. Gjennomgående temaer som etikk, kommunikasjon og samhandling inngår i emnet.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten:

  • har bred kunnskap om helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende funksjon, inkludert kunnskap om palliasjon
  • har bred kunnskap om aktuelle psykiske og somatiske sykdommer i et livsløpsperspektiv, herunder sykdommer hos barn, unge og deres pårørende
  • har bred kunnskap om hvordan langvarige og sammensatte sykdommer påvirker menneskets grunnleggende behov
  • har kunnskap om relevante undervisnings- og veiledningsmetoder
  • har kunnskap om aktuelle legemiddelgrupper, med spesielt fokus på langvarig behandling med legemidler
  • har kunnskap om sykepleiers funksjons- og ansvarsområde ved behandling med legemidler hos mennesker med kroniske og sammensatte sykdommer
  • kjenner til relevante pasientforløp og sykepleiers koordinerende funksjon
  • har kunnskap om samers status og rettigheter som urfolk, innenfor helse- og sosialfeltet
  • har kunnskap om kulturforståelse og kultursensitivitet i møte med mennesker med urfolks- og minoritetsbakgrunn
  • har kunnskap om barn og unges normale utvikling og særegne behov, inkludert kunnskap om medvirkning og rettigheter
  • har kunnskap om lovverk og myndighetskrav knyttet til tematikk i emnet
  • har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap om helse, kronisk og sammensatt sykdom for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak, samt evaluere effekten av disse og justere ved behov
  • kan anvende kunnskap om helsefremmende, forebyggende og rehabiliterende tiltak i planlegging av sykepleie
  • kan anvende kunnskap om barn og unges behov for behandling og/eller tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
  • kan anvende kunnskap om lærings- mestrings- og endringsprosesser i planlegging av veiledning og undervisning til pasienter og pårørende, studenter og relevant personell
  • kan anvende relasjons-, kommunikasjons - og veiledningskompetanse i møte med brukere, pasienter og pårørende
  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i teoretiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre sykepleie til kronisk syke og mennesker med sammensatte behov i primær- og spesialisthelsetjenesten.
  • kan planlegge sykepleie til mennesker i palliativ fase
  • kan planlegge tiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten
  • har innsikt i sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer, og ha kunnskap til å kunne identifisere mennesker med slike utfordringer, samt kunne foreslå nødvendige nødvendig tiltak/behandling
  • har innsikt i prinsipper for samtaler med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
  • har innsikt i planlegging og gjennomføring av sykepleie til barn med akutt, kritisk og kronisk sykdom, samt barn og unge med sammensatte/komplekse behov i primær- og spesialisthelsetjenesten
  • har innsikt i planlegging og gjennomføring av sykepleie til mennesker med urfolks- og minoritetsbakgrunn
  • kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger. Temadager/seminarer. Gruppearbeid. Ferdighetstrening/simulering.

Obligatoriske aktiviteter

  • Ferdighetstrening/Simulering og Temadager/seminardager

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter

For å kunne gå opp til eksamen i emnet må 7 obligatoriske aktiviteter være godkjent.

  1. Obligatorisk oppmøte (nærværsplikt) på temadag Helsefremming og rehabilitering i kommunene
  2. Obligatorisk oppmøte (nærværsplikt) på temadag Helsefremming og rehabilitering ved hjerte- og karsykdom
  3. Obligatorisk oppmøte (nærværsplikt) på temadag om Vold og overgrep mot barn
  4. Obligatorisk oppmøte (nærværsplikt) på temadag om Kreft og palliasjon
  5. Simulering/ferdighetstrening i tema vold i nære relasjoner
  6. Simulering/ferdighetstrening i sykepleie til pasienter med psykiske lidelser
  7. Simulering/ferdighetstrening i kommunikasjon og samhandling med barn

De obligatoriske aktivitetene er gyldige i det året de er godkjent og ved gjentak av eksamen. Detaljert informasjon om obligatorisk aktivitet blir kunngjort ved emnestart.

Eksamen

Eksamensformen er mappevurdering og vurderes med bokstavkarakter A-F. Eksamensspråk er norsk (skandinavisk). Mappen består av fire obligatoriske arbeider som danner vurderingsgrunnlaget for karaktersetting:

1. Skriftlig oppgave med medstudentvurdering i tema sykepleie til pasienter med langvarige somatiske sykdommer, 2000 ord +/- 10%.

2. Skriftlig oppgave i tema sykepleie til pasienter med langvarige psykiske lidelser, 2000 ord +/- 10%

3. Skriftlig oppgave i sykepleie til barn og unge, 2000 ord +/- 10%

4. Poster om sykepleie ved kreftsykdom

Oppgavene leveres individuelt eller i gruppe på 2 – 3 studenter til avtalte frister og vurderes til godkjent/ikke godkjent av faglærere i emnet. Oppgaver som ikke blir godkjent ut fra gjeldene kriterier for den enkelte oppgave kan forbedres innen nye frister. Studentene har mulighet til å endre de enkelte mappeoppgavene før innlevering av hele mappen.

Sensurering skjer når mappen endrer karakter fra å være en arbeidsmappe (portfolio) til et vurderingsobjekt. Det gis ikke egen karakter underveis. Sensor(ene) fastsetter sluttkarakteren.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Sykepleie (BSPL)

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til Bachelor i sykepleie (BSPL) ved NTNU.

For å framstille seg til eksamen i emnet må følgende emner være bestått: SYG1000, SYG1001, SYG1002, SYG1003KOM, EXPH0400.

Kursmateriell

Kursmateriell publiseres på læringsplattformen ved oppstart av emnet.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SYA2102 15.0 HØST 2020
SYT2102 15.0 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Gjøvik

Fagområde(r)
  • Helse- og sosialfag
  • Sykepleie og jordmor
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100 A INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU