Emne - Moderne medier og digitalisering - SOS3520
SOS3520 - Moderne medier og digitalisering
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Individuell oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet tar for seg sentrale problemstillinger knyttet til moderne medier og digitalisering, og gir studentene analytiske redskaper til å kunne tenke kritisk gjennom betydningen medieutviklingen og digitaliseringen har for sosial organisering. Det seneste tiåret har vi sett en ny bølge av digitalisering. Ulike digitale plattformer, som for eksempel sosiale medier, søkemotorer, strømmeplattformer, innholdsaggregatorer og roboter, har blitt nøkkelarenaer for medie- og samfunnsutviklingen. Digitaliseringsprosesser griper inn i alle aspekter ved sosialt liv og sosial organisering, fra mikrofenomener som identitetsdannelse til makrofenomener som økonomi, politikk og sosiale skiller. Naturlig nok har dermed problemstillinger knyttet til digitalisering og moderne medier blitt en del av de fleste av sosiologiens emneområder, men ofte uten at man har hatt redskaper til å reflektere systematisk rundt forholdet mellom det teknologiske/materielle og det sosiale. SOS3520 setter studentene i stand til å gjøre nettopp dette. Emnet vil presentere studentene for nye og aktuelle forskningsbidrag og ta opp aktuelle temaer og debatter relatert til medieutviklingen, med spesielt fokus på konsekvenser for medborgerskap. Aktuelle temaer som skal diskuteres er for eksempel de digitale plattformenes innflytelse på livene våre, filterbobler og ekkokamre eller desinformasjon ("fake news").
Læringsutbytte
Kunnskapsmål - studenten skal:
- få kunnskap om internasjonal teoriutvikling og metodeutvikling på feltet moderne medier og digitalisering.
Ferdighetsmål - studenten skal:
- lære å reflektere systematisk rundt betydningen av medieutvikling og digitalisering for samfunnsutvikling, og kunne reflektere kritisk rundt egenskapene til og betydningen av ulike digitale plattformer.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og seminarer. Dersom det melder seg 6 eller færre studenter til emnet de 2 første undervisningsukene, blir undervisningen gitt som et veiledet lesekurs.
Obligatoriske aktiviteter
- Gruppebasert forskningsoppgave med muntlig presentasjon og prosjektrapport
Mer om vurdering
Vurderingsform: Individuell skriftlig oppgave. Oppgaven må tas på nytt ved gjentak av eksamen.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Forkunnskapskrav
60 studiepoeng inkludert SOS1002 eller tilsvarende metodeemne. Forkunnskapskravet må være innfridd for å få starte på emnet.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SOS8533 | 10.0 | HØST 2019 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Sosiologi
Ansvarlig enhet
Institutt for sosiologi og statsvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Individuell oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Individuell oppgave
100/100
Utlevering
15.11.2024Innlevering
29.11.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Individuell oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"