Emne - Praksisrettede forskningsmetoder i samfunnsvitenskap - SVMET3000
SVMET3000 - Praksisrettede forskningsmetoder i samfunnsvitenskap
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet formidler dyptgående kunnskap og praktisk opplæring av ulike samfunnsvitenskapelige teknikker for primær og sekundær datainnsamling samt kvalitetskriterier for deres evaluering. Dette inkluderer både kvalitative (f.eks. semistrukturert intervju, kvalitativ innholdsanalyse, dokumentanalyse) og kvantitative teknikker for datainnsamling (f.eks. survey, kvantitativ innholdsanalyse, samfunnsvitenskapelige eksperimenter) og bruk av sekundærdata (f.eks. registerdata). Studentene lærer også å kode, analysere og visualisere kvalitative data (ved hjelp av analyseprogramvare, f.eks. NVivo) mens analyse og visualisering av kvantitative data blir undervist i SOS3005. Studentene skal utvikle og forhåndsteste et eget forskningsdesign som kan brukes til å samle inn data empirisk. Emnet dekker spesielt tema og eksempler som er relevante for masterprogrammene i «Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi» og «Organisasjon, digitalisering, administrasjon og arbeid». Denne praksisopplæringen er både en nødvendig forutsetning for studentenes videre forskningsaktiviteter i masterstudiet og en viktig kvalifikasjon for studentenes senere arbeidsliv.
Læringsutbytte
Kunnskapsmål - studenten skal:
- ha dyptgående innsikt i etiske problemstillinger knyttet til empirisk forskning
- ha dyptgående innsikt i og praktisk erfaring med planlegging og gjennomføring av forskningsprosessen
- ha dyptgående innsikt i og praktisk erfaring med ulike samfunnsvitenskapelige teknikker for datainnsamling (inkludert deres styrker og svakheter)
- være kjent med utfordringer knyttet til bruk av ulike metoder og teknikker for datainnsamling
- ha praktisk erfaring med utvikling av forskningsdesign og innsamling av data samt analyse og visualisering av kvalitative data
Ferdighetsmål - studenten skal:
- kunne foreta et bevisst valg av egnede kvantitative og kvalitative metoder for å besvare konkrete forskningsspørsmål
- kunne utvikle et samfunnsvitenskapelig forskningsdesign
- kunne bruke ulike teknikker for datainnsamling
- kunne bruke programvare for å analysere og visualisere kvalitative data
- kunne vurdere kvaliteten på empiriske studier
- kunne gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og seminar tilsvarende 4 timer per uke, etter spesifisert forelesningsplan.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav (mer detaljert informasjon oppgis ved semesterstart)
- Deltakelse i undervisning (forelesninger og seminarer)
Mer om vurdering
Vurderingsform: Individuell semesteroppgave.
Anbefalte forkunnskaper
Se forkunnskapskrav.
Forkunnskapskrav
SOS1002 eller tilsvarende. Forkunnskapskravet må være innfridd for å få starte på emnet.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Organisasjons/arbeidslivsfag
- Medier og kommunikasjon
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Sosiologi
- Statsvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
19.11.2024Innlevering
03.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"