Emne - Helsekompetanse og personsentrert opplæring og veiledning - SYA3024
SYA3024 - Helsekompetanse og personsentrert opplæring og veiledning
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
Emnet skal gi studenten bred og avansert kunnskap om helsefremming, forebygging, rehabilitering og mestring av funksjonssvikt, samt kunnskap om brukerinvolvering og samvalg.
Det legges vekt på en helhetlig tilnærming til helse og sykdom, og innhenting av helsehistorie ved bruk av ulike screening - og kartleggingsverktøy for å vurdere behov for rehabilitering og helsehjelp. Innholdet er rettet mot å fremme pasient/bruker og pårørendes evne til mestring og egenomsorg, samt utvikle planer for oppfølging ved bruk av e-helse og velferdsteknologi
- inkludering, likestilling og ikke-diskriminering i helse- og omsorgstjenester.
- syn på helse og sykdom relatert til alder og kjønn, og sosiale og kulturelle forhold
- pasienters, brukeres og pårørendes vanlige reaksjoner og behov ved langvarige, kroniske og sammensatte lidelser
- helsekompetanse som grunnlag for sykdomsforståelse, sykdomshåndtering, mestring og livskvalitet.
- ivaretakelse av medbestemmelse for brukere, familie og betydningfulle andre
- personsentrert og familiesentret omsorg
- helsepedagogikk
- teorier og modeller for helsefremmende, forebyggende, habiliterende og rehabiliterende sykepleiefaglig tilnærming
- kartleggingsverktøy for å vurdere ressurser, helsekompetanse og grad av psykisk, fysisk og sosial livskvalitet og mestring
- mestringsstøttende tiltak, habilitering og hverdagsrehabilitering
- miljøterapeutiske arbeidsmetoder
- oppsøkende team
- helselogistikk, E-helse og velferdsteknologi
Læringsutbytte
Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten kunne:
Kunnskap
- ha inngående kunnskap om de generelle menneskerettigheter og brukerrettigheter i helsetjenesten
- ha avansert kunnskap om aldersmessige, kjønnsmessige, sosiale og kulturelle ulikheter i syn på helse og sykdom, liv og død
- ha inngående kunnskap om faktorer som påvirker helsetilstanden hos urbefolkning, minoritetsgrupper og innvandrerbefolkningen
- ha inngående kunnskap om brukere og pårørendes opplevelser og -erfaringer ved langvarige, kroniske og sammensatte helseproblemer
- ha avansert kunnskap om ulike kartleggingsverktøy for å vurdere ressurser, helsekompetanse og grad av psykisk, fysisk og sosial livskvalitet og mestring
- ha god innsikt i andre profesjoners kartleggingsverktøyer, og sykepleiers rolle ved bruk av disse
- ha avansert kunnskap om ulike kommunikasjonsmetoder som fremmer samhandling med, og mellom, brukere og deres pårørende
- ha inngående kunnskap om hvordan helsekompetanse påvirker ulike pasient- og brukergruppers forståelse for egen helse
- ha avansert kunnskap om teorier og modeller for helsefremmende, forebyggende, habiliterende og rehabiliterende sykepleiefaglig tilnærming
- ha inngående kunnskap om helsepedagogikk
- ha avansert kunnskap om mestringsstøttende tiltak, habilitering og hverdagsrehabilitering
- ha avansert kunnskap om miljøterapeutiske arbeidsmetoder
- ha avansert kunnskap om arbeid i oppsøkende team
- ha avansert kunnskap om helselogistikk, E-helse og velferdsteknologi
Ferdigheter
- kritisk vurdere avvik i kommunen relatert til personsentrert sykepleie kritisk
- vurdere systemfaktorer i organisasjonen som påvirker pasientmedvirkning og en respektfull behandling av pasienter og pårørende
- bruke relevante metoder for å støtte pasientens mestringsstrategier
- gjennomføre en individuell tilnærming som vektlegger det unike ved den enkelte pasient
- analysere og forstå situasjonen ut fra pasientens perspektiv og ut fra pasientens alder, kjønn og verdisett
- anvende kunnskap som tilrettelegger for og støtter pasientens mestringsstrategier
Generell kompetanse
- anvende ulike kommunikasjons- og samhandlingsmetoder i møte med pasienter og pårørende
- analysere og anvende forskningsbasert kunnskap sammen med erfarings- og brukerkunnskap i klinisk praksis
- vurdere kritisk avviksbehandling i kommunen relatert til personsentrert sykepleie
- anvende kunnskaper og helsepedagogikk for å etablere et støttende miljø i gjennomføringen av personsentrert sykepleie
- ta ansvar for å undervise og veilede kollegaer og studenter
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har langsgående undervisning.
Forelesning, gruppearbeid, seminarer, studieoppgaver, simulering, praksisstudier.
Obligatoriske aktiviteter
- 6 ukers klinisk praksis (180 timer)
- Skriftlige innleveringer
- Seminarer
Mer om vurdering
Individuell hjemmeeksamen.
Utsatt eksamen arrangeres i påfølgende semester.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Avansert klinisk allmennsykepleie (MAKALLMSP)
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SYG3024 | 15.0 | HØST 2022 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Ålesund
- Helsevitenskap
- Sykepleie og jordmor
Ansvarlig enhet
Institutt for helsevitenskap Ålesund
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"