course-details-portlet

SOS8538 - Bærekraftige samfunn

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Paper 60/100
Forskningsoppgave (40/100) 40/100

Faglig innhold

Dette kurset gir studentene innsikt i samfunnsvitenskapelige problemstillinger om bærekraft. Kurset tar utgangspunkt i at klimaendringer og miljøødeleggelser er vår tids store samfunnsutfordring. Disse påvirker samfunn og mennesker ulikt og skaper rom for ny og forsterket ulikhet. Utfordringen vi som samfunn står overfor er tosidig: Hvordan håndtere de konsekvensene vi ser allerede i dag, og hvordan bygge et mer bærekraftig samfunn på lang sikt?

I dette emnet lærer studentene samfunnsvitenskapelige perspektiver på miljø- og klima, ulike tradisjoner og skoler. Studentene lærer om hvordan verdier virker inn på forståelse av klima og miljø, teori om hvordan samfunn kan endres, og hvordan endring kan forstås som samspill mellom enkeltmenneskers praksis, samfunnsstruktur, teknologi og politikk. Vi diskuterer vitenskapenes mange roller knyttet til natur, klima og miljø, og bærekraftbegrepet og bærekraftmålenes iboende kontroverser. Studentene lærer om risiko og usikkerhet og hvilken rolle dette spiller for både langsiktige samfunnsendringer og samfunnets evne til å håndtere klimaendringene vi ser i dag. Hvordan kan vi bli bedre til å snakke om og finne løsninger på bærekrafts-utfordringene? Hva stimulerer og hindrer deltakelse, sosial endring, og de store samfunnsmessige skiftene som må til? Hva betyr klimaendringer og -politikk for sosial ulikhet, maktforhold, og samfunnsliv? Hvordan blir det kommunisert om klima og miljø?

Kurset tilbyr forskningsbasert og variert undervisning som integrerer faglig innhold med metodetrening i aktuelle og kontroversielle problemstillinger.

  • Undervisningen kombinerer forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og praktisk prosjekt. Felttur kan være aktuelt.
  • Kurset oppmuntrer til interaktiv læring gjennom debatt og felles lesing og formidling av fagtekster.
  • Kurset inkluderer en praktisk casestudie som er relevant for dagens klima- og miljøutfordringer.

Samlet sett gir emnet studentene både teoretisk og analytisk kompetanse og praktiske redskaper til å jobbe med klima- og miljøproblemstillinger i et bredt praksisfelt, både innenfor og utenfor akademia.

Læringsutbytte

Kunnskapsmål - studenten skal:

  • ha inngående kunnskap om fagets tilnærming til bærekraft.
  • ha inngående innsikt i bærekraftsbegrepet, bærekraftsmålene og målkonflikter knyttet til oppfyllelse av disse.
  • ha inngående kunnskap om forholdet mellom samfunnet og naturen.
  • forstå hvordan ulike kunnskapsregimer konkurrerer og samarbeider innenfor klima og miljøfeltet.
  • kunne formulere og analysere samfunnsvitenskapelig relevante problemstillinger om klima, bærekraft og miljø, og innordne klimadebatten innenfor faglige diskusjoner.

Ferdighetsmål - studenten skal:

  • kunne utvikle et prosjekt innenfor en aktuell bærekraftsdebatt, og formidle dette skriftlig og muntlig.
  • kunne selvstendig analysere og diskutere et tema som tas opp i faget og formidle dette i akademisk skriftlig form.
  • kunne reflektere muntlig over fagets perspektiver og eget arbeid i kurset.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og seminarer tilsvarende 4 timer pr. uke. Veiledning av paperet. Paperet skal være en selvstendig behandling av et tema fra undervisningen. Dersom det melder seg 6 eller færre studenter til emnet de 2 første undervisningsukene blir undervisningen gitt som et veiledet lesekurs.

Mer om vurdering

Vurderingsform: Gruppebasert forskningsoppgave og individuelt paper. En identisk versjon av eksamensbesvarelsen kan ikke brukes direkte inn i avhandlingen som en artikkel eller kapittel. En omarbeidet versjon av eksamensbesvarelsen kan inngå i avhandlingen. Ved gjentak av ikke bestått eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av tidligere innlevert paper i emnet. Dersom innleveringen er en omarbeidet versjon av et tidligere innlevert paper, må dette presiseres i paperet.

Forkunnskapskrav

Mastergrad eller tilsvarende i sosiologi.

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SOS3522 10.0 HØST 2022
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  10.0 SP
Studienivå: Doktorgrads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Samfunnsvitenskapelige fag
  • Sosiologi
  • Statsvitenskap
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for sosiologi og statsvitenskap

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Samlet karakter

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Forskningsoppgave (40/100) 40/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Høst ORD Paper 60/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU