Emne - Arbeid, autonomi og regulering i det norske og internasjonale samfunnet - SOS8532
SOS8532 - Arbeid, autonomi og regulering i det norske og internasjonale samfunnet
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Kurset tar utgangspunkt i arbeid som et sosiologisk kjernespørsmål, ulike forståelser av hva arbeid er og hvordan disse er påvirket av utviklingen innen organisasjoner og samfunn. Undervisningen fokuserer på sentrale teoretiske perspektiver, men presenterer også empiriske bidrag fra det norske og det internasjonale samfunnet. Det blir lagt vekt på å forankre diskusjonene i analyser av den norske modellen for organisering av arbeidslivet (autonomi, velferd, partssamarbeid og regulering), og hvordan denne modellen er satt under press av samfunnsutfordringer slik som globalisering og prekarisering av arbeidsvilkår. Gjennom arbeidet med semesteroppgaven får studentene mulighet til å gå mer i dybden på utvalgte tema.
Kurset passer for masterstudenter i sosiologi/statsvitenskap, studenter på Masterprogrammet i organisasjon, digitalisering, administrasjon og arbeid og lektorstudenter med spesialisering i samfunnskunnskap. Det er spesielt egnet for studenter som ønsker å skrive masteroppgaver med et samfunnsmessig perspektiv på arbeid og organisasjoner, men kan også brukes som utgangspunkt for fordypning i relasjoner mellom organisasjoner, arbeidsliv og velferd.
Læringsutbytte
Kunnskapsmål - studenten skal:
- ha forståelse for sentrale sosiologiske perspektiver på arbeid, organisering og regulering av arbeid
- hvordan den norske modellen for organisering av arbeid og arbeidsliv er satt under press fra vår tids samfunnsutfordringer
- ha kjennskap til sentral empirisk forskning på disse feltene, både nasjonalt og internasjonalt
Ferdighetsmål - studenten skal:
- kunne gjennomføre en selvstendig analyse relatert til kursinnholdet
- kunne presentere egne analyser, både muntlig og skriftlig
Læringsformer og aktiviteter
Kurset kombinerer forskjellige undervisningsaktiviteter (forelesninger, seminarer, presentasjoner og annet). Veiledning av paperet. Paperet skal være en selvstendig behandling av et tema fra undervisningen. Det bør være på inntil 20 sider. Dersom mindre enn 6 studenter melder seg til emnet de 2 første undervisningsukene, blir undervisningen gitt som et veiledet lesekurs.
Mer om vurdering
Vurderingsform: Individuelt paper. En identisk versjon av eksamensbesvarelsen kan ikke brukes direkte inn i avhandlingen som en artikkel eller kapittel. En omarbeidet versjon av eksamensbesvarelsen kan inngå i avhandlingen. Ved gjentak av ikke bestått eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av tidligere innlevert paper i emnet. Dersom innleveringen er en omarbeidet versjon av et tidligere innlevert paper, må dette presiseres i paperet.
Forkunnskapskrav
Mastergrad eller tilsvarende i sosiologi.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SOS3607 | 5.0 | HØST 2019 | |
SOS8528 | 5.0 | HØST 2019 | |
SOS3519 | 10.0 | HØST 2019 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
10.0 SP
Studienivå: Doktorgrads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Sosiologi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Oppgave 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"