Emne - Sosial interaksjon - SOS3523
SOS3523 - Sosial interaksjon
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave (podcast) med justerende muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave (podcast) med justerende muntlig eksamen | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet vil gi en innføring i og oversikt over sentrale perspektiver og aktuelle teorier relatert til sosial interaksjon. Sentralt i emnet står de originale bidragene innen tradisjonen, fra blant andre Blumer, Garfinkel, Goffman, Strauss, Collins, Fine og Rawls. Det legges også vekt på en forståelse av hvordan innsiktene fra denne "mikrososiologiske" tradisjonen kan betraktes som generiske sosiologiske perspektiver på samfunn og samfunnsutvikling. Teorier fra sosialinteraksjonismen vil bli belyst ved kobling til nåtidige samfunnsfenomener. Aktiv studentdeltakelse og bruk av hverdagslige eksempler bringer teorier og perspektiver nært studentenes eget liv.
Læringsutbytte
Kunnskapsmål - studenten skal:
- ha innsikt i sentrale teorier, diskusjoner og forskning knyttet til sosial interaksjon.
- kunne reflektere kritisk over disse teorienes relevans for samfunnsforståelse og -utvikling.
Ferdighetsmål - studenten skal:
- kunne benytte teorier om sosial interaksjon som analytisk redskap for undersøkelse og forståelse av samfunnsfenomener og -problemer.
- utvikle og formidle slike teoriers relevans for forståelse av utviklingstrekk i dagens samfunn.
Læringsformer og aktiviteter
Det vil bli gitt både forelesninger og seminarer i emnet. Det kreves aktiv studentdeltakelse (omvendt undervisning, "flipped classroom"), og det vil være ekskursjoner for å observere og diskutere ulike "sosiale arenaer". Dersom det melder seg 6 eller færre studenter til emnet de to første undervisningsukene, blir undervisningen gitt som et veiledet lesekurs.
Obligatoriske aktiviteter
- Individuelle/ gruppevise skriftlige rapporter etter hver ekskursjon
- Individuelle/ gruppevise presentasjoner av artikler/ kapitler
- Aktiv deltakelse i forelesninger/ seminarer
Mer om vurdering
Vurderingsform: Gruppevis oppgave (3 studenter i hver gruppe) presentert som podcast (lydfil på 30-40 min.), som drøfter teoretiske bidrag eller utvikler en analyse av et aktuelt samfunnsfenomen med bruk av relevante teorier. I tillegg gis en individuell muntlig eksamen. Muntlig eksamen kan justere gruppevis gitt semesteroppgavekarakter med inntil ett trinn. Alle vurderinger må tas på nytt ved gjentak. Dette gjelder både ved ny vurdering etter ikke bestått og ved forbedring av karakter.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Forkunnskapskrav
60 studiepoeng inkludert SOS1002 eller tilsvarende metodeemne. Forkunnskapskravet må være innfridd for å få starte på emnet.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SOS3609 | 7.5 | HØST 2023 | |
SOS8541 | 10.0 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Sosiologi
Ansvarlig enhet
Institutt for sosiologi og statsvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave (podcast) med justerende muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave (podcast) med justerende muntlig eksamen
100/100
Utlevering
18.11.2024Innlevering
02.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave (podcast) med justerende muntlig eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"