Emne - Forskningsdesign og forskningsmetode - SOS6516
SOS6516 - Forskningsdesign og forskningsmetode
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Rapport
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Rapport | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet gir en generell innføring i forskningsprosessen. Det er særlig relevant for studenter som skal skrive masteroppgave i organisasjon og ledelse, men kan være aktuelt for alle som har behov for å lære mer om analytisk tilnærming og vitenskapelig arbeidsmåte. Innfallsvinkelen er fortrinnsvis samfunnsvitenskapelig, og dermed relevant for alle som skal studere mennesker eller organisasjoner. Andre forskningstradisjoner vil også bli belyst. Sentralt i emnet er at studentene arbeider med et eget prosjekt.
Studie av egen virksomhet
- forforståelse og erfaringsbasert kunnskap
- ulike roller (leder/medarbeider og "forsker")
- nærhet og distanse
Problemstilling og forskningsdesign
- aktualitet og relevans
- begrepsbruk og operasjonalisering
- forskningsspørsmål
- utvikle en plan for forskningsprosessen
Teori og eksisterende forskning
- ulike typer litteratur/ kilder (lærebøker, artikler, rapporter, offentlige dokumenter, internett)
- kildekritikk/ "fake news"
- systematikk/ litteraturgjennomgang
Kvantitative og kvalitative metoder
- datainnsamling
- analyse
- presentere resultater
- drøfting
Oppgavens troverdighet og kvalitet
- metodekritikk
- generalisering
- validitet og reliabilitet
Forskningsetikk
Læringsutbytte
Overordnet mål er at studenten skal videreutvikle kritisk refleksjon og analytisk kapasitet gjennom å få erfaring med å utvikle et gjennomførbart forskningsprosjekt.
Kunnskap: Studenten
- har kunnskap om ulike metoder for gjennomføring av empiriske undersøkelser
- har kunnskap om innsamling, analyse og presentasjon av empiri
- har innsikt i kriterier for vurdering av kvalitet i forskning
- har kjennskap til de grunnleggende forskningsetiske reglene
Ferdigheter: Studenten
- skal kunne skrive en prosjektskisse for et empirisk forskningsprosjekt med faglig begrunnet problemstilling, avklart forskningsdesign, plan for innsamling av data og plan for analyse av data
- er bevisst sin egen rolle i forskningsprosessen
- kan kritisk vurdere ulike typer litteratur/kilder
Generell kompetanse: Studenten
- kan planlegge en empirisk undersøkelse, og vurdere kvaliteten i denne
- kan demonstrere akademisk arbeidsmåte både skriftlig og muntlig
Læringsformer og aktiviteter
Samlinger 2 + 2 dager som består av studentaktive læringsformer som dialogbaserte forelesninger, gruppediskusjoner, studentpresentasjoner, workshops og veiledning.
En gjennomgående aktivitet er at studentene skal arbeide med utforming av et eget prosjekt, og utarbeide en prosjektskisse. I arbeidet med dette skal studentene etter første samling skrive en prosjektskisse som kan være en sammenfatning av eksisterende materiale (statistikk, dokumenter etc.) og ut fra dette skrive et forslag til design av et forskningsprosjekt tilsvarende en masteroppgave. Prosjektskissen skal inneholde foreløpig problemstilling og forskningsdesign, teoretisk rammeverk og metode(r) for innsamling av empirisk materiale.
På andre samling vil studentene få mulighet til å presentere eget prosjekt gruppevis og med veiledning. Etter andre samling videreutvikler de prosjektskissen til en beskrivelse av et gjennomførbart forskningsprosjekt, og med evaluering av styrker og utfordringer i det skisserte designet.
Obligatoriske aktiviteter
- Delta på samlinger. Gjennomføre og presentere en prosjektskisse for eget (tentativt) prosjekt.
Mer om vurdering
Prosjektbeskrivelse som angir en plan for et forskningsprosjekt. Denne skal avklare problemstilling, drøfte metodiske valg, beskrive planlagt datainnsamling, foreslå analyse av det empiriske materialet, og evaluere styrker og svakheter ved forskningsdesignet.
Samme vurderingsform ved utsatt eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Organisasjon og ledelse (MORG)
Videreutdanningsemner i organisasjon og ledelse (MORGEMNER)
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales at studentene har forkunnskaper tilsvarende de nettbaserte ressursene som tilbys til alle. Emnet er ikke anbefalt å ta som første emne i masterprogrammet i organisasjon og ledelse.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav til emner i masterprogrammet i organisasjon og ledelse. Emnet er adgangsbegrenset, og rangeringsregler gjelder iht. studieplanens generelle del.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Organisasjon og ledelse
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Sosiologi
Ansvarlig enhet
Institutt for sosiologi og statsvitenskap
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Rapport
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Rapport
100/100
Innlevering
02.12.2024
INSPERA
16:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Rapport 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"