course-details-portlet

SPRÅK6101 - Uformell språklæring

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Mappe/sammensatt vurdering 100/100

Faglig innhold

Emnet handler om uformell språklæring og er rettet mot språklærere i norsk som andrespråk, fransk, spansk og engelsk. Hovedfokus er på læring av språk utenfor klasserommet og på hvordan man kan knytte sammen formell og uformell språklæring. Emnet gir en innføring i flere teoretiske perspektiver på begrepet uformell språklæring og hva denne kunnskapen kan bety for undervisningspraksis. Det gis eksempler på uformelle språklæringsaktiviteter, på hvordan man kan stimulere elevers andrespråksaktiviteter utenfor klasserommet, og på hvordan disse aktivitetene kan integreres i klasseromsundervisningen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om empirisk forskning på uformell språklæring og hvordan forskjellige andrespråksteoretiske tilnærminger og pedagogisk teori kan forklare aspekter ved uformell språklæring
  • har kunnskap om ulike typer uformelle språklæringsaktiviteter
  • har kunnskap om hvordan man kan knytte uformell språklæring til språkundervisning

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevant andrespråksteori og pedagogisk teori til å reflektere over språklæringsprosesser som finner sted i en uformell setting
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap om uformell språklæring til å planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning.
  • kan anvende kunnskap om arenaer for uformell læring til å veilede elevene og bygge bro mellom uformell og formell læring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i utviklingen av sin undervisningspraksis

Læringsformer og aktiviteter

Emnet er rent nettbasert. Aktivitetene i emnet tar i stor grad utgangspunkt i deltakernes erfaringer og undervisningspraksis, og det blir lagt opp til en kombinasjon av individuelt arbeid og refleksjon og praktisk arbeid i grupper. Det vil være 2-3 nettforelesninger/seminarer i løpet av semesteret, men ellers vil læringsarbeidet foregå asynkront. Læremidler og oppgaver vil være tilgjengelig på NTNUs plattform for digitale kurs.

Obligatoriske aktiviteter

  • 2-4 obligatoriske aktiviteter

Mer om vurdering

2-4 obligatoriske oppgaver, hvorav minst en kan være en gruppeoppgave.

De obligatoriske aktivitetene vurderes til godkjent/ikke godkjent og inngår ikke i selve vurderingsgrunnlaget, men må likevel være godkjent for at studenten får fremstille seg til eksamen. To av de obligatoriske aktivitetene revideres etter tilbakemelding og leveres som del av eksamensmappa på slutten av semesteret.

Eksamensformen er mappevurdering med 3 arbeider (to obligatoriske aktiviteter og refleksjonstekst). Disse får én samla karakter, og alle arbeidene må vurderes som tilsvarende bestått karakter. Dette gjelder også utsatt eksamen.

Stundenter kan velge ett av følgende språk for individuelle obligatoriske aktiviteter og for eksamen: norsk, fransk, spansk eller engelsk.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Humanistiske fag (EMNE/HF)

Forkunnskapskrav

Lærerutdanning.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Språkfag

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100

Utlevering
06.12.2024

Innlevering
13.12.2024


09:00


12:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU