course-details-portlet

SOS3608

Sosial ulikhet i helse

Velg studieår

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim

Om

Om emnet

Faglig innhold

Det har skjedd store endringer i befolkningens helsetilstand i Norge, i Europa og verden forøvrig i løpet av et nokså kort historisk perspektiv. Forventet levealder i store deler av verden har økt betydelig, og dette kan tilskrives stadig bedre levekår og helsetjenester. Denne økningen i forventet levealder tildekker imidlertid et annet svært viktig aspekt når vi skal beskrive folkehelsetilstanden. Enkelte grupper av befolkningene har nemlig ikke fått like stor del i denne forbedringen – bedringen har for eksempel vært større for personer med lang utdanning og høy inntekt enn for personer med kort utdanning og lav inntekt. Situasjonen i dag er følgelig at når vi grupperer personer etter karakteristika som deres utdanningsnivå, inntektsnivå eller yrkesstatus, så vil utsiktene til et langt liv variere betydelig. Det er i prinsippet mulig for gruppene som har lite ressurser å oppnå samme helse som de med mest ressurser, følgelig ligger det et enormt potensial for forbedringer av folkehelsen via helseutjevning. I dette kurset gis en beskrivelse av hvordan helsen i Norge og andre land i Europa er fordelt etter ulike mål på sosial status og for ulike mål på helse. Det blir gjort rede for hvordan helseulikheter måles, hvordan de utvikler seg over tid, samt hvordan helseulikhetene i Norge er sammenholdt med andre land. Årsaksforklaringene vil omtales både på individ- og samfunnsnivå, og det vil fremgå at det er komplekse prosesser som ligger bak. Forelesningene er basert på forskningen CHAIN, som er en forskningsgruppe ved ISS: https://www.facebook.com/chainntnu/

Læringsutbytte

Kunnskapsmål - studenten skal:

  • ha kunnskap om sosiologiske teorier og begreper innenfor feltet sosiale ulikheter i helse.

Ferdighetsmål - studenten skal:

  • kunne anvende relevante teorier og begreper på en selvstendig måte.

Læringsformer og aktiviteter

Kursopplegget bygger på en kombinasjon av forelesninger, ekskursjoner og seminarer med utgangspunkt i studentenes arbeid med semesteroppgaven. Emnet har felles undervisning med SOS2021. Dersom det melder seg få studenter til emnet de to første undervisningsukene, blir undervisningen gitt som et veiledet lesekurs. Om emnet tilbys eller ikke, avhenger også av instituttets øvrige ressurssituasjon.

Obligatoriske aktiviteter

  • Framlegg

Mer om vurdering

Vurderingsform: Individuell skriftlig oppgave.

Forkunnskapskrav

60 studiepoeng inkludert SOS1002 eller tilsvarende metodeemne. Forkunnskapskravet må være innfridd for å få starte på emnet.

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
SOS8529 5 sp Høst 2016
SOS2021 7,5 sp Høst 2019
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Sosiologi

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for sosiologi og statsvitenskap