Emne - Ledelse - SOL420
SOL420 - Ledelse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 40/100 | |||
Skriftlig skoleeksamen | 60/100 | 4 timer | C |
Faglig innhold
Emne gir en inngående og oppdatert innføring i fagfeltet ledelse. Det faglige innholdet bygger på forståelsen av ledelse som et komplekst kontekstuelt, relasjonelt, prosessuelt og emosjonelt fenomen. I tillegg til ulike teoretiske perspektiv, gir faget innsikt i praktiske ledelsesutfordringer gjennom gjesteforelesninger med ledere fra ulike virksomheter.
Tematiske stikkord:
- Ledelse i den digitale tidsalder
- Ledelse på norsk
- Emosjoner og ledelse
- Relasjonell ledelse
- Ledelse og kommunikasjon
- Ledelse som diskurs
- Ledelse som meningsskaping
- Ledelse i et etisk perspektiv
- Ledelse i et bærekraftsperspektiv
- Ledelse i kompleksitet
- Ledelse i kunnskapsintensive virksomheter
- Ledelse av kreativitet og innovasjon
- De mørke sidene ved ledelse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal ha:
- Inngående og oppdatert kunnskap om relevante teorier og empiri innen ledelse.
- Ha bred innsikt i relevante ledelsesmessige problemstillinger og kunne anvende kunnskapen på nye områder, både nasjonalt og internasjonalt.
- Ha solid kunnskap om vitenskapelige metoder i ledelsesforskning.
Ferdigheter
Studenten skal:
- Være i stand til å forstå og analysere problemstillinger knyttet til ledelse på en kritisk, reflektert måte.
- Kunne evaluere relevante fremgangsmåter og reflektere over valg som tas i ulike beslutningssituasjoner.
- Være i stand til å oppdatere seg og kunne anvende kunnskap og erfaring for faglig og personlig utvikling gjennom hele yrkeskarrieren
Generell kompetanse
Studenten skal:
- Være i stand til å kommunisere om ledelsesfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner på tvers av fagområder og bransjer. -
- Ha opparbeidet seg et godt grunnlag for å kunne reflektere over etiske problemstillinger og utøve ledelse på en måte som ivaretar hensyn til samfunnsansvar og bærekraft.
- Ha solid grunnlag til å utøve ledelse i en digital kontekst
- Ha et solid grunnlag for å lede i dynamiske, komplekse omgivelser
- Ha evnen til å forholde seg til ledelseslitteratur og trender innen ledelse på en kritisk, reflektert måte.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, gruppearbeid, plenumsdiskusjoner, presentasjoner. Det legges vekt på aktiv deltakelse i gruppearbeid og plenum.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk øving
- Muntlig presentasjon (2-3 studenter) av pensumartikkel
- Medstudentevaluering av første innlevering (obligatorisk arbeidskrav) av skriftlig deleksamen
Mer om vurdering
Ved forbedring av karakter gis mulighet til å forbedre den enkelte delvurdering.
Ny vurdering ved ikke bestått: Se utfyllende regler ved fakultet for økonomi.
Det er tre obligatoriske arbeidskrav i emnet.
1. Første innlevering av skriftlig oppgave, som er grunnlag for deleksamen. Her følger en nærmere presisering av dette arbeidskravet:
Den skriftlige deleksamen, som teller 40% av endelig karakter, består av ett skriftlig arbeid. Arbeidet utføres i grupper på 2-3 studenter, ev. individuelt. Oppgaven omfatter to innleveringer, hvor første del defineres som et obligatorisk arbeidskrav, som må leveres innen en nærmere spesifisert tidsfrist via Blackboard. Den andre innleveringen er selve deleksamenen det skal gis karakter på.
2. Medstudentevaluering av første innlevering av skriftlig deleksamen (obligatorisk arbeidskrav 1.)
3. Muntlig presentasjon (2-3 studenter) av pensumartikkel.
Emnet er kun tilgjengelig for studenter med opptak til et studieprogram under "spesielle vilkår".
Spesielle vilkår
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende teorikunnskap innen organisasjon og ledelse
Anbefalt litteratur:
Kvålshaugen, R., Wennes, G., Nesse, J., Jørgensen, L., Longvanes, L., Skauge, T., & Åsgård, T. (2019). Organisere og lede : Dilemmaer i praksis (2. utgave. ed.). Bergen: Fagbokforlaget.
Jacobsen, D., & Thorsvik, J. (2019). Hvordan organisasjoner fungerer (5. utgave. ed.). Bergen: Fagbokforlaget.
Forkunnskapskrav
Ingen
Kursmateriell
Pensum oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SOL420 | 7.5 | VÅR 2009 |
Ingen
Versjon: B
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Økonomi og administrasjon
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 60/100 C INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 40/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 60/100 C INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"