Emne - Medier og samfunn - SOS2009
SOS2009 - Medier og samfunn
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | E |
Faglig innhold
I dagens samfunn er medieorganisasjoner blant de mest sentrale sosiale institusjonene. Mye av det vi vet om vår verden vet vi fra media. Mediert kommunikasjon er sentral i mange samfunnsområder, for eksempel politikk, økonomi, kultur, arbeid og privatliv. Forståelse, forklaring og kritisk refleksjon over dagens samfunnsutvikling krever derfor forståelse av medienes rolle i samfunnet.
Emnet gir en introduksjon til studiet av media og mediert kommunikasjon fra et sosiologisk perspektiv, med fokus på samfunnsrollen og viktigheten av tradisjonelle og nye medier. Sentrale teorier, konsepter og metoder som kan brukes for å undersøke relasjon mellom media og samfunn, blir gjennomgått. Emnet behandler et bredt spekter av tema innen mediesosiologi: mediehistorie, mediesystemer og medieorganisasjoner, kommunikatører (f.eks. journalister, politiske aktører), medietyper (f.eks. aviser, fjernsyn, internett, sosiale medier, søkemotorer), medieinnhold, mediebrukere og medieeffekter. Det diskuteres hvordan strukturelle forhold (f.eks. i mediesystemer og politiske systemer, i medieorganisasjoner) påvirker kommunikasjon (f.eks. i mediedekning eller på sosiale medier), hvordan medier og kommunikasjon påvirker samfunnet som helhet og den enkeltes liv, samt hvilke farer og hvilke mulighetsrom medieutviklingen rommer. Emnet tar opp aktuelle diskusjoner relatert til media (f.eks. den økende innflytelsen sosiale medier har på livene våre, media og likestilling, filterbobler, ekkokamre). I emnet brukes interaktive øvelser og diskusjoner mellom studenter til å utdype læringsstoffet.
Emnet har overlapp med SOS1006 Mediesosiologi. Emnene har felles undervisning.
Læringsutbytte
Kunnskapsmål - studenten skal:
- oppnå en grunnleggende introduksjon i, oversikt over og forståelsen av sentrale teorier og begreper i mediesosiologien.
- oppnå kunnskap om ulike sosiologiske tilnærminger til studiet av medienes rolle i samfunnet (både teoretisk og metodisk).
- oppnå kunnskap om ulike temaer og problemstillinger som for tiden er diskutert i mediesosiologi.
Ferdighetsmål - studentene skal:
- kunne koble aktuelle hendelser og utviklinger relatert til media til sentrale teorier og begreper i mediesosiologien.
- kunne forstå, forklare og kritisk reflektere over aktuelle hendelser og utviklinger relatert til media ved hjelp av teorier og konsepter i mediesosiologien.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger 4 timer per uke i halve semesteret. Noen av forelesningene kan bli holdt på engelsk.
Mer om vurdering
Vurderingsform: 4 timers skriftlig prøve.
Anbefalte forkunnskaper
SOS1000 eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SOS1006 | 7.5 | HØST 2011 | |
SVSOS123 | 7.5 | HØST 2014 | |
SVMV106 | 7.5 | HØST 2014 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Medier og kommunikasjon
- Medievitenskap
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Sosiologi
Ansvarlig enhet
Institutt for sosiologi og statsvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 06.12.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL310 lilla sone Sluppenvegen 14 9 - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"