Emne - Arbeid, autonomi og regulering i det norske og internasjonale samfunnet - SOS3519
SOS3519 - Arbeid, autonomi og regulering i det norske og internasjonale samfunnet
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave med justerende muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave med justerende muntlig eksamen | 100/100 |
Faglig innhold
Kurset tar utgangspunkt i arbeid som et sosiologisk kjernespørsmål, ulike forståelser av hva arbeid er og hvordan disse er påvirket av utviklingen innen organisasjoner og samfunn. Undervisningen fokuserer på sentrale teoretiske perspektiver, men presenterer også empiriske bidrag fra det norske og det internasjonale samfunnet. Det blir lagt vekt på å forankre diskusjonene i analyser av den norske modellen for organisering av arbeidslivet (autonomi, velferd, partssamarbeid og regulering), og hvordan denne modellen er satt under press av samfunnsutfordringer slik som globalisering og prekarisering av arbeidsvilkår. Gjennom arbeidet med semesteroppgaven får studentene mulighet til å gå mer i dybden på utvalgte tema.
Kurset passer for masterstudenter i sosiologi/statsvitenskap, studenter på Masterprogrammet i organisasjon, digitalisering, administrasjon og arbeid og lektorstudenter med spesialisering i samfunnskunnskap. Det er spesielt egnet for studenter som ønsker å skrive masteroppgaver med et samfunnsmessig perspektiv på arbeid og organisasjoner, men kan også brukes som utgangspunkt for fordypning i relasjoner mellom organisasjoner, arbeidsliv og velferd.
Læringsutbytte
Kunnskapsmål - studenten skal:
- ha forståelse for sentrale sosiologiske perspektiver på arbeid, organisering og regulering av arbeid
- hvordan den norske modellen for organisering av arbeid og arbeidsliv er satt under press fra vår tids samfunnsutfordringer
- ha kjennskap til sentral empirisk forskning på disse feltene, både nasjonalt og internasjonalt
Ferdighetsmål - studenten skal:
- kunne gjennomføre en selvstendig analyse relatert til kursinnholdet
- kunne presentere egne analyser, både muntlig og skriftlig
Læringsformer og aktiviteter
Kurset kombinerer forskjellige undervisningsaktiviteter (forelesninger, seminarer, presentasjoner og annet). Dersom det melder seg få studenter til emnet de to første undervisningsukene, blir undervisningen gitt som et veiledet lesekurs.
Obligatoriske aktiviteter
- Innlevering av semesteroppgaveskisse, deltakelse på utvalgte seminarer, framlegg
Mer om vurdering
Vurderingsform: Individuell skriftlig oppgave med justerende muntlig eksamen. Muntlig eksamen omfatter både oppgaven og pensum. Muntlig brukes til å justere karakteren med inntil ett trinn. Både oppgaven og muntlig må tas på nytt ved gjentak av eksamen.
Anbefalte forkunnskaper
Se forkunnskapskrav.
Forkunnskapskrav
60 studiepoeng inkludert SOS1002 eller tilsvarende metodeemne. Forkunnskapskravet må være innfridd for å få starte på emnet.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SOS8532 | 10.0 | HØST 2019 | |
SOS3607 | 7.5 | HØST 2019 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Sosiologi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave med justerende muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave med justerende muntlig eksamen
100/100
Utlevering
07.11.2024Innlevering
21.11.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave med justerende muntlig eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"