course-details-portlet

SVMET3000

Praksisrettede forskningsmetoder i samfunnsvitenskap

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet formidler dyptgående kunnskap og praktisk opplæring av ulike samfunnsvitenskapelige teknikker for primær og sekundær datainnsamling samt kvalitetskriterier for deres evaluering. Dette inkluderer både kvalitative (f.eks. semistrukturert intervju, kvalitativ innholdsanalyse, dokumentanalyse) og kvantitative teknikker for datainnsamling (f.eks. survey, kvantitativ innholdsanalyse, samfunnsvitenskapelige eksperimenter) og bruk av sekundærdata (f.eks. registerdata). Studentene lærer også å kode, analysere og visualisere kvalitative data (ved hjelp av analyseprogramvare, f.eks. NVivo) mens analyse og visualisering av kvantitative data blir undervist i SOS3005. Studentene skal utvikle og forhåndsteste et eget forskningsdesign som kan brukes til å samle inn data empirisk. Emnet dekker spesielt tema og eksempler som er relevante for masterprogrammene i «Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi» og «Organisasjon, digitalisering, administrasjon og arbeid». Denne praksisopplæringen er både en nødvendig forutsetning for studentenes videre forskningsaktiviteter i masterstudiet og en viktig kvalifikasjon for studentenes senere arbeidsliv.

Læringsutbytte

Kunnskapsmål - studenten skal:

  • ha dyptgående innsikt i etiske problemstillinger knyttet til empirisk forskning
  • ha dyptgående innsikt i og praktisk erfaring med planlegging og gjennomføring av forskningsprosessen
  • ha dyptgående innsikt i og praktisk erfaring med ulike samfunnsvitenskapelige teknikker for datainnsamling (inkludert deres styrker og svakheter)
  • være kjent med utfordringer knyttet til bruk av ulike metoder og teknikker for datainnsamling
  • ha praktisk erfaring med utvikling av forskningsdesign og innsamling av data samt analyse og visualisering av kvalitative data

Ferdighetsmål - studenten skal:

  • kunne foreta et bevisst valg av egnede kvantitative og kvalitative metoder for å besvare konkrete forskningsspørsmål
  • kunne utvikle et samfunnsvitenskapelig forskningsdesign
  • kunne bruke ulike teknikker for datainnsamling
  • kunne bruke programvare for å analysere og visualisere kvalitative data
  • kunne vurdere kvaliteten på empiriske studier
  • kunne gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og seminar tilsvarende 4 timer per uke, etter spesifisert forelesningsplan.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav (mer detaljert informasjon oppgis ved semesterstart)
  • Deltakelse i undervisning (forelesninger og seminarer)

Mer om vurdering

Vurderingsform: Individuell semesteroppgave.

Forkunnskapskrav

SOS1002 eller tilsvarende. Forkunnskapskravet må være innfridd for å få starte på emnet.

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart.

Fagområder

  • Organisasjons/arbeidslivsfag
  • Medier og kommunikasjon
  • Samfunnsvitenskapelige fag
  • Sosiologi
  • Statsvitenskap

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for sosiologi og statsvitenskap