Emne - Uformell språklæring - SPRÅK6101
Uformell språklæring
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet handler om uformell språklæring og er rettet mot språklærere i norsk som andrespråk, fransk, spansk og engelsk. Hovedfokus er på læring av språk utenfor klasserommet og på hvordan man kan knytte sammen formell og uformell språklæring. Emnet gir en innføring i flere teoretiske perspektiver på begrepet uformell språklæring og hva denne kunnskapen kan bety for undervisningspraksis. Det gis eksempler på uformelle språklæringsaktiviteter, på hvordan man kan stimulere elevers andrespråksaktiviteter utenfor klasserommet, og på hvordan disse aktivitetene kan integreres i klasseromsundervisningen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om empirisk forskning på uformell språklæring og hvordan forskjellige andrespråksteoretiske tilnærminger og pedagogisk teori kan forklare aspekter ved uformell språklæring
- har kunnskap om ulike typer uformelle språklæringsaktiviteter
- har kunnskap om hvordan man kan knytte uformell språklæring til språkundervisning
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevant andrespråksteori og pedagogisk teori til å reflektere over språklæringsprosesser som finner sted i en uformell setting
- kan anvende forskningsbasert kunnskap om uformell språklæring til å planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning
- kan anvende kunnskap om arenaer for uformell læring til å veilede elevene og bygge bro mellom uformell og formell læring
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende forskningsbasert kunnskap i utviklingen av sin undervisningspraksis
Læringsformer og aktiviteter
Emnet er rent nettbasert. Aktivitetene i emnet tar i stor grad utgangspunkt i deltakernes erfaringer og undervisningspraksis, og det blir lagt opp til en kombinasjon av individuelt arbeid og refleksjon og praktisk arbeid i grupper. Det vil være 2-3 nettforelesninger/seminarer i løpet av semesteret, men ellers vil læringsarbeidet foregå asynkront. Læremidler og oppgaver vil være tilgjengelig på NTNUs plattform for digitale kurs.
Obligatoriske aktiviteter
- 2-4 obligatoriske aktiviteter
Mer om vurdering
2-4 obligatoriske oppgaver, hvorav minst en kan være en gruppeoppgave.
De obligatoriske oppgavene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Alle oppgavene må være godkjent for at studenten får fremstille seg til eksamen. To av de obligatoriske oppgavene revideres etter tilbakemelding og leveres som del av eksamensmappa på slutten av semesteret.
Eksamensformen er mappevurdering med 3 arbeider (to av de obligatoriske oppgavene og en refleksjonstekst). Disse får én samla karakter, og alle arbeidene må vurderes som tilsvarende bestått karakter. Dette gjelder også utsatt eksamen.
Stundenter kan velge ett av følgende språk for individuelle obligatoriske aktiviteter og for eksamen: norsk, fransk, spansk eller engelsk.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Humanistiske fag (EMNE/HF)
Anbefalte forkunnskaper
Emnet er tallmessig adgangsregulert. Det vil si at det har et begrenset antall plasser, også på fordypning i de ulike språkene.
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning.
Fagområder
- Språkfag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Institutt for språk og litteratur
Administrativ enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Mappe/sammensatt vurdering
Innlevering 10.12.2025 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 12:00 Eksamenssystem Inspera Assessment
Utsatt eksamen - Vår 2026
Mappe/sammensatt vurdering
Innlevering 04.03.2026 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 13:00 Eksamenssystem Inspera Assessment